Byggahus.se

Värt att byta lager på tvättmaskin?

1. N
    Medlem Nivå 14
    Jag är inte helt hundra på att det är lagret, men misstänker det starkt eftersom det verkar runnit rostbrunt vatten från lagerhuset ner över hela baksidan av maskinen (inuti alltså).

Lyfte av drivremmen från motorn och när jag snurrar trumman sakta för hand så "brummar" det, vilket jag tolkar som att det är lagret som är slut.

Googlade lite och det verkar som om man måste plocka loss trumman inifrån för att byta lager. Går det alltså inte att ta bort lagerhuset bakifrån? Man ser lagerhuset och det sitter med att gäng torx-skruv skruvat till "yttertrumman" eller vad man ska kalla det, jag hade en svag förhoppning om att man kan ta loss remhjulet från axeln och sen dra ut lagerhuset om nån håller upp trumman genom luckan (så den inte faller ner).

Jag har ingen aning om hur gammal maskinen är, men försökte söka på reservdelar och det verkar som maskinen (servicenummer 8570 268 61000) är för gammal för att det ska finnas reservlager. Hittade bara nån slang och nåt filter som reservdel på de ställen jag kollade (dels Whirlpools officiella ställe via deras hemsida och dels nåt som jag tror hette reservex.se).

2. N
    Medlem Nivå 7
    Är du nöjd med maskinen i övrigt?
    Ofta lönar det sig tyvärr inte att laga saker i efterhand.
    Och egen erfarenhet säger att bytta lager inte håller lika länge som det som monterats från början.

Själv hade jag nog inte lagt ner tiden på det, utan köpt en ny.

3. N
    Medlem Nivå 14
    Ja, i övrigt har vi inte haft några problem med maskinen, den fungerar utmärkt.

4. N
    Medlem Nivå 7
    Anledningen till att du inte hittar reservdelar torde vara att tillverkaren själva anser att maskinen är förbrukad efter tiden som gått

Men förstår din frustration. Har man inget behov av nytt så känns det tråkigt.
    Ring närmaste serviceställe och be om offert.
    Kanske något du kan ta på hemförsäkringen?

5. N
    Medlem Nivå 14
    Nej, att låta nån annan göra jobbet blir med största sannolikhet för dyrt, och hemförsäkringen täcker ju normalt bara plötsliga händelser, inte slitage som det antagligen är frågan om här.

Skruvar ihop grejerna igen och så får den hålla fram till mellandagsrean och så köper vi en ny då.

6. Gusten87
    Medlem Nivå 7
    Hur gammal skulle du tro maskinen är?

Lagar är inga problem att få tag på, bara du får loss det gamla och mäta det!
    Tycker man det är kul så är det värt det om du inte haft andra problem med maskinen!

7. N
    Medlem Nivå 14
    Maskinen är nog runt 10 år gammal så det är inte hela världen att byta ut den. Men då gäller det att det går lätt att få bort lagret, ska jag behöva demontera hela maskinen är det för mycket jobb. Och måste man plocka loss trumman framifrån är det inte värt besväret, jag måste ju då demontera maskinen, få loss lagren, mäta, köpa nya lager och sen montera ihop. Maskinen blir stående isärplockad flera dagar.

8. Z
    Medlem · Nivå 5
    6204 2Z
    6206 2Z
    Du bör även byta packboxen.

9. D
    Anonym
    Hade nyss en gammal Cylinda-maskin där lagren gjort sitt. Tog bort baksidan och lagerhuset bakifrån, men det var tämligen besvärligt och kladdigt. Sedan kunde jag inte bli klok på hur man skulle få loss lagren från lagerhuset, så det slutade med att jag åkte till tippen med den och köpte en lite nyare begagnad Cylinda på blocket för 500:-.

• Svara
  10. N
    Medlem Nivå 14
    Jo, det är nog trasig packbox som gjort att lagren rostat sönder, det tanke på att det rinner rostvatten från maskinen.

11. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    eller byt huben komplett 481252018065
    enkel att b yta utifrån kostar kanske 800.-

fast risken är ju att trummans axel oxå är skadad...

detta är nog den enda maskinen förutom Cylinda jag tycker det är värt att byta lager på då arbetsinsatsen är försumbar

Redigerat 23 nov 2015 10:47
  12. N
    Medlem Nivå 14
    Jo, risken är väl framförallt att axeln tagit stryk av vibrationerna. Det kan ju t.o.m vara så att skador på axeln är det som gjort att packboxen börjat läcka. Jag vet att maskinen ofta haft väldigt svårt att fördela tvätten jämnt inför centrifugering. Försökte man köra på 1200 rpm så avbröt den väldigt ofta och fick försöka igen.

När jag började fundera på att byta lager så hade jag inte reflekterat riktigt över hur gammal maskinen måste vara.

800 för lagerboxen när man kan få en ny maskin för 3000 är ju lite gränsfall liksom.

Redigerat 23 nov 2015 10:51
  13. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    axeln tar skada av att lagren nyper och därefter den inre lagerbanan slirar på axlen samt att packboxen lämnat skador på den tätande ytan.

men i ditt fall är det jätte enkelt att titta efter
    ta bort hubben och svänghjulet som du beskrev i trådstarten sen ser du.

att den inte hittar balans inför centrifugering kan ju bero på helt andra ting.

Redigerat 23 nov 2015 10:58
  14. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    En 10 år gammal tvättmaskin har noll andrahandsvärde kvar. Släng ut skrotet och köp en ny eller en begagnad på blocket. För 500 - 1000 kr får man en några år gammal tvättmaskin.