Byggahus.se

Värt att byta lager på tvättmaskin?

1. electroluxaren
    Medlem · Nivå 17
    Om en konsumentmaskin finner balansen i början av centrifugeringen så finns det inga anordningar som stänger av om obalans skulle uppstå under centrifugeringen

• Laddar…
  2. S
    Medlem · Nivå 7
    Var och ryckte lite mer i trumman och nog glappar den alltid. Så det är väl med sannolikhet lagret trots allt.

3. electroluxaren
    Medlem · Nivå 17
    Fram och bak dvs axiellt kan den röra sig men inte upp och ner.
    Lätt at se i framkant om trumman hänger eller om den går att vicka på upp och ned

4. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Vad använder man lämpligast för att knacka in lagren om man inte har en hylsa i rätt storlek? Drivdorn? Det gamla lagret?

(Att jag frågar beror på att jag slog sönder rullbanan på det gamla lagret när jag tog ut det, dornet halkade in mellan inre och yttre ringen).

5. S
    Medlem · Nivå 7
  6. electroluxaren
    Medlem · Nivå 17
    Du måste byta båda lagren med packbox för att lyckas.
    Det blir en härlig familje terapi nu i mellandagarna.

Jag är ju inte förtjust i LG i allmänhet och tvättarna i synnerhet så jag hade tagit tillfället i akt att ge mig en ny tvätt i julklapp.

Men om man nu är väldigt fäst vid sin LG så kostar ju inte delarna nått.
    Motorn är ju kruxet att den inte har blivit skadad och inte blir det under reparationen.
    Enda risken är att trummans axel har blivit skadad och måste oxå bytas men det ser man när man delat hela maskinen och baljan.

Så se fram emot ett par tre timmars skruvande för att se om det är något mer som måste bytas.

7. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Har man väl skruvat isär åbäket så gör man nog bäst i att byta båda lager och packbox.

8. S
    Medlem · Nivå 7
    Enda anledningen till att jag är en gnutta fäst vid den är att jag bytte pumoen en vecka innan lagret skar. Men nu är det nog smartast to cut the loss. Tack för era synpunkter!

9. electroluxaren
    Medlem · Nivå 17
    Ge inte upp redan.
    Du måste ta bort lagren först.

• Laddar…
  10. S
    Medlem · Nivå 7
    Jag är så klart sugen, men med två småbarn, en torktumlare ovanpå och ett litet badrum tar det emot.

11. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Du behöver 45 minuter, ett drivdorn, en hammare och två öl.

Lysande Sickan!

• Laddar…
  12. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Så. Lagren och packboxen sitter på plats, jag testkör just nu ett kort program och den verkar hålla tätt. Håll tummarna!

13. H
    Medlem · Nivå 12
    Nu är det min tur..! Låter riktigt illa när den centrifugerar, trumman är alldes lös, delat hela maskinen, och lagret på drivsidan känns bra, hatar att förlora! Helst när man lagt lite tid på att dela den, den är 7år gammal..

Även delat hela framsidan, men kommer ändå inte åt, idéer? Eller ska jag ge den vad den tål? En spark så är den ute på gården..

Modellen heter som bilden..

14. electroluxaren
    Medlem · Nivå 17
    När du tagit av toppen och fronten så ser du om baljan är svetsad eller skruvad ihop. Den polska sprängskissen är inte tydlig.
    Är den svetsad så släng
    Annars kan man byta bakre halva med lager, lager säljs inte lösa.
    Ofta har dock mer gått sönder än bara lagren.

Baljan måste tas ur hur eller hur
    Gör den så lätt som möjligt innan och fyra händer är bra att ha.

• Laddar…
  15. H
    Medlem · Nivå 12