Byggahus.se
Jag öppnade plåtluckan i källargolvet som går ner till rensbrunnen för avloppet. Verkar vara som jag misstänkte. Enligt kommunens karta ska det finnas lera under huset och ovanpå har man lagt ett tjockt lager sprängsten. Stoppade ner min radonmätare som jag köpt hos Clas Ohlsson. Ca 24 timmar senare öppnade jag plåtluckan och fiska de upp mätaren som visade 9999 Bq.
Funderar på om lämpligaste lösningen skulle vara att jag lägger kakel på golvet och tätar mot väggen. I biografen och ett av hobbyrummen har jag heltäckande matta så där funderar jag på att täta golvet mot väggen och lägga på ett extra lager med färg.
För att få bort radonet från sprängstenen funderar jag på att koppla in en fläkt till dräneringsrören som går runt hela huset. På utsidan av källaren har jag platonmatta. Problemet är bara att dräneringsröret går till ett större rör med ett lock på med ca 20 centimeters diameter. Funderar på om jag kan borra hål i locket och montera en fläkt på locket eller kommer jag att suga upp dåligt lukt från kommunens dagvattenrör
 
Troligen löst. Lyfte på heltäckningsmattorna och hittade milimeterbreda sprickor i betonggolvet. Billade upp sprickorna och hällde ner vatten som efter några sekunder försvann. Radonhalten sjunker stadigt för varje spricka som jag billar upp och fyller med reparationsbetong.
 
  • Gilla
ylven och 4 till
  • Laddar…
Skönt att du hittat felkällan!
Går det inte att köra med flytspackel eller något mer lättflytande istället så du slipper bila?
 
N nallepu skrev:
Mätte radonhalten för några år sedan och fick i vintras en påminnelse om att jag måst göra en ny mätning.
Bor ensam i en villa på 113 kvadratmeter och lika stor källare. har därför haft sparsam ventilation bara genom toaletterna.
Värdet på den tidigare mätningen var på ca 500 - 700Bq/m2
Har sedan dess satt in solcellsdrivna fläktar i källaren och har både självdrags ventilation och en eldriven fläkt i både badrum och vc. Dessutom blir det självdrag genom den öppna spisen.
Mätvärdet för årets mätning blev 1850 Bq/m2 och 1030 Bq/m2 vilket ger årsmedelsvärde på 1040 Bq/ m2. Med tanke på att jag ökat ventilationen borde värdet ha blivit betydligt lägre.
Huset är byggt i trä "Modulhus" och källaren har väggar i hålsten och bottenplattan är gjuten i betong. Har dessutom tidigare bytt ut alla inner väggar av blåbetong? mot Trä och gipsskivor. Blev ca 3 m3 blåbetong mindre i källaren.
Har under vintern renoverat tvättstugan i källaren och använt vinkelslip och hammare för att ta ner putsen på väggen.
Funderar på om det kan ha funnits radon i putsen och i betonghålstenen från 1966. Eller kan det vara så att den kraftiga ventilationen drar upp radon från fyllningen under huset som består av krossad sten. Finns även möjlighet att radon kommit in via röret där fjärrvärmerören kommer in i huset.
Finns det något instrument jag kan låna hos kommunen eller hos något företag så jag kan göra en noggrannare mätning. Två av källarrummen har jag tidigare knackat ner putsen och lagt på ett cm tjockt lager ny puts. Eftersom jag har klätt väggarna i källaren med fuktsäkra altanmatta har jag inte målar väggarna. Golven i källaren har jag målat över med tre lager betongfärg och sprickorna har jag tätat. Funderat på om jag ska måla över källarväggarna med någon typ av specialfärg. Dränerade om huset för ca 15 år sedan med platonmatta och markisoleringsskivor på utsidan så det borde inte bli några fuktproblem.
Någon som har en förklaring till den ökade radonhalten och om jag bara ska göra en ny mätning nästa vinter.[/QUO


Hej!
Har du löst eller fått klarhet i detta?

Jag har blåtbetong 10cm väggarna nere troligen bra tätt mot mark platta så mest radon från blåbetong.
Jag hade samma värden innan men fått ner dem med 2st frånluft extra I dubbel stort hus men i ett rum med stängd dörr i ett hörn längst i från extra ventilationen gick det nu upp i sommar värme från 600 till 1000-2000 i snabbmätning.
Vilket det kan gira6 pga utbytet av självdragsventilation inte fungerar så bra om lika varmt ute som inne eller i detta fall oftast varmare ute än inne som i källare sutteräng delar. Fast det är mekanisk och självdrag i detta rum..hmm

De andra rummen som gillestugan från 700 innan till 75-150 nere och övriga nere från 450-600 till 150-300 troligen högre beroende på att radonet passerar innan det åker ut.
Givetvis öppnat upp de gamla till luft ventilerna uppe och nere jag har gjort under lång tid olika tester med ventilation och det verkar bra. Till och med på test vindsluckan öppen på klänt för in luft uppe som 4-5 extra ventiler typ.

Nöjd förutom att värma skiten kommer bli 2-3 ggr så dyrt im det ens räcker till eldade hela tiden mot 3 brasor innan samt luft luft värme kompletterades med element så säkringarna klarar snart inte mera.

Så frysa ihjäl eller sniffa radon vad är bäst tror ni.

Nu ör detta nere så uppe har det minskat från 250 300 till 40-120 och nere är mest förvaring och rum man sällan är I eller kortare tider.

Men ville ju mota bortcä radon från att ta sig upp till övervåningen vilket lyckats.

Billig investering 2st frånluft aggregat som till mindre hus lägenhet 5st 2000kr bra med reserv....

Men tyvärr är det det som det ökar i värme kostnad per kalla månader speciellt om MP får vara med och bestämma allt då räcker inte det med 2000 utan x3 minst till en början när det är elbrist 2024 men som redan finns mitt i sommaren..

Mäter med Airtings wave stämmer bra med riktig mätning innan..i alla fall vet jag hur den reagerar och indikerar vid det här laget.

DalaRomeo
 
Varför oroas av radon som är och alltid funnits i de flesta människors närhet
Vem kan bevisa radonets farlighet.
Radon som kommer från marken eller från byggnads materialet skapar inte ohälsa i sig
Andra förorenar skapar ohälsa så som kemikalier i byggnadsmaterial
Slopa ventilationen och sätt minst en ventil i varje rum där luft själva kan ta sig in och ut
Då blir det balans
 
B birgitbolennart skrev:
Varför oroas av radon som är och alltid funnits i de flesta människors närhet
Vem kan bevisa radonets farlighet.
Radon som kommer från marken eller från byggnads materialet skapar inte ohälsa i sig
Andra förorenar skapar ohälsa så som kemikalier i byggnadsmaterial
Slopa ventilationen och sätt minst en ventil i varje rum där luft själva kan ta sig in och ut
Då blir det balans
B birgitbolennart skrev:
Varför oroas av radon som är och alltid funnits i de flesta människors närhet
Vem kan bevisa radonets farlighet.
Radon som kommer från marken eller från byggnads materialet skapar inte ohälsa i sig
Andra förorenar skapar ohälsa så som kemikalier i byggnadsmaterial
Slopa ventilationen och sätt minst en ventil i varje rum där luft själva kan ta sig in och ut
Då blir det balans
Det är väl bevisat sedan länge.
Radonet är inte farligt men radondöttrarna som bildas är dock farliga dock sämre för rökare och många andra men varför utsätta sig för motsvarande rökning eller kanske värre 24/7 finns tillräckligt med möjligheter att få cancer ändå.

Dessutom mindre radon värde ger högre värde på bostaden om man skulle sälja en dag.

Ventilation skall kunna byta all luft ca 7ggr/dygn om den skall vara bra.
Vilket den sällan gör I många hus.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
B birgitbolennart skrev:
Vem kan bevisa radonets farlighet.
Finns massvis med rapporter - bara att läsa! Är man för lat för detta, så kan man tillämpa lite sunt förnuft om hur söndertrasade och skadade celler ( p.g.a. alfapartiklarnas sönderfall i främst lungorna ) kan få för konsekvenser. Har man inte heller det sunda förnuftet, så kanske en eller flera kurser i fysik, kemi och biologi kan hjälpa.
 
  • Gilla
Dalaromeo
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns massvis med rapporter - bara att läsa! Är man för lat för detta, så kan man tillämpa lite sunt förnuft om hur söndertrasade och skadade celler ( p.g.a. alfapartiklarnas sönderfall i främst lungorna ) kan få för konsekvenser. Har man inte heller det sunda förnuftet, så kanske en eller flera kurser i fysik, kemi och biologi kan hjälpa.
 
Utanför mitt hus finns en rensbrunn som man kan använda om man skulle vilja rensa rören till dräneringen. Har lyft upp locket ca fem cm och lagt ett när runt brunnslocket så att katter och andra djur inte ramlar ner. När det kommer luftpustar och lufttrycket varierar. Blir det större luftutbyte i dräneringsrören och radonet under huset " i mitt fallradon som finns i gruset under huset".
Står dörren till källaren öppen brukar radonhalten ligga mellan 20 och som max ca 130 Bq. Radonhalten för några år sedan var 9999 Bq under huset vilket var maxvärdet som min mätare klarade av att visa.
Så innan man tar hem en radonexpert kan det vara läge att testa att lyfta på locket och om man inte får ner värdet koppla in en liten fläkt på locket så det blir undertryck under husets källare. Kan också fungera med en svanhals som vrider sig efter vinden och åstadkommer undertryck under huset.
 
  • Gilla
JAJansson
  • Laddar…
Efter att grannen borrade för jordvärme minskade radonet till 16-20
med öppet borrhål. Sedan med borrhålet under en plattgång ökade det till det gamla värdet på 400-550. Borrhålet är ca 15m från mitt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.