Byggahus.se

Rekordhögt radonvärde efter att jag ökat ventilationen

5k läst  32 svar

1. N
    Medlem Nivå 3
    Jag öppnade plåtluckan i källargolvet som går ner till rensbrunnen för avloppet. Verkar vara som jag misstänkte. Enligt kommunens karta ska det finnas lera under huset och ovanpå har man lagt ett tjockt lager sprängsten. Stoppade ner min radonmätare som jag köpt hos Clas Ohlsson. Ca 24 timmar senare öppnade jag plåtluckan och fiska de upp mätaren som visade 9999 Bq.
    Funderar på om lämpligaste lösningen skulle vara att jag lägger kakel på golvet och tätar mot väggen. I biografen och ett av hobbyrummen har jag heltäckande matta så där funderar jag på att täta golvet mot väggen och lägga på ett extra lager med färg.
    För att få bort radonet från sprängstenen funderar jag på att koppla in en fläkt till dräneringsrören som går runt hela huset. På utsidan av källaren har jag platonmatta. Problemet är bara att dräneringsröret går till ett större rör med ett lock på med ca 20 centimeters diameter. Funderar på om jag kan borra hål i locket och montera en fläkt på locket eller kommer jag att suga upp dåligt lukt från kommunens dagvattenrör

2. N
    Medlem Nivå 3
    Troligen löst. Lyfte på heltäckningsmattorna och hittade milimeterbreda sprickor i betonggolvet. Billade upp sprickorna och hällde ner vatten som efter några sekunder försvann. Radonhalten sjunker stadigt för varje spricka som jag billar upp och fyller med reparationsbetong.

3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
    Skönt att du hittat felkällan!
    Går det inte att köra med flytspackel eller något mer lättflytande istället så du slipper bila?