Hejsan, nu har jag införskaffat mig en ny varvtalsregulator som ska gå till badrumsfläkten, är lite tveksam hur den skall kopplas, hoppas där är någon som kan hjälpa mig på traven, skickar med lite bilder, även på den gamla/ tack på förhand

• Ny varvtalsregulator för badrumsfläkt, vit med vred och skala, visas på e-handelssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny varvtalsregulator för badrumsfläkt monterad på vägg med synliga kablar och anslutningar.
    Skapa konto
  • Eluttag med lösa kablar och en varvtalsregulator för badrumsfläkt uttagen ur väggen.
    Skapa konto
  • Ny varvtalsregulator för badrumsfläkt med synliga anslutningar och monteringsdetaljer.
    Skapa konto
  • Schema för koppling av varvtalsregulator med instruktioner för min/max varvtalsinställning.
    Skapa konto
Hur var kablarna anslutna till den gamla regulatorn?
Är det den gamla regulatorn som syns på den andra bilden?

E etompau skrev:
Hur var kablarna anslutna till den gamla regulatorn?
Är det den gamla regulatorn som syns på den andra bilden?
Ja det är den gamla på bild

• Gamla elektriska kablar med anslutningar och handritade pilar som visar riktning med texten "Vänster mitten höger".
    Skapa konto
Den nya regulatorn behöver bara fas och tändtråd till fläkt.
Det syns dåligt, men vad står det på plinten längst till höger på den gamla regulatorn.

E etompau skrev:
Den nya regulatorn behöver bara fas och tändtråd till fläkt.
Det syns dåligt, men vad står det på plinten längst till höger på den gamla regulatorn.

• Elschema med beteckningar för vidarekoppling, nätspänning, jord och fläkt för transformator.
    Skapa konto

Bästa svaret

OK, den gamla regulatorn nyttjade tydligen en neutralledare (3:e från vänster på plinten). Den behövs inte till den nya reg. Isolera ledaren.
Sedan fasledare (4:e på gammal plint) till L på ny.
Tändtråd (längs ut till höger på gammal plint) till våg med pil på ny regulator.

E etompau skrev:
OK, den gamla regulatorn nyttjade tydligen en neutralledare (3:e från vänster på plinten). Den behövs inte till den nya reg. Isolera ledaren.
Sedan fasledare (4:e på gammal plint) till L på ny.
Tändtråd (längs ut till höger på gammal plint) till våg med pil på ny regulator.
Du jag bugar och tackar :). Provar när jag kommer hem från jobb. Återkommer när jag testat

Jo då nu snurrar fläkten, dock så går den fullt varvtal fast jag skruvar ner

Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Jo då nu snurrar fläkten, dock så går den fullt varvtal fast jag skruvar ner
Hur har du ställt "min" och "max" skruvarna ? De kan vara felställda.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Hur har du ställt "min" och "max" skruvarna ? De kan vara felställda.
Provade att vrida på bägge två när den var igång men inget hände

Är du säker på att regulatorn är kompatibel med din fläkt?
Har du en länk till regulatorn?

Vilken effekt har din fläkt? När regulatorn sitter i serie med lasten så krävs en minimumbelastning för att grejorna ska funka.
I detta fall 20 W, vilket är ganska mycket för en badrumsfläkt.

E etompau skrev:
Vilken effekt har din fläkt? När regulatorn sitter i serie med lasten så krävs en minimumbelastning för att grejorna ska funka.
I detta fall 20 W, vilket är ganska mycket för en badrumsfläkt.
Det är en mindre takfläkt från Östberg, tyvärr så vet jag inte effekten på den. Man får kanske leva med att den går på full fart alltid ?
Används i stort sätt endast när man duschar

Sitter fläkten utomhus på taket så brukar de ha större effekt än de fläktar som monteras i badrum. I så fall borde det fungera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.