Byggahus.se
Ungdomen av idag? Tycker det är jobbigt med två rattar!
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Ungdomen av idag? Tycker det är jobbigt med två rattar!
Ungdom, man tackar! Som baby bodde jag i en lägenhet utan rinnade varmvatten i centrala Göteborg, det säger kanske något om min ålder.....

FM-mattson blandaren ser helt OK ut i ett 60-tals kök. Bättre än mycket annat låtsas gammalt. Den är inte exakt som dom gamla grejorna på insidan, men jag är rätt nöjd att slippa lindrev och 16 mm rör.
 
D Daniel 109 skrev:
Har den designen existerat historiskt, eller är den en nydesign som folk tror är historisk? Jag hittar inga bilder på gamla kranar som påminner om den.
Det är inget nytt påfund, blandare såg ut så där med lite varianter till fram i början på 80-talet. Är uppvuxen med dem.
 
K KungAnka skrev:
Ungdom, man tackar! Som baby bodde jag i en lägenhet utan rinnade varmvatten i centrala Göteborg, det säger kanske något om min ålder.....

FM-mattson blandaren ser helt OK ut i ett 60-tals kök. Bättre än mycket annat låtsas gammalt. Den är inte exakt som dom gamla grejorna på insidan, men jag är rätt nöjd att slippa lindrev och 16 mm rör.
När jag var baby fick jag gå och hämta vatten från en källa i skogen.

Det är något med själva rattarna som gör att den inte känns riktigt genuin. Men jag minns inte riktigt hur de kan ha sett ut.
 
  • Gilla
bling
  • Laddar…
I tvättstället på toa där man endera använder kallt vatten eller ljummet så kan man installera en blandningsventil före varmvattenkranen så är det problemet löst.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Detta är väl mest tycke och smak. Har själv bada sorterna i huset och svär faktiskt mer över enhandaren. Beror nog iofs pa att det är billiga blandare. Lätt att fixa temp men blir oftast allt eller inget i flödet. Skall tilläggas att det är sällan jag använder bada kranarna i mina handfat. I duschen vet man ju precis hur mycket man skall vrida dem när man börjar och sedan justerar jag ofta manga ganger medans jag duschar.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det är inget nytt påfund, blandare såg ut så där med lite varianter till fram i början på 80-talet. Är uppvuxen med dem.
Nej, jag syftade på den som det länkas till i inlägg 11. Så såg de in inte ut på 80talet
 
Gammelnörden
Min gissning är att det är en designsammanblandning av historiskt korrekta delar från en bridge faucet från runt 1920 (?) i USA och GB och modern engreppsblandare. Äldre svartvit bild av ett vintage kök med en gammaldags bridge faucet blandare över en stor långsträckt diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retrostil kromad bridge faucet med två vred och central pip, på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags bridge faucet i silverfärg med två vred och central pip, påminner om tidigt 1900-tals design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För övrigt är FM Mattsson Rogen en nyproduktion av deras originalblandare från 50-talet.
 
Redigerat:
Se där fanns det ju vissa likheter.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag syftade på den som det länkas till i inlägg 11. Så såg de in inte ut på 80talet
Nä det är nog nån joxihop, med inspiration från nåt gammalt.
 
Mycket hellre två rattar än de moderna säkerhetsblandarna där man måste använda ena handen och konstant trycka mot "varmt" eller "kallt" för att få det, annars fjädrar den bara tillbaka till "ljummet". Har såna på jobbet och blir snart tokig.
 
  • Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
Jag har moderna blandare överallt utom i badkaret och tvättstugan, jag HATAR tvåkransblandarna innerligt, trots att (eller kanske därför) vi hade sådana när jag växte upp.

Problemet i badkaret är att när man kör den på duschslangen så kan man ju inte stänga av vattnet när man exempelvis schamponerar barnens hår , för då får man ju krångla med att justera temperaturen igen och när man fått till den så klagas det över att trycket är för högt så då får man börja om från början igen.. och sen efter ett tag har in-tempen till blandaren ändrats (vet ej om det är kallvattnet som blir varmare eller varmvattnet kallare) så då får man justera om IGEN..

HOPPLÖST

I duschen med en modern termostatblandare justerar den själv om blandningen när in-tempen ändras, vill jag stänga av vattnet så gör jag det och sen har jag exakt samma temp på vattnet när jag öppnar kranen igen.. och vill jag ändra tryck gör jag det med bibehållen temperatur.

..Ja, jag har faktiskt köpt en termostatblandare till badkaret också, men det visade sej vara en gammal standard på bredd mellan anslutningarna så jag måste köpa adaptrar och ja.. på den vägen är det..
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Borde det inte finnas köksblandare som ser ut som en klassisk tvågreppsblandare men egentligen är en termostatblandare? Skulle förstås förvirra en del att blå ratt bara reglerar flöde och röd ratt bara reglerar temperatur men det kunde man levt med.
Tänkte detsamma. De flesta duschblandare är ju så, en ratt för flöde och en annan för temperatur.
 
B b8q skrev:
Mycket hellre två rattar än de moderna säkerhetsblandarna där man måste använda ena handen och konstant trycka mot "varmt" eller "kallt" för att få det, annars fjädrar den bara tillbaka till "ljummet". Har såna på jobbet och blir snart tokig.
Brukar inte fjädern vara löstagbar?
Ingen av mina blandare har så iallafall (1st mora one och 2st INR)
 
Magnus E K
Bor man länge i huset/lägenheten är sannolikheten mycket hög att någon i hushållet (förhoppningsvis) tillfälligt bara kan använda ena handen och då om inte förr inser man fördelen med engreppsblandare. Håller dock med om att i köket är behovet mindre.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.