Byggahus.se
Hoppas det finns någon som har en idé om orsaken till felet som uppstod igår.

Plötsligt slog brytaren till dieseltvätten av på maskinen när jag tvättade igår. Tvätten är ansluten med handske till ett 16amp uttag i garaget där även belysningen hade slutat att fungera. Inga brytare/säkringar i skåpet i garaget hade löst ut och när jag vred tillbaka brytaren på maskinen så gick den i ytterligare 20-30 sek före den slog av igen, och så fortsatte det tills jag upptäckte att strömmen hade gått i garaget.

Eftersom ingen av brytarna i skåpet hade löst ut så antog jag att det var en eller flera faser som hade löst ut i mätarskåpet (32amp) eller i fördelningen (20amp) som matar garaget. Det visade sig att ingen av ”propparna” hade skjutit bort märkningen men jag bytta ändå alla för att vara på säkra sidan.

Trots dessa åtgärder kvarstår felet och nu vet jag inte vad man mer kan felsöka på om det inte är inne i säkringsskåpet i garaget det kan ha gått sönder något ?!

Någon som har en tanke om vad som kan ha hänt ?
 
Mät spänningen på varje fas vid mätaren. Är det spänning där så är det bara att mäta sig inåt tills man hittar vart den försvinner.
Är det inte spänning vid mätaren så får du kontakta elbolaget.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mät spänningen på varje fas vid mätaren. Är det spänning där så är det bara att mäta sig inåt tills man hittar vart den försvinner.
Är det inte spänning vid mätaren så får du kontakta elbolaget.
Tack för ditt svar ! Men borde det inte bli problem med övriga delar i kåken om spänningen vid en fas i mätarskåpet uteblir ?
 
Jo, men det kanske inte är så många saker du använder till vardags i huset som går på den fasen? Det är bra att utesluta fel där iallafall.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men det kanske inte är så många saker du använder till vardags i huset som går på den fasen? Det är bra att utesluta fel där iallafall.
Tack
 
useless useless skrev:
Mät spänningen på varje fas vid mätaren. Är det spänning där så är det bara att mäta sig inåt tills man hittar vart den försvinner.
Är det inte spänning vid mätaren så får du kontakta elbolaget.
Det visade sig vara huvudströmbrytaren i garagets säkringsskåp. Nu är den bytt och allt funkar åter igen ;)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Det visade sig vara huvudströmbrytaren i garagets säkringsskåp. Nu är den bytt och allt funkar åter igen ;)
Tack för att du stänger tråden när problemet är löst. Så den inte fortsätter i oändlighet. (y)
 
L Leif i Skåne skrev:
Tack för att du stänger tråden när problemet är löst. Så den inte fortsätter i oändlighet. (y)
Ok. Ska se om jag kan klura ut hur man gör det
 
Trådar stängs nog bara av moderator när trådar fullständigt spårat ur.
Däremot var det bra av TS att återkoppla och sas avsluta tråden.
Någon kanske hittar tråden om fem år och blir glad åt tipset med HB.

Har faktiskt hänt mig att en porslinsbit hade ramlat in i brytaren och det blev 2fas.

Protte
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Trådar stängs nog bara av moderator när trådar fullständigt spårat ur.
Däremot var det bra av TS att återkoppla och sas avsluta tråden.
Någon kanske hittar tråden om fem år och blir glad åt tipset med HB.

Har faktiskt hänt mig att en porslinsbit hade ramlat in i brytaren och det blev 2fas.

Protte
Ja det var ett märkligt fel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.