Hej!

Hoppas det här inlägget är OK enligt reglerna, annars är det bara att ta bort.

Tänkte dra igång min första verksamhet nu under sommaren för att hjälpa privatpersoner köpa och sälja fastigheter utan mäklare. Hemnet låter dig inte annonsera som privatperson pga hur mäklardrivet det är och Blocket Bostad saknar många av Hemnets grymma funktioner så är på god väg till ett mellanting av båda tjänster.

Min idé för att få verksamheten att gå runt är gratis annonser men att hjälpa till vid kontraktskrivning genom att koppla ihop köpare och säljare med jurister och få tillbaka en slant i provision från juristens arvode.

Jag har dålig koll på affärssidan av att köpa och sälja bostäder, men låter det här som någonting jurister skulle vara intresserade av? Behöver juristfirman vara bosatt i samma stad som den fastighet som säljs eller kan upprättandet av kontraktet skötas helt på distans?

Finns det någon annan sida av den privata bostadshandeln som är svårnavigerad och som jag helt missat?

Skulle vilja höra av mig till olika fastighetsjurister och fråga men i och med att jag fortfarande är på prototypstadie och mest kan skicka skärmdumpar på hemsidan känns det väldigt tidigt men vill samtidigt inte lägga för mycket tid på att utveckla någon som ingen vill ha.

Tanken är att driva projektet på hobbynivå tills jag får en uppfattning ifall det kan gå runt och isåfall starta bolag.

Jag tycker att din idé är väldigt lik eller för lik Hemverket. Har du koll på dem? Det kan ju iofs finnas plats för flera aktörer men USP blir inte längre unik.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag tycker att din idé är väldigt lik eller för lik Hemverket. Har du koll på dem? Det kan ju iofs finnas plats för flera aktörer men USP blir inte längre unik.
Jag hade inte koll på Hemverket faktiskt!. Som du säger verkar det vara precis samma USP och de har redan utvecklat många av funktionerna som t.ex. digitala kontrakt jag tänkt på. De får också lägga ut på Hemnet i och med att de är registrerade mäklare.

Skulle vara ifall jag kan konkurrera med dem eller fungera som ytterligare ett budgetalternativ. I och med att de får lägga ut på Hemnet finns det ju chanser att jag också skulle kunna göra det och att jag isåfall kan fokusera mer på att underlätta kontraktsskrivning än att driva trafik till sidan.

Din affärsidé kan ju också vara på gränsen till mäkleri, om du skall hjälpa till med annonsering, kontraktsskrivning osv.
Tror nog att du kan räkna med att bli anmäld av något fastighetsmäkleriföretag ganska omgående om du genomför din idé.

Även om många här på forumet anser att mäkleri och mäklare är "svartkonst" så behöver du vara registrerad fastighetsmäklare för att utöva yrket. Hemverket har ansvariga fastighetsmäklare knutna till alla sina annonserade objekt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.