Byggahus.se
Hej! Är ny här och är så glad över att hittat denna sida och forum.
Jag och min man har nyss köpt hus, en 40-tals villa och är nu i startgropen att påbörja renovering. Först ut inomhus är kök och badrum.
En första fråga och undran gäller ritning och inredning av köket. Är det någon som har kontakt till bra arkitekt/inredare som inte är alltför dyr? Sen undrar jag om det är värt att ta in en inredningsarkitekt.
Sen undrar jag om ni har förslag på hur man bäst ritar ett kök själv. Har eventuellt tänkt använda IKEAS ritprogram.

Det finns vad jag också sett företag ex. Electrolux home som erbjuder kostnadsfri rådgivning av inredare. Känns dock lite som om man får köpkrav på sig.
Tacksam för svar.
/Maria
 
Testa och fråga runt på Electrolux home och andra ställen, är dom intresserade och vill sälja så hjälper dom dig men du har ju inget köpkrav, utan du kan ju bara säga att det blev för dyrt eller något om du nu vill ha någon anledning.
Finns ju vissa ställen som inte vill ens försöka sälja, men det beror på mest de som jobbar på det aktuella stället

Ikeas ritningsverktyg är ju jättebra om man ritar upp ungefär hur man vill ha och sen ta hjälp av Ikeas personal om ni ska köpa därifrån.
 
  • Gilla
MAJOhusprojekt
  • Laddar…
Tack för tipsen! Har nu bokat tid på IKEA för rådgivning. Tänker nog köpa stommar därifrån, men skulle ändå behöva inredningshjälp och hur man kan tänka vid ombyggnad och flytt av väggar samt öppning av vägg. Mycket att tänka på.
 
Bara en förvarning, du bör nog ha bestämt var väggarna ska stå innan besöket på IKEA, om du ska få ut så mycket som möjligt av den timmen ...
 
  • Gilla
MAJOhusprojekt och 1 till
  • Laddar…
queerlandsbygd
ÄLSKAR Ikeas ritprogram! Du kan spara alla dina ritningar, lägga in befintliga rör och så mycket mer. Finns såklart brister men det är ett bra ställe att börja på tycker jag. Vill man inte köra på Ikeakök sedan har man ändå ett hum om hur man vill ha det.
 
  • Gilla
MAJOhusprojekt
  • Laddar…
BirgitS
M MAJOhusprojekt skrev:
men skulle ändå behöva inredningshjälp och hur man kan tänka vid ombyggnad och flytt av väggar samt öppning av vägg. Mycket att tänka på.
Funderar man kring att flytta och ta bort väggar är det bra att prata med en arkitekt (SAR) eller en byggnadskonstruktör. När det gäller inredning typ hur man ska möblera och färgsätta pratar man med en inredare/stylist etc.
 
  • Gilla
MAJOhusprojekt
  • Laddar…
queerlandsbygd queerlandsbygd skrev:
ÄLSKAR Ikeas ritprogram! Du kan spara alla dina ritningar, lägga in befintliga rör och så mycket mer. Finns såklart brister men det är ett bra ställe att börja på tycker jag. Vill man inte köra på Ikeakök sedan har man ändå ett hum om hur man vill ha det.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bara en förvarning, du bör nog ha bestämt var väggarna ska stå innan besöket på IKEA, om du ska få ut så mycket som möjligt av den timmen ...
Ja, det är bra att ha i åtanke. Tack!
 
queerlandsbygd queerlandsbygd skrev:
ÄLSKAR Ikeas ritprogram! Du kan spara alla dina ritningar, lägga in befintliga rör och så mycket mer. Finns såklart brister men det är ett bra ställe att börja på tycker jag. Vill man inte köra på Ikeakök sedan har man ändå ett hum om hur man vill ha det.
Ja, det verkar bra. Ska börja lägga in måtten nu. Ett ganska litet kök blir en del tänk kring för att få ut maximalt med t ex bänkutrymme.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Funderar man kring att flytta och ta bort väggar är det bra att prata med en arkitekt (SAR) eller en byggnadskonstruktör. När det gäller inredning typ hur man ska möblera och färgsätta pratar man med en inredare/stylist etc.
Ja, så är det. Var till en inredare idag som gör hembesök och går igenom köket och kommer med tips och råd samt ritar upp köket för 500 kr. Rätt okej ändå. Hade det varit gratis skulle det känts mer pressat att behöva köpa. Nu kan man ta emot tjänsten och tacka för sig. Företaget hon arbetar på samarbetar med Ballingslöv.
 
BirgitS
Det är helt normalt att man besöker några olika köksfirmor för att få förslag innan man bestämmer sig så köksfirmorna är vana vid att folk inte kommer tillbaka.
 
  • Gilla
MAJOhusprojekt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.