Byggahus.se
Hej, jag håller på med ett skolarbete där jag ska rita ett elschema.

Jag undrar om någon kan ge förslag eller berätta för mig om jag tänkt rätt.

Uppgiften:
Du skall rita in strömställare, belysning och uttag samt ledningar på ritningen.
  • Installationen utförs enligt gällande standard och ska bestå av matningar till köksutrustning samt allmänbelysning.
  • Infälld installation med flexrör med fördragen ledning.
  • Materialåtgång ska beräknas och prissättas, du får mer information när du anmäler dig till komvuxarbete Installation.
Standard för var och på vilken höjd strömställare och uttag skall placeras, hittar du i marginalen till vänster på kurssidan.


Tack på förhand! :)
 
  • Teknisk ritning, elektriskt schema, belysningsplan, gröna linjer, svart bakgrund, dimensioner, text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tänk på att det bör vara ett vägguttag per varje 3,75m vägg. Det ser ut att vara lite snålt med det tänker jag spontant.
 
A avh67f skrev:
Tänk på att det bör vara ett vägguttag per varje 3,75m vägg. Det ser ut att vara lite snålt med det tänker jag spontant.
Tack för synpunkten! :)
 
Sedan brukar det finnas någon bänkbelysning under överskåp men det är kanske överkurs för denna uppgift. Vi vet ju inte vilket kök man valt.

Och en sista grej jag kom på. Man brukar placera ett uttag vid matplats också på strömbrytarhöjd.
 
Redigerat:
  • Gilla
nikapika
  • Laddar…
Jag har tagit emot synpunkterna och gjorde lite ändringar. Ser det bättre ut nu?
Tack så jättemycket (=
 
  • Schematisk elektrisk ritning eller planlösning, grön linje på svart bakgrund, symboler, text, måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
I grunden har du mycket rätt, men det finns en del att putsa på.

Snabbt så tycker jag att det är för många säkringsgrupper, 10 st, och 12 st säkringar, det dubbelt så mycket som är vettigt till ett kök.
Jag kör en 3-fasgrupp till spis/häll+ugn (är det häll plus ugn och "nybygge" så drar jag separat enfasgrupp till ugnen med 3g2,5 och låter det fortfarande vara 5g2,5 till hällen och perilex-uttag.
Sen ska DM ha en helt egen grupp, en del sätter mikro på egen säkring, andra låter den dela med annat, jag gör lite olika helt beroende på aktuell situation, men tvekar inte att låta belysning, allmänuttag i äta-delen, mikro, köksfläkt dela gruppsäkring i valfria kombinationer.
Men uttag där man troligen sätter vattenkokare eller kaffebryggare låter jag inte dela med uttag för mikro, för det blir för hög effekt om båda går samtidigt.
Kyl/frys brukar jag dra en enda grupp till, och vill gärna att de sen är ensamma på denna grupp, men vid ombyggnad av kök går det inte alltid.

Symbolen du valt för lampor över köksbänken är väl strålkastare?, sätt antingen bara ett kryss (allmän lampa/rörutlopp för lampa), eller kanske en för väggmonterat lysrör.
 
  • Gilla
nikapika
  • Laddar…
Mikael_L
Lite tråkigt med ett doslock i taket, men det är kanske inte helt lätt att lösa om det är tänkt vara rörutlopp för lysrören.
Varför 4 lysrör i taket - det är väl ingen operationssal?
Kanske 2 lysrör över arbetsytan och sen ett vanligt lamputtag över bord, och ev över den allmänna kommunikationsytan.
Då kan du också slippa ett onödigt doslock i taket.
 
  • Gilla
nikapika
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I grunden har du mycket rätt, men det finns en del att putsa på.

Snabbt så tycker jag att det är för många säkringsgrupper, 10 st, och 12 st säkringar, det dubbelt så mycket som är vettigt till ett kök.
Jag kör en 3-fasgrupp till spis/häll+ugn (är det häll plus ugn och "nybygge" så drar jag separat enfasgrupp till ugnen med 3g2,5 och låter det fortfarande vara 5g2,5 till hällen och perilex-uttag.
Sen ska DM ha en helt egen grupp, en del sätter mikro på egen säkring, andra låter den dela med annat, jag gör lite olika helt beroende på aktuell situation, men tvekar inte att låta belysning, allmänuttag i äta-delen, mikro, köksfläkt dela gruppsäkring i valfria kombinationer.
Men uttag där man troligen sätter vattenkokare eller kaffebryggare låter jag inte dela med uttag för mikro, för det blir för hög effekt om båda går samtidigt.
Kyl/frys brukar jag dra en enda grupp till, och vill gärna att de sen är ensamma på denna grupp, men vid ombyggnad av kök går det inte alltid.

Symbolen du valt för lampor över köksbänken är väl strålkastare?, sätt antingen bara ett kryss (allmän lampa/rörutlopp för lampa), eller kanske en för väggmonterat lysrör.
Hej, tack för ditt svar!
I instruktionera så står det "Vi vill ha egna matningar till fler grupper än man gör normalt, men det är så det ska vara." . Det är därför gjorde egna matningar till varje apparat!
Jag ska byta ut mina stålkastare och lysrör till något mer passde för kök, tack för synpunkterna! :)
 
BirgitS
Vägguttag vid fönstret för fönsterlampa.
 
  • Gilla
nikapika
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite tråkigt med ett doslock i taket, men det är kanske inte helt lätt att lösa om det är tänkt vara rörutlopp för lysrören.
Varför 4 lysrör i taket - det är väl ingen operationssal?
Kanske 2 lysrör över arbetsytan och sen ett vanligt lamputtag över bord, och ev över den allmänna kommunikationsytan.
Då kan du också slippa ett onödigt doslock i taket.
Hej igen! jag har gjort om lite efter synpunkterna. Ser det bättre ut nu? Glömde jag något? Tack!
 
  • Teknisk ritning eller planlösning i grönt neon på svart bakgrund, inkluderar måttangivelser och symboler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Hej.
Ja nu tycker jag det börjar se riktigt bra ut.

Själv hade jag förvisso lagt kyl och frys på samma säkring istället, och kanske fläktkåpan på samma uttag som det som är till vänster. I alla fall i verkligheten, nu vet jag inte om ni blev ombedda att göra onödigt många grupper, eller om det var ett påpekande att ett kök brukar behöva mer än andra rum.

Sen försöker jag (och i princip alla) minimera antal onödiga kopplingsdosor.
Jag antar att belysningen i tak just innanför dörren kommer vara en takdosa.
Då drar man matningen dit, sen ett rör därifrån till strömbrytaren, sen vidare ner till uttaget och sen vidare till nästa uttag precis som du ritat. Och då blir det alltså fast fas + tändtråd i röret mellan dosan och strömbrytaren.
Den andra dosan går kanske också att få bort om man drar matningen först till uttaget för arbetsbänken, sen till strömbrytaren för lysrören och sen till uttaget vid fönstret.

Men samtidigt är det kanske rätt OK att du visar att du kan rita in en kopplingsdosa, om det nu är en skoluppgift. :)

Om uttaget vid fönstret ska sitta vid fönsterbänkshöjd bör det framgå någonstans. Det vanligaste är väl att man har en 'legend' (kallas ofta föreskrifter) vid sidan av ritningen med beskrivning av sådana här saker, kanske att det står en siffra bredvid varenda uttag som är något speciellt med, och sen en text om vad som gäller.
 
  • Gilla
nikapika
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
nikapika
  • Laddar…
Mikael_L
Men jag tycker ritningen du gjort nu duger rätt bra som den är.
Jag vet inte riktigt vad för utbildning du går, men går du vanligt gymnasialt elprogram så har de knappast större krav än såhär, tänker jag.
 
  • Gilla
nikapika
  • Laddar…
Håller med att man bör försöka hålla nere antalet säkringar i den mån det går.

3.1.5 Gruppledningar
För belysningsinstallation och eluttag fordras minst en gruppledning för varje påbörjad golvarea om 30 m2. I bostadslägenhet ska dock finnas minst två gruppledningar för belysning.

I bostadsrum placeras dessutom minst ett eluttag i liv med fönsterbrädan vid fönster alternativt i fönstersmyg.


Men jag tycker också det ser bra ut
 
N nikapika skrev:
Hej igen! jag har gjort om lite efter synpunkterna. Ser det bättre ut nu? Glömde jag något? Tack!
Som de ser ut nu så ska det väl ändå vara godkänt, men vill du ha fler synpunkter så.

Du behöver du bara visa hur många ledare det är om det är fler än 3, annars vet man att det är en 3g1,5mm² det gäller, så bort med dom med bara tre streck på.

Sen hade jag lagt en notis om att kabel till spisen ska vara en RKK 5g2,5mm².

Noteringar vid alla uttagssymbolerna vid köksstommarna vad de har för syfte.

Sen ser det ut som du ritat ut två uttag över köksbänken, tror standard är att de ska vara timeruttag. Dom kan gå på samma grupp.

Sen ett uttag för mikro (hade lagt in det på samma grupp som övriga uttag i rummet) och sen en till enfasgrupp på 16A (3G2,5) för en ugn någonstans.

Dock hade jag personligen inte lagt så mycket tid på detta då du ändå lär dig allt detta ute i fält 😄
 
  • Gilla
nikapika
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.