Byggahus.se
Att brädorna viker sig kan man förhindra genom att slitsa längsmed på baksidan innan man sätter upp dom.
Såhär:


Det borde ändå vara fäst i både trekantslist och 45/45-regeln.
 
Redigerat:
  • Gilla
coss och 2 till
  • Laddar…
Fiffigt! Det ska jag ta med mig nästa gång jag byter tak.
 
Hmm, de kom och skruvade fast vindskivor mot fyrkantsbrädan men nu gled plötsligt en kapad kantpanna ner av sig själv.

När jag försökte sätta tillbaka den upptäckte jag att den har inget att vila mot?? Läkten är kapad för långt bort från kanten och den bara låg inklämd? Ska inte kantpannor krumlas/skruvas och vila på läkten?

Några andra har en klack som inte vilar mot läkten 100% heller. Kan man förlänga bärläkten? Vad bör jag säga till företaget?

Lite marigt med tanke på att mina barn leker precis under. Tänk om den hade släppt helt!!
 
  • Tak med ofullständigt monterad kantpanna som saknar stöd från underliggande läkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på felaktigt monterad kantpanna och kapad bärläkt på ett tak, risk för fallande byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tosia
  • Laddar…
Får man inte läkten att räcka till kan man limma pannorna. På ett eller annat sätt måste företaget se till att pannorna sitter fast.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Får man inte läkten att räcka till kan man limma pannorna. På ett eller annat sätt måste företaget se till att pannorna sitter fast.
Tack. Jag har redan bett dem att gå upp och krumla kantpannor (enligt panntilverkarens monteringsanvisning) och det skulle ha gjorts. Men hela denna rad är inte säkrad och frågan är om det ens går då läkten är för kort.

Får pannornas klack vila på enbart 20% av sin längd? Hjälper det att limma om de inte vilar ordentligt på läkten?
 
Jag vet inte säkert om lim funkar på så stora bitar. Egentligen är det ju så att detta problem undviks i andra änden av taket men finns det plats för längre läkt så är det förstås det bästa.
 
lärjungen
Inte bra alls. De två yttersta pannraderna kring hela taket skall alltid fästas. Kunde gått riktigt illa det där. De kunde ju bara borrat ett nytt hål i de kluvna pannorna så att hålet träffar läkten.

Kolla att de fäst två pannrader kring hela taket. Annars bör de komma och fixa det.

Edit: finns lim som håller bra ifall läkten är för kort. Vi har limmat en del pannor i ränndalar på olika takjobb vi gjort, och de har suttit bra i flera år nu.
 
Varför behöver du fästa pannorna?
 
  • Gilla
Kent R och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför behöver du fästa pannorna
För att monteringsanvisning för pannor säger så och för att försäkringen inte täcker stormskador ifall monteringsanvisningar inte följs.
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Finns det någon praktisk anledning?
 
  • Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
Ja för att dom riskerar att blåsa av annars.

När Gudrun var på besök var det flera pannor på taket som dansade runt här och det blev inte bra. Efter det läste jag på lite och har nu förankrat enligt anvisning med krokar och spik.
 
  • Gilla
Carl.Alm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon praktisk anledning
Förhindra att pannor i vindfång blåser av? Egentligen är det helt egalt vad man tycker, monteringsanvisningar ska följas av takfirmor vid montering.
 
  • Gilla
Carl.Alm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Finns det någon praktisk anledning?
Ja, i detta fallet hade pannan blivit kvar på sitt ställe och tätat. Se första bilden några inlägg högre upp. Om den pannan hade suttit fast hade inte "glipan" mellan pannorna dykt upp.....
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Att det saknas läkt beror inte på avsaknaden av skruv.
 
Från Benders.
Modell av sadeltak med röda takpannor och markerade fästelement från Benders, inklusive skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 11. De ljust markerade pannorna fästes alltid.
 
  • Gilla
Neo Gucci och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.