Byggahus.se

Ska man få skämta om politik i Humorhörnan?

  • Ja

    380 Röster 88,2%
  • Nej

    51 Röster 11,8%
  • Antal röster
    431
Sluta häckla människor som vill ha en trevligare ton mot varandra på nätet! Förstår ni inte att majoriteten av det här landets kvinnliga politiker inte kan uttala sig utan att få könsord kastade efter sig på twitter? Fattar ni inte att en stor del av landets samhällsvetenskapliga forskare måste ha larm för att folk skickar dödshot på grund av vad de skriver? Har ni helt missat att en allmänt hård ton ofta spårar ur i forum på nätet och blir hets mot folkgrupp? Det handlar inte om att det är människor som är tunnhudade eller lättkränkta, det handlar om att det har blivit norm att hota och hata. Hur många av er skulle palla öppna och läsa vad som finns Greta Thunbergs inbox varje ens en dag? Varför är det dåligt och fult att bemöta varandra med lite helt vanligt hyfs och respekt? Att debattera med varandra utan att använda glåpord och hot är också mycket mera effektivt, ens egna åsikter brukar komma fram bättre.
 
  • Gilla
  • Älska
Karlia och 5 till
  • Laddar…
.. och nej ordet "kränkt" är bara ett modeord i den bemärkelsen att det används som en förolämpning mot människor som vill ha lite vanligt hyfs när de deltar i diskussioner.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
elaka påhopp på barn
Det var ett skämt om en politisk aktör! Jag tycker att det är oförskämt mot henne och hennes sak att reducera henne till ett barn när hon kritiseras, vare sig i satirform eller på annat vis.

Man kan förstås tycka att även tonåringar ska skyddas från offentligheten och det tuffa klimat den utgör, men det gör sig inte att göra efter att de tagit plats på arenan.

Och man kan likaså tycka att politik inte är ett ämne som hör hemma här.

Men att plocka fram barnsoldater som får skjuta men inte skjutas på, nej tack.
 
  • Gilla
Peter787 och 9 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Sluta häckla människor som vill ha en trevligare ton mot varandra på nätet! Förstår ni inte att majoriteten av det här landets kvinnliga politiker inte kan uttala sig utan att få könsord kastade efter sig på twitter? Fattar ni inte att en stor del av landets samhällsvetenskapliga forskare måste ha larm för att folk skickar dödshot på grund av vad de skriver? Har ni helt missat att en allmänt hård ton ofta spårar ur i forum på nätet och blir hets mot folkgrupp? Det handlar inte om att det är människor som är tunnhudade eller lättkränkta, det handlar om att det har blivit norm att hota och hata. Hur många av er skulle palla öppna och läsa vad som finns Greta Thunbergs inbox varje ens en dag? Varför är det dåligt och fult att bemöta varandra med lite helt vanligt hyfs och respekt? Att debattera med varandra utan att använda glåpord och hot är också mycket mera effektivt, ens egna åsikter brukar komma fram bättre.
Du verkar ha missat vad detta handlar om. Ingen här har hotat någon. Tagga ner några kW :heart:
 
  • Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
Alla skämt sker i en kontext. Ingen har väl missat att det finns stora problem med att offentliga personer dödshotas rutinmässigt i dagens debattklimat? Att sedan klaga på att folk är lättkränkta som om det vore problemet... det är inte roligt alls och hör därför inte hemma på en humorsida.

Jo,barn är barn. Därför gäller annan etik när vi talar om dem och med dem. Det finns inga undantag. Att männskor vill prata om vad sagda barn GÖR (alltså saker som effektiviteten i kampanjen, om hon ska ges medialt utrymme, klimatforskning osv.) det är en sak. Det som pågår handlar inte om det, det handlar om att mobba en tonåring. Hennes ansikte photoshoppas, hon häcklas, folk har en massa konspirationsteorier osv. Där går min gräns. Det är inte liksom inte roligt.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du verkar ha missat vad detta handlar om. Ingen här har hotat någon. Tagga ner några kW :heart:
Nej, jag har inte missat något. Detr handlar om att en viss ton ofta eskalerar och du vet inte vad det får för effekt i någons inbox.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Sluta häckla människor som vill ha en trevligare ton mot varandra på nätet! Förstår ni inte att majoriteten av det här landets kvinnliga politiker inte kan uttala sig utan att få könsord kastade efter sig på twitter? Fattar ni inte att en stor del av landets samhällsvetenskapliga forskare måste ha larm för att folk skickar dödshot på grund av vad de skriver? Har ni helt missat att en allmänt hård ton ofta spårar ur i forum på nätet och blir hets mot folkgrupp? Det handlar inte om att det är människor som är tunnhudade eller lättkränkta, det handlar om att det har blivit norm att hota och hata. Hur många av er skulle palla öppna och läsa vad som finns Greta Thunbergs inbox varje ens en dag? Varför är det dåligt och fult att bemöta varandra med lite helt vanligt hyfs och respekt? Att debattera med varandra utan att använda glåpord och hot är också mycket mera effektivt, ens egna åsikter brukar komma fram bättre.
Fast nu är vi här. Tycker du att den här sajten är representativ för något av det du tar upp?

För jag tycker inte den tonen finns här, och jag ställer inte upp på att ta ansvar för andras övertramp annorstädes. Jag kan reservationslöst fördöma de otidigheter och hot du beskriver, men det är, som jag ser det, en annan sak.
 
  • Gilla
beqen och 2 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Nej, jag har inte missat något. Detr handlar om att en viss ton ofta eskalerar och du vet inte vad det får för effekt i någons inbox.
Du är den som har fel ton. Sluta uttryck dig ”Fattar ni inte....” när ingen har påstått något du raljerar om. Och att folk gör memes av Greta är helt enkelt för hon är exakt överallt. Den som hela disskutionen gäller var dessutom helt harmlös.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Den allmänna beskrivningen av ”nätet” som du @En apelsin framför ovan känner jag inte alls igen från byggahus, så känns lite malplacerat att ånga på om det här.

Edit: trea på den bollen visade det sig
 
  • Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast nu är vi här. Tycker du att den här sajten är representativ för något av det du tar upp?

För jag tycker inte den tonen finns här, och jag ställer inte upp på att ta ansvar för andras övertramp annorstädes. Jag kan reservationslöst fördöma de otidigheter och hot du beskriver, men det är, som jag ser det, en annan sak.
Nej, det är just det jag menar! Bygghus är och bör förbli en fristad från detta. Om det är OK att posta mobbing mot barn och dylikt innehåll, kryper dyngan från en massa andra forum in här. Jag vill således inte att Bygghus ska vara en plats för "skämtbilder" på Greta. Alltså, folk hotar och hatar jättemycket på sociala medier. Låt oss inte släppa in detta på Byggahus, utan istället fortsätta prata om isolering och skämta om fuskbyggen.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den allmänna beskrivningen av ”nätet” som du @En apelsin framför ovan känner jag inte alls igen från byggahus, så känns lite malplacerat att ånga på om det här.

Edit: trea på den bollen visade det sig
Se ovanstående kommentar!
 
Snailman
Jag har lite svårt att förstå det här med att om ett barn framför något, så får det absolut inte ifrågasättas? Hitler hade ju hitlerjugend och i DDR så uppfostrades barnen av samhället att ange sina föräldrar, får man inte tycka något negativt om det heller?
 
Snailman Snailman skrev:
Jag har lite svårt att förstå det här med att om ett barn framför något, så får det absolut inte ifrågasättas? Hitler hade ju hitlerjugend och i DDR så uppfostrades barnen av samhället att ange sina föräldrar, får man inte tycka något negativt om det heller?
Jo, ifrågasätt vad hon säger, tycker och gör. Låt bli att mobba bara!
 
JanneJanne123
Vad var mobbing i den bilden som modererades bort?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad var mobbing i den bilden som modererades bort?
Tror inte apelsinen har sett bilden, för hade hen gjort det så hade vi inte varit där vi är nu....
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.