26 947 läst · 254 svar
27k läst
254 svar
Ska man få skämta om politik i Humorhörnan?
Var vi är nu? I en diskussion med all respekt i världen. Vi har helt enkelt olika åsikt i en sakfråga (helt OK). Jag vill helt enkelt att detta ska vara ett forum för bygg, inte för det där tråkiga som händer i en massa trist FB grupper. Att tonen ska fortsätta vara lite bättre här inne helt enkelt.Ramnemark skrev:

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 577 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 577 inlägg
@En apelsin, har du någon gång varit inne i humortråden?
Vi diskuterar humorhörnan, det står i titeln på denna tråden. Det är en utav de mest aktiva och omtyckta trådarna. Om du inte vet hur stämningen i den tråden är så finns det inget för dig att diskutera. Detta är inte Flashback.....En apelsin skrev:
Var vi är nu? I en diskussion med all respekt i världen. Vi har helt enkelt olika åsikt i en sakfråga (helt OK). Jag vill helt enkelt att detta ska vara ett forum för bygg, inte för det där tråkiga som händer i en massa trist FB grupper. Att tonen ska fortsätta vara lite bättre här inne helt enkelt.
Och det är det jag inte vill att det ska förbli. Därför är det bra med regler som begränsar. Jag tyckte att den här tråden började dra åt ett "höhö! Folk är så jävla lättkränkta" håll. Jag tycker att det är dåligt. Det är ett sätt att försvara dålig ton.Ramnemark skrev:
Anledningen till att denna tråd skapades av moderatorn är att någon var just lättkränkt. Har du sett bilden i fråga?En apelsin skrev:

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 577 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 577 inlägg
@En apelsin läs i humortråden först för att göra en bedömning om inläggen generellt är av kränkande karaktär, lägg dig i debatten sedan. Nu kommer du in och rallarsvingar utan kontext.
Det som gör propagandistisk humor OT är att det sällan är roligt. När viljan att stämpla på mottagaren ett budskap överskuggar allt annat blir det trist. Därmed OT i humortråden.
Samtidigt spm jag personligen finner sådant mest roligt som bryter all anständighet men fortfarande har en kärna av mänsklighet som exponerar blödande sår i självkänslan.
Som ett övervulgärt exempel med sexistisk bas som samtidigt blixtbelyser den bräckliga manligheten "the best thing with a blowjobb is the short moment of silense".
Rått påhopp på kvinnor tills de med fantasi ser dimensionerna av ensam misär som skulle få en man att föredra tystnad framför levande samtal.
Slår åt båda håll med eftersläpning.
De bästa skämten är samtidigt på gränsen till en spark i ansiktet. Det är därför som de kommer åt oss. Skämt som inte upprör någon är inte värda att framföra.
Mvh Findus (fylleinlägg)
Samtidigt spm jag personligen finner sådant mest roligt som bryter all anständighet men fortfarande har en kärna av mänsklighet som exponerar blödande sår i självkänslan.
Som ett övervulgärt exempel med sexistisk bas som samtidigt blixtbelyser den bräckliga manligheten "the best thing with a blowjobb is the short moment of silense".
Rått påhopp på kvinnor tills de med fantasi ser dimensionerna av ensam misär som skulle få en man att föredra tystnad framför levande samtal.
Slår åt båda håll med eftersläpning.
De bästa skämten är samtidigt på gränsen till en spark i ansiktet. Det är därför som de kommer åt oss. Skämt som inte upprör någon är inte värda att framföra.
Mvh Findus (fylleinlägg)
Jag som man skulle bli oerhört kränkt om du skämtar om min bristande hantering än en hammare!En apelsin skrev:
Kan vi inte låta det här forumet få fortsätta vara en fristad där vi kan prata om för och nackdelar med plintgrunder, vilka plåttak som är snyggast och hur vi bäst bygger uterum? Där skämten handlar om felvända toaletter och folk som inte kan hantera en hammare.
Varför måste vi öppna upp off topic häcklande av barn här?
Nja, stämningen brukar vara bra, men det är också pga modereringen. Det var inte så länge sedan alla donald trump skämt förpassades till en egen tråd eftersom några bh medlemmar kände sig kränkt i sina politiska åsikter för att vi skämtade om DT's utseende, hår, brist på intellekt, mm.Ramnemark skrev:
Om det nu inte handlar om en 70+ gubbig, rik och maktgalen president, men en 16 årig flicka, får man nog ta minst lika mycket hänsyn här och försöka undvika skämt son kanske kan uppfattas som mobbning.
Och ja skämter var roligt, det var inte problemet. I rätt sammanhang tycker Greta säkert också det är roligt.
”Kränkt” har ju approprierats till stor del av olika grupper som vill bevara gamla ordningar, och använder det som ett skällsord om dem som vill diskutera annorlunda. Du tycker inte som jag - du spelar kränkt.A AndersS skrev:
Jag postar om att jag tycker en humorbild är skit, då är jag en kränkt person. Genast kommer långa försvarstal om att man skall få posta ”politisk satir”. Man anmäler kors och tvärs. Moderator raderar alla åsikter. Det blir omröstning med tillägget ”att om den gamla ordningen ’vinner’ så skall ingen längre få posta sitt ogillande om dåliga så kallade skämt”.
Jag skulle säga att detta förfarande från @Marlen Eskilsson har en ganska fascistisk bana. Säkert inte avsikten dock.
Så i framtiden kan vi till 90% sannolikhet (99,9% snarare) se fram mot att man i formen av skämt kan vara hur grov som helst i humortråden, och enligt moderator/ägares påbud får man inte heller uttala sitt missnöje.

JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 577 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 577 inlägg
Fast nu tycker jag du tolkar omröstningen fel, vi röstar ju om huruvida man ska få skämta om politik i humortråden. Att ett ja till detta skulle leda till att det skulle vara förbjudet att säga ifrån när man tycker det ”roliga” har passerat anständighetens gräns är ju inte samma sak.