Byggahus.se
Har fått i uppdrag av min elektriker att förbereda lite inför flytten av centralen hemma, och eftersom kyl/frys byter plats och får sällskap av en ugn/micro måste det dras lite nytt.

Centralen ska sitta ungefär en meter bakom väggen på bilden, och vi har redan satt en kanal i taket i rummet bakom, och går ner "uppifrån" för att slippa ta hål i den här (troligen) bärande väggen..
Det finns ju såklart begränsad plats i kanalen, så min plan är att dra 20-slang genom kanalen till den första dosan, och sen 16-slang vidare från den till de andra två.
Fråga 1: Är det ok?

Ugnen och micron ska säkras av med 16A och kyl/frys 10A.
Fråga 2: får man plats med totalt 9 trådar, varav 5 st. 2,5 mm2 i en 20-slang?

(Kommentar till mina paint-bilder; bortse från det röda tjocka "ventilations-strecket" på planritningen, det är den bruna väggen vi tittar på. Det gröna strecket är kanalen som går till den nya "gröna" centralen. På fotot är den röda rektangeln kanalen som sitter bakom väggen ...tydligt? :thinking::crysmile:)
 
  • Vägg med el-ritningar, blommigt tapetmönster, kabelgenomföring och markerade hål för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översiktlig planritning med markerade elinstallationer, inklusive en grön sträckad kanal och röda markeringar på planen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag tolkar dig rätt vill du alltså dra en 10 A tvåfasgrupp till kyl/frys och en 16 A trefas till ugn och mikro?
Du kan först o främst banta dessa till en 10 A enfasgrupp till kyl/frys och en 16 A tvåfas till ugn och mikro om det underlättar.

Man kan visserligen finna paragrafer som tillåter blandning av flera grupper i samma rör men i ditt fall ser jag inga motiv till detta. Borr, såg, huggmejsel etc biter fint på trä, så bana väg för två slangar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om jag tolkar dig rätt vill du alltså dra en 10 A tvåfasgrupp till kyl/frys och en 16 A trefas till ugn och mikro?
Du kan först o främst banta dessa till en 10 A enfasgrupp till kyl/frys och en 16 A tvåfas till ugn och mikro om det underlättar.

Man kan visserligen finna paragrafer som tillåter blandning av flera grupper i samma rör men i ditt fall ser jag inga motiv till detta. Borr, såg, huggmejsel etc biter fint på trä, så bana väg för två slangar.
Tackar för svaret ... :)

Anledningen är främst att jag vill undvika att ta upp fler hål i den horisontella regeln längst upp, och att kabelkanalen (dålig bild, jag vet, men det var den bästa jag hade i telefonen..) har begränsad plats .. det ska ner runt 15 FKK i kanalen också .. (och den är 40x100 ungefär) ..

Men det är alltså "bättre" att dra 2 st 16-slang?
 
  • En kabelkanal längst upp i ett hörn av ett rum där tak möter tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du ändå ska "laga" väggen så varför inte ta upp rejäla hål och sätt vanliga dosor? Sedan skruvar du tillbaka dom bitar du sågat bort, spacklar skarv och skruvhål.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom du ändå ska "laga" väggen så varför inte ta upp rejäla hål och sätt vanliga dosor? Sedan skruvar du tillbaka dom bitar du sågat bort, spacklar skarv och skruvhål.
Ja, det kanske jag borde gjort, egentligen... :thinking:

Det tar ju iofs inte bort problemet med trängseln i kanalen dock ...
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men det är alltså "bättre" att dra 2 st 16-slang?
Jo jag vill mena att det krävs betydligt starkare skäl till att börja blanda flera grupper i samma rör. Det du eventuellt kan överväga är att använda kabel istället för rör mellan elcentralen och första dosan, och därifrån rör till övriga dosor. Det ger ju bättre plats i kabelkanalen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Eller så skippar du kabelkanalen och ber elektrikern försöka hålla sig tight mot taket och väggen.
Sedan när elektikern är klar sätter du en vågrät läkt av lämplig dimension direkt under flexrörsknippet och klär in med gips. (skruva spikrakt! eller limma så du inte kommer nära flexslangarna/vp-rören)
Då blir det snyggare om du vill tapetsera om i rummet där centralen sitter.
 
  • Gilla
FredrikGnistan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.