Byggahus.se
P
Hej!

Jag undrar om det är något att bli orolig över när det gäller brädan längst ner under panelen? Jag tänker på rutmönstret i träet som måste vara någon form av röta. Är det bara att ta bort den här plankan eller finns det någon risk att rötan angripet övrigt trä också? Jag tänker hussvamp...
 
  • Träplanka med rutmönster av röta under huspanel intill blommor och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Hej,

Jag lägger upp en till bild på hur det ser ut under en altan precis i anslutning till huset. Är det någon här som ser om detta bara är vanligt "skräp"/organiskt material, eller till och med svampsporer. Jag är väldigt rädd för hussvamp som ni kanske märker..

Trevlig kväll,

Husspekulanten
 
  • Bild på understrukturen av en altan med möjlig organisk påväxt och damm nära husväggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där trådarna ser ut som de som transporterar vatten som i kombination med kalk kan bilda hussvamp
Kontakta ett saneringsbolag för koll tycker jag.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P maggan77 skrev:
Hej,

Jag lägger upp en till bild på hur det ser ut under en altan precis i anslutning till huset. Är det någon här som ser om detta bara är vanligt "skräp"/organiskt material, eller till och med svampsporer. Jag är väldigt rädd för hussvamp som ni kanske märker..

Trevlig kväll,

Husspekulanten
Är det verkligen en"bräda" under panelen? Ser ut som en bottenstock? Den ligger ju hur som i jorden, så det är klart den inte mår bra. Är det tryckimpregnerat virke vi ser på bild 2?
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Anneli Ritäkt Anneli Ritäkt skrev:
De där trådarna ser ut som de som transporterar vatten som i kombination med kalk kan bilda hussvamp
Kontakta ett saneringsbolag för koll tycker jag.
Jag tycket att det ser ut som som spindelväv.
Svampsporer finns överallt.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
P Per i Hamrånge skrev:
Är det verkligen en"bräda" under panelen? Ser ut som en bottenstock? Den ligger ju hur som i jorden, så det är klart den inte mår bra. Är det tryckimpregnerat virke vi ser på bild 2?
Hej,

Det kanske är en bottenstock, den ligger under panelen i rabatten.. det är nog tryckimpregnerat virke, det gröna.
 
P maggan77 skrev:
Hej,

Det kanske är en bottenstock, den ligger under panelen i rabatten.. det är nog tryckimpregnerat virke, det gröna.
Gräv ned runt väggen och frilägg så att du kan se vad det är. Oavsett om det är en grov planka eller bottenstock ska den inte ligga i kontakt med marken. Tryck impregnerat bör undvikas, men behöver inte vara ett problem annat än att det kan lukta. Insidan ser inte alarmerande ut map svamp/mögel vad jag kan se.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.