Byggahus.se
Då var det dags med en ersättningsleverans som kom hem igår. Jag planterade 150 st barrotade avenbok tidigt i våras och jag märkte ganska snabbt att detta inte skulle bli så bra. Av de 150 dog 100 plantor.

Nu har jag fått en ersättningsleverans med 100 stycken och jag tycker att det är lite konstigt att många av plantorna saknas löv och dessa plantor har knoppar som inte slagit ut ännu. Plantorna är 125150 cm höga och rimligtvis har de väl fått slå ut i år eller och borde då ha spår av löv på sig. Jag vill ogärna plantera dessa och sedan märker jag i vår att de är döda.

Någon som har erfarenhet? Jag har ingen erfarenhet.
 
Claes Sörmland
Om du har fått döda och torkade plantor så hittar du inget grönt kambium om du skrapar med nageln på barken. Döda knoppar är som torrt fnas. Levande knoppar är gröna och saftiga.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du har fått döda och torkade plantor så hittar du inget grönt kambium om du skrapar med nageln på barken. Döda knoppar är som torrt fnas. Levande knoppar är gröna och saftiga.
Tack, men varför inga löv så här sent på hösten?
 
Claes Sörmland
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Tack, men varför inga löv så här sent på hösten?
Ingen aning. Normalt sitter de kvar kvar så här års på unga plantor. Och avenbok invintrar väldigt sent. Av det skälet brukar höstplantering avrådas ifrån. Man vill nämligen inte ta upp dem ur jorden förrän typ november. Och de flesta vill inte vinterplantera.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ingen aning. Normalt sitter de kvar kvar så här års på unga plantor. Och avenbok invintrar väldigt sent. Av det skälet brukar höstplantering avrådas ifrån. Man vill nämligen inte ta upp dem ur jorden förrän typ november. Och de flesta vill inte vinterplantera.
Tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.