Byggahus.se
Jag har 2 takfönster med rullgardin av märket Velux varav den ena rullgardinen inte rullas upp. Kan man på något sätt demontera dessa för att blottlägga mekanismen? Tog en måttligt bra bild (;)) men hoppas det syns vilken typ av fönster jag har. Där syns även hur gardinen är veckad på sidorna eftersom den inte rullar upp den.
Beteckningen på detta fönster är GGU M06.
 
  • Ett Velux GGU M06 takfönster med en rullgardin som är felaktigt veckad och inte helt uppdragen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Här är en länk med monteringsanvisningar för Velux prod. Vet att det inte bara är att backa för att dementera Velux rullgardin så mitt råd är att kontakta deras kund tjänst om du vill plocka ner hela kassetten eller ännu bättre firman som monterat den.

https://www.veluxshop.se/kundservice-kontakt/montering

Det du kan prova göra är:
Demontera sidolisten som sitter med 3 skruv, klickad i ett fäste i nederkant och på skjuten en vinkel i ovankant.
Sedan försiktigt dra ur gardinen ur skenan för att kunna manuellt rulla upp gardinen på valsen.
Trä på listen igen och montera.

Inte helt säkert att problemet är löst, men nu borde gardinen gå att köra upp och ner utan att den veckar sig för mycket.

Fråga; hur länge sedan är det du monterade in gardinen? Är det bara denna som felar på detta sätt?
Kan vara värt att kontrollmäta så duken inte är för bred. Vilket gör att den inte blir lika spänd och kan "kugga ur" och vecka sig.
 
Tack för svaret. Fönstret och gardinen är monterade för ca 10-12 år sedan och fungerat perfekt fram tills nu. Det andra fönstret som sitter monterat bredvid fungerar. Dom verkar ha bytt design på deras fönster då jag har en stor täckplåt i aluminium på ovansidan som sitter över kassetten som jag inte sett på dessa anvisningar men det kanske fuungerar på samma sätt?

Edit. Ringde nyss velux support och dom sa att det inte va så mycket att göra då troligtvis fjädern i kassetten hoppat/gått sönder och dom hade inga reservdelar för så gamla fönster. Det va bara att köpa en ny kassett.
 
Redigerat:
Hej
Jag har lyckats laga en gardin som ser ut som din. Jag demonterade den och spände fjädern genom att hålla pinnen fast samtidigt som man rullar på gardinen. På liknande sätt kan man spänna fjädern i en vanlig gardin. Om man sedan tar lite försiktigt när man öppnar och stänger så håller den säkert 10 år till:)
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
Har haft samma problem. Då hade fjädern släppt i fästet inuti rullen. Jag tog bort hela rullen och sedan ena gaveln på rullen. Då kom jag åt fjädern och kunde spänna upp den och sätta fast den i sin gänga igen. Inte svårt men lite pilligt. Kontaktade också Velux innan och svaret var att det absolut inte gick att laga själv....utan var bara att köpa nytt.
 
Gammal tråd, men jag hittade en youtube-film som visar hur man tar ner o sätter upp gardinen. Dock visar den inget om mekanismen, hur man fixar den fjäder som släppt (om det nu går att laga).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.