Byggahus.se
Skall anlägga sedumtak på carport och har tänkt att ha en gummiduk som tätskikt. Har dock svårt att få grepp om vilken underlagspapp jag ska ha på råsponten.

Tittat på yam 2000 som verkar vara det enda som gäller om man skall lägga ytpapp(?) Då jag tänker att gummiduk är att likställa med ytpapp rent täthetsmässigt.

Samtidigt verkar yam 2000 ganska klen, går lätt sönder osv. Vilket gör att jag funderar på att använda en lite rejälare underlagspapp. Dock kan jag bara läsa mig till att annan papp skall användas till läktat tak. Är det för att annan papp inte tål att stängas in av tätt ytskikt, eller vad menas?
 
Rickard.
Har aldrig varit med om underlagspapp till epdm-tak, det jag sett vid flera tillfällen är att man använder en sorts glasfiberduk under som gör ingenting för tätning. Vid pvcduk används glasfiberduken för att pvcn inte mår bra vid direktkontakt med asfaltprodukter och vissa andra material, ingen aning om desamma gäller för epdm även om jag inte tror det.

Tyvärr kan jag för lite om gummiduk för att vara till någon större hjälp men personligen tror jag inte du behöver någon underlagsprodukt sålänge underlaget inte riskerar att mekaniskt skada duken.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Har aldrig varit med om underlagspapp till epdm-tak, det jag sett vid flera tillfällen är att man använder en sorts glasfiberduk under som gör ingenting för tätning. Vid pvcduk används glasfiberduken för att pvcn inte mår bra vid direktkontakt med asfaltprodukter och vissa andra material, ingen aning om desamma gäller för epdm även om jag inte tror det.

Tyvärr kan jag för lite om gummiduk för att vara till någon större hjälp men personligen tror jag inte du behöver någon underlagsprodukt sålänge underlaget inte riskerar att mekaniskt skada duken.
Det är framförallt för att skydda råsponten innan gummiduken kommer på plats, samt få till en lite jämnare yta för gummiduken (råsponten flisar och har inte den jämna ytan som jag tänker att man får med papp).

När jag läser om EPDM-duk så verkar den inte ta någon skada av bitumenbaserade produkter.
 
Rickard.
Flera olika epdm produkter används vid takläggning med takpapp så skada av asfalt hade Isåfall varit lite jobbigt och resten som jag surrade om är såklart ovesäntlig i ditt fall.

En yam 2000 + lågpris pressening (ordentligt fastsatt) känns väl prisvärdast i ditt fall men resultstet blir nog bra oavsett vad du väljer.
Det finns absolut ingen nackdel med ett bättre underlag annat än priset, men också ingen fördel när gummiduken är på.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
När man anlägger dammar, så brukar man använda en skyddsduk under epdm-duken.
Det känns som ett snällt underlag,
[länk]
Ja, det har jag tänkt på också, men den skyddar ju intr sponten innan duken är på plats. Och att lägga den på pappen blir lite overkill kanske?
 
Buford Buford skrev:
Ja, det har jag tänkt på också, men den skyddar ju intr sponten innan duken är på plats. Och att lägga den på pappen blir lite overkill kanske?
Sant, kör du med valfri underlagsduk, det räcker gott.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.