Byggahus.se
Hej,

Jag håller på med renovering av ett 30-talshus som är utbyggt under 50-tal.
Det är ett två-våningshus med källare och garage uppvärmt med fjärrvärme, så klart genom vattenradiatorer.

Planerna går nu i att lägga golvvärme i originaldelen av första våningen för att få bort radiatorer, utbyggnaden blir en senare puck.
Det rör sig om ~60 m² golv.

Det golv som var när vi tog över huset är bortrivet, så att originalgolvbrädorna är exponerade.

Mina konkreta frågor är:
- Vad bör jag dra slingan i? Spånskiva, cellplast? Underlaget nu är plant trägolv.
- Shunt behöver jag ha då övrigt system håller hög temperatur - något särskilt att tänka på?
- Givet bifogad bild, är output från https://golvvarmebutiken.se/Materialberaknaren med spånskiva eller EPS 30 och 64 m² något som stämmer i materialväg?
- Hur bör jag dela in kretsarna?
- Går det få styrning av kretsarna genom Danfoss Living Connect?
- Är det värt med nattsänkning, eller är trögheten för stor?

Jag ämnar att lägga ut all slang och liknande själv men låta rörmokare koppla in det hela.

Svarta linjer på bifogad bild är vägg, och väggen för nuvarande elcentral kommer bli "normaltjock", dvs en vanlig uppreglad vägg.
 
  • Gilla
Ceciliaryd
  • Laddar…
Har funderat mer på saken och hittat följande: https://www.bauhaus.se/golvvarmepaket-floore-vattenburen-13mm-60m

Inser att den smalare diametern på slangen sätter begränsningar i slinglängd, men den låga bygghöjden känns trevlig.
Troligtvis kommer vi tack vare den begränsade slinglängden behöva utgå från två olika ställen. Enligt den tidigare bifogade ritningen finns det VVS markerat, motsvarande finns att tillgå på motsatt sida också.

Detta är ytorna som man kan tänka sig finns i rummet
Kod:
Rum               Yta     Placering
Kök               10,87   Står i bild
V-rum altandörr   11,25   Precis till höger om kök
Hall           9,64    Står i bild
TV-rum           12,12   Till höger om hall
V-rum matbord   16,46   Övre högra hörnet
Inre hall       6,23    Den överlappande zonen vid kök, hall och v-rum

Skulle en Flooré-lösning passa bra för detta?
Räcker värmen till i en fastighet med självdrag byggd 1930?


Bifogar bild på hur golv ser ut för att ge en tydligare bild på förutsättningarna.
 
  • Trägolv med en hög av borttagna spikar och skruvar i förgrunden, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med synligt trägolv, rör och rivningsavfall, eventuellt i förberedelse för golvvärmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med trägolv och kartonger, synlig tegelvägg och byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag installerade vattenburen golvvärme i min kåk lät jag LK projektera det. Kostar inget, bara fylla i ett dokument på deras webbsida, maila in de tillsammans med en ritning. Så kommer de ett projekterat förslag tillbaka, där typ av slang, förläggningssätt etc är tydligt specat. Där finns även den inställning som ska göras på fördelare, supersmidigt. =)
 
T tobben87 skrev:
När jag installerade vattenburen golvvärme i min kåk lät jag LK projektera det. Kostar inget, bara fylla i ett dokument på deras webbsida, maila in de tillsammans med en ritning. Så kommer de ett projekterat förslag tillbaka, där typ av slang, förläggningssätt etc är tydligt specat. Där finns även den inställning som ska göras på fördelare, supersmidigt. =)
Tack för svaret! Ska absolut höra med LK.
 
För att inte vara den typen som frågar och sedan pyser utan att ge lite resultat, och faktiskt dela med sig av erfarenhet så presenterar jag här lite bilder på resultatet. Bilderna är från i somras.

Det blev LK 16 mm, i värmeplåt på glespanel (21x70 mm). Sågade till två 3 cm-bitar att ha som distans. På så vis är det bara att lägga brädor med förskjutning på längled (för att vända slangen). Snabbt, enkelt och smidigt. Valde att lägga 5 slingor. Att justera in flöde har inte varit några problem. Flödsmätare och pump som alltid bibehåller tryck, oavsett flöde (finns så klart ett max..), har gjort att inrattning till 20,5 grader inne går utan problem (har haft -6 som kallast, hittills). Stryper framledningstemperaturen till 40 grader, för när det blandas runt i fördelaren brukar det bli som mest 35, oavsett. Får se om jag behöver justera vidare när det blir kallare.
Material för golvvärme inklusive LK värmeplåtar och 16 mm slang förpackade i korridoren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leverans från Rinkaby Rör
Bil och släpvagn lastade med glespanel brädor redo för byggprojekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glespanel på släp! Inte lätt att hitta 21 mm-brädor (21x70)
Renoveringsarbete i rum med golvbjälkar och väggtester av olika gröna färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En del glespanel utlagd. Färgval och takmontering pågår samtidigt
Renoveringsarbete med osammanfogad glespanel och verktyg på ett halvfärdigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Batteritorsk - det blir ett par skruv.
Installation av golvvärme med LK 16 mm slang i värmeplåtar på en glespanel av trä, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på vändningar
Installation av golvvärme med LK 16 mm slangar utlagda på värmeplåtar och glespanel i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det blir en del plåt
Golvvärmefördelare med blå ventiler monterad på OSB-panel mot röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelare monterad på ful källarvägg - därav ful montering. Den sitter upp och ned. Påfyllning skedde med vattenslang. Verkar ha lyckats på försök 1.
Installation av LK 16 mm golvvärmeslang i värmeplåt på glespanel av trä, delvis utförd arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ground zero - platsen där alla slangar ska upp och ned. Verkar inte vara överdrivet varmt på golvet här, iom att plåt saknas.
Renoveringsprojekt med osammanhängande masonitplattor på golvet bredvid plankgolv och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite plattor som fixas dit helt enligt konstens ej tillåtna regler, på levande material (masonit). Har inte hänt något än. Plattorna låg på samma ställe innan renovering, även då på masonit. Säkert sedan 80-talet.
Renoveringsarbete med golvläggning, en bunt med glespanel, verktyg och golvvärmeplattor på ett halvfärdigt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med trägolv runt.

Nästa stora projekt är isolering på vinden.

Tips:
- Beställ slang i slinglängder om du har möjlighet. Den är vidrig att arbeta med i 360 meterslängd
- Det är billigare att beställa en fördelare med en extra slinga än att returnera och köpa ny. Går alltid att plugga igen den extra

Golvvärmen gick på ~24 000, men då beställde jag några onödiga ventiler och annat tjosan. By-pass behövdes inte för den pumpen jag valde, exempelvis.

- Fördelarshunt VS2
- 10 rörböjar
- 240 värmeplåtar
- 360 m 16x2-slang
- 1 fixeringplatta
- 10 fördelarkopplingar
- Golvvärmefördelare RF5

Glespanelen gick på några tusenlappar till. Går nog att komma lite billigare undan från exempelvis Golvvärmebutiken, samt om man väljer annan dimension på glespanelen. Jag gjorde det lite lättare för mig, och rörmokaren rekommenderade Rinkaby Rör (utan att säga något illa om andra butiker).
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Tack för inlägget. Var det LKs förslag som gällde?
 
L lostinsweden skrev:
Tack för inlägget. Var det LKs förslag som gällde?
Det blev ofantliga mängder googling och egna beslut :)
 
S
Oj jisses! Imponerande!

Har du märkt av att golvet sviktar någonstans? Verkar ju inte vara så mycket trä runt där rören går ner?

har du skyddat rören på väggen i källaren på något vis? Jag har mina rör inne i en garderob men skulle behöva bygga en låda runtom för att skydda det hela lite bättre (man vet aldrig om sambon slänger in en dammsugare eller liknande).
 
S SvanteC skrev:
Oj jisses! Imponerande!

Har du märkt av att golvet sviktar någonstans? Verkar ju inte vara så mycket trä runt där rören går ner?

har du skyddat rören på väggen i källaren på något vis? Jag har mina rör inne i en garderob men skulle behöva bygga en låda runtom för att skydda det hela lite bättre (man vet aldrig om sambon slänger in en dammsugare eller liknande).
Ingen svikt än så länge. Fyllde, innan golvet lades, på med glespanel där det saknades. Mycket utrymme lämnades för slang, som alltså sedan täpptes till.

Mina rör är oskyddade. Källaren är för närvarande ett litet bombnedslag, och används inte för något särskilt. Det ligger längre fram i tiden att ordna till. Lär bygga in kalaset med lite målad board av något slag.

Skulle, i efterhand, ha lagt vändningar närmare varandra. Där slingorna vänder är golvet kallare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.