Byggahus.se
Det där får undersökas.
Det kan ibland hända att växelspaken hoppar ur/över skåran på växelförarna och fastnar Då går det inte att växla.
 
K
Rostiga rör och muttrar på en installation där den övre muttern är lös.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostiga rör och muttrar på en installation där den övre muttern är lös.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut och det är alltså på den övre muttern är lös.
 
  • En lös övre mutter på en maskindel med synlig rost och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nr 11 sitter skruvad i locket och borde vara låst med muttern. Muttern kanske är med på skissen för växellådslocket?
Dock ser det inte ut om nr11 rört på sig och det ser ut att vara både målarfärg i gängorna och lite rost så det är ingen panik precis att fixa detta.
 
K
Nu har jag tagit en tur med traktorn i kvarteret Första gången på dagtid.

Jag har kunnat konstatera att bromsarna i bästa fall tar mycket dåligt.

Än värre är att traktorn började läcka olja ur hålet där mätsticka är placerad. Osäker på om problemet är att jag inte fått i stickan ordentligt eller det är värre problem än så.
 
Bromsarna är mekaniska och kräver rejält med kraft på pedalen. Om det inte räcker är det dags att skruva upp trummorna och renovera bromsarna. Med ordentliga säkerhetsåtgärder för asbestens skull.
 
Jag har funderat på din oljeläcka ur oljestickshålet.

Det kan bero på att stickan inte tätar i hålet som den skall...... andra alternativet är att du har blivit lurad och motorn är renoveringsmogen....... kaske det finns någon tredje möjlighet..... jag vet inte.

Om du blev lurad innebär det att cylinderloppen och kolvarna är mycket slitna och möjligen har någon kolvring totalhavererat. Då läcker det ned tryck i vevhuset då motorn tänder. Trycket kan i extremfall få hela oljestickan att flyga iväg ur sitt hål.
 
K
H heimlaga skrev:
Jag har funderat på din oljeläcka ur oljestickshålet.

Det kan bero på att stickan inte tätar i hålet som den skall...... andra alternativet är att du har blivit lurad och motorn är renoveringsmogen....... kaske det finns någon tredje möjlighet..... jag vet inte.

Om du blev lurad innebär det att cylinderloppen och kolvarna är mycket slitna och möjligen har någon kolvring totalhavererat. Då läcker det ned tryck i vevhuset då motorn tänder. Trycket kan i extremfall få hela oljestickan att flyga iväg ur sitt hål.
Jag har kollat runt lite och vi ska kontrollera vevhusventilation om där är stopp, är denna okej ska vi göra komptest av cylindrarna.

Tråkigt om jag behöver göra en motorrenovering första månaden jag äger traktorn, men vad gör man.
 
Å andra sidan kommer du att ha en traktor som håller i 40 år framåt efter en ordentlig genomgång.
 
K
Jag måste skaffa en tryckstång till traktorn.
Det finns tydligen Olika storlekar, hur bestämmer man vilken storlek som är lämplig till sin traktor?
 
Inte läst riktigt allt här nu men det första så är väl om du har Cat 1 eller Cat 2 trepunktslyft. Cat1 22mm tappar i lyftarmar och 19mm i tryckstång och Cat 2 28mm i lyftarmar samt 25mm i tryckstång
Sen finns det såna som har blandning också med en dimension i var ända. Brädden på kulan brukar vara smalare på äldre traktorer.
 
K
Längden på stången då, vad bestämmer den?
 
Lite beroende på redskap en bra alroundstång är en som du får en lodrät linje mellan armarna och stången samt kan ställa den o båda riktningar därifrån så om lyftarmarna är horisontellt läge mäter du från tryckstångs infästningen lika långt ut från traktorn som armarna är där har du ungefär medellängden ( själv så har jag lite längre så den inte behöver vara så långt uttskruvad)

Iden är ju att du vill ha redskapet horisontellt oftast i nersänkt läge och ganska vanligt så tilltar de upp lite när man lyfter men den effekten kommer sen ifrån olika avstånd mellan armarna och stången på traktor och redskap samt att armarna är längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.