Byggahus.se
Någon som har erfareheterav att bila ur och sänka källargolv. Idé att sänka nuvarande golvnivån 30-40cm
Byggår 1916 grundläggning betongsulor med golv gjutna inifrån. En hjärtvägg. Yta ca 65m2.
Har ingen aning om hur djupt sulorna ligger.
Förstår att det projektet förmodligen drar med sig utvändig dränering samt avloppsstammar i golvet
Ar det utförbart att undergjuta sulorna om de ligger för grunt?

Finns det någon som gjort något liknande?
 
R
H HSP skrev:
Någon som har erfareheterav att bila ur och sänka källargolv. Idé att sänka nuvarande golvnivån 30-40cm
Byggår 1916 grundläggning betongsulor med golv gjutna inifrån. En hjärtvägg. Yta ca 65m2.
Har ingen aning om hur djupt sulorna ligger.
Förstår att det projektet förmodligen drar med sig utvändig dränering samt avloppsstammar i golvet
Ar det utförbart att undergjuta sulorna om de ligger för grunt?

Finns det någon som gjort något liknande?
Är det ett trähus? Om så varför inte höja huset från källaren.
 
Gjutet valv mellan källare och 1:a bostadsvåning.
 
Ett jävla jobb om man ganska omgående inser varför plattan var tunn speciell om man får spräcka allt så man kan flytta berget manuellt...
Person i arbetskläder sitter bland rasmassor inuti en demolering av en betongplatta med verktyg och berg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer spräcker sten i en grusig källargrund med borrutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ninhuo och 1 till
  • Laddar…
mm. jag förstår (y)
jorddjup 4meter enl borrprotokoll för energibrunn på samma fastighet. kan givetvis variera lokalt förstår jag.
Ska kolla med kommunens va avdelning, de kanske vet hur djupt deras VA serviser ligger i gatan.
 
Typ av undergrund är helt avgörande för om det är möjligt. Om sulorna är gjutna mot lera är det direkt olämpligt att sänka källargolvet eftersom dräneringen kan påverka hållfastheten. Annars bör det gå bra, räkna dock med oväntade hinder. På SGU:s hemsida kan du själv beställa alla kartor som behövs för att fastställa hur det ser ut i marken där du bor.
 
Jag tänkte även undergjuta sulorna om det skulle vara för grunt lagda. Samt givetvis flytta ner dräneringen....
Ser då lera som en fördel. Men kan ha fel ...
 
Du har tyvärr fel. Det finns en risk att du rubbar lerans stabilitet. Det kan sluta med att du tvingas till en dyrbar grundförstärkning. Om undergrunden består av lera bör du konsultera någon med geoteknisk kompetens först. Är det däremot morän som täcker 70% av marken i Sverige är det inga problem.
 
Jag har typ exakt samma idé som TS, SGU säger "morängrovlera", nära gränsen till "lerig morän". Hittar typ inga nämnvärda stenar när man gräver på tomten. Vad gäller då?
 
Din jord har nog ca 15 viktsprocent ler. Säkert inte lika känsligt som om det vore ren lera. Är du osäker bör du anlita en geoteknisk konsult.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.