Byggahus.se
Hej!
I samband med badrumsrenovering har golvvärmeslingan i badrummet av misstag bilats av.
Det mesta av vattnet i slingan rann ner i golvbrunnen, som det bilats runt. Så det har inte blivit någon fuktskada att tala om.
Det kommer inte något mer vatten från slingan.

Vad gör jag för akuta åtgärder?
Ska jag stänga av cirkulationspumpen till golvvärmen?
Ska jag göra något med bergvärmepumpen?

Är det någon som vet en bra firma i Stockholm som kan ge mig råd och laga det hela?

Tacksam för svar
 
  • Gilla
FritzThomas
  • Laddar…
Jag kan inte mycket om värmesystem, men jag hade absolut stängt av hela anläggningen med huvudbrytaren tills någon kan komma och göra en bedömning.
 
  • Gilla
stefan57 och 3 till
  • Laddar…
Tråkigt! Om jag var du så hade jag stängt av bergvärmepumpen och ringt en VVS:are som stänger av slingan helt och kollar tryck i resten av ditt system.

En golvvärmeslinga får tyvärr inte skarvas, men jag antar att den ändå skulle plockas bort?
 
  • Gilla
krickelfox och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Tråkigt! Om jag var du så hade jag stängt av bergvärmepumpen och ringt en VVS:are som stänger av slingan helt och kollar tryck i resten av ditt system.

En golvvärmeslinga får tyvärr inte skarvas, men jag antar att den ändå skulle plockas bort?

Är det nytt i säkervatten? Tidigare (2020) fick man det iaf. Både Uponor och LK har ju skarvar som är lågbyggande just för det ändamålet.
 
  • Gilla
Christer G.V. och 7 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Du behöver bara stänga av den golvvärmeslingan på fördelaren, bila upp runt skadan och skarva ihop igen med en godkänd koppling. Det senare är viktigt att det är avsett för just din rörtyp. Uponor har skarvkit till sina produkter och de andra tillverkarna lär ha detta också.
Inga problem att skarva i och med att det inte är tryckvatten. Inte heller att låta resten av anläggningen vara igång samtiidigt. Viktig att lufta ur den lagade slingan vid återfyllning. Det görs vid fördelaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 33 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Är det nytt i säkervatten? Tidigare (2020) fick man det iaf. Både Uponor och LK har ju skarvar som är lågbyggande just för det ändamålet.
Ja så är det, jag mindes fel :)
 
  • Gilla
Masthugg och 2 till
  • Laddar…
Du får skarva, minns jag rätt är det Max 2 eller 3 skarvar per slinga men titta på tillverkarnas hemsida
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 2 till
  • Laddar…
Se omedelbart till att värmesystemet och cirkulationspump stängs av tills den slingan med problem har separerats. En cirklulationspump som går torrt kan skära.
 
  • Gilla
MKG och 2 till
  • Laddar…
Man bör undvika dolda skarvar i värmerör. Men det är inte otillåtet. Ibland "måste" man skarva för att unvika väkdigt stora ingrepp.
Tappvatten får däremot inte skarvas dolt.
 
  • Gilla
Madhul72
  • Laddar…
Stort tack för alla svar!
Jag fick tag på Varma golv som gav bra råd.
Precis som ni nämner så är jag orolig för cirkulationspumpen. Problemet är att den inte har någon egen brytare utan slugt nog är det monterat så att jag måste stänga av hela bergvärmesystemet om jag skall stänga av den. Om jag gör det så får jag inget varmvatten.
En ytterligare komplicerande faktor är att det inte finns några avstängningar på slingorna i systemet. För att kunna stänga av de slingor som gått hål i måste jag ha två Roth handregleringsvred som stänger ner ventilen för returen. Tilloppet kan jag stänga med en insexnyckel.
VVS-installation med kopparledningar, ventiler och mätare, synligt inomhus under konstruktion eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Självklart är det svårt att få tag i sådana handregleringsventiler, som är beställningsvara på Ahlsells.
Om jag inte kan stänga slingan kan jag heller inte fylla på vatten, så nu är det lite moment22. Men på måndag skall jag kunna få tag på handregleringsvred, och kunna åtgärda det hela.

Sedan har jag också kommit fram till att den här delen av huset som är en tillbyggnad är ett fullhack när det gäller golvvärmen. Värmen har aldrig riktigt fungerat i den delen, men resten av huset har varit perfekt.
Enligt min analys måste problemet vara att de istället för att på ett korrekt sätt installera två nya slingor från värmekällan; har kopplat på utbyggnaden på en slinga som i original hör till tvättstugan. Då blir det för stort motstånd i systemet.
Så när de byggde tillbyggnaden har de bilat upp en del av originalbetongplattan, så mycket att de kom fram till tvättstuge-golvvärmeslingan och skarvat den så att den matar ytterligare 3 rum.

Jag vet att det låter totalt sinnessjukt, och det kan ju såklart finnas någon koppling som jag inte hittat, men det är den enda rimliga förklaringen jag kan komma på baserat på den data jag för tillfället har.
Jag förstår dock inte vilken entreprenör som kommit på idén och trott att det skulle funka...
Det går ju inte att säga åt vattnet att det skall spara lite värme till de tre rum som ligger efter i turordning, termodynamikens lagar är ju rätt så tydliga med att energi avges till omgivningen enligt exakta principer.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar nu, eller kan det verkligen vara gjort på det här sättet?

Vad kostar det att dra nytt tillopp från värmepumpen, det kan väl omöjligt vara så dyrt att den förre ägaren skulle få för sig att det är en bättre lösning att hacka sig in på slingan i intill-liggande rum när man gör en utbyggnad på 30kvm??
 
  • Gilla
Madhul72 och 1 till
  • Laddar…
Alternativt är det någon som har en idé på en smart lösning som trycker ner den lilla pinnen som jag behöver handregleringsratten till. Men det måste vara en stabil lösning, för annars får jag ju en vattenskada om jag fyller systemet igen.
 
  • Gilla
Madhul72
  • Laddar…
varför inte bara lossa slangarna från fördelaren och skruva dit ett par täcklock?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
varför inte bara lossa slangarna från fördelaren och skruva dit ett par täcklock?
Stort tack för det, en toppenidé!! Då måste jag bara hitta rätt dimension, men täcklock finns ju lite överallt. Så det borde gå snabbt att få tag i :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Den vänstra slingan är för bad/hall och är helt öppen, likaså piggen uppe , kan du få till att trycka ner den mot botten så är det stängt ut på slingan, du får skruva bort den grå adaptern, sam t stänga med insexenen, kolla hur många varv den är nerskruvad. Är för att ställa maxflödet i slingan. lite knepigt kanske att få till det. I bland går det med en stor slangklamma.
 
  • Gilla
Madhul72 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.