Byggahus.se
Nu har husfrun dragit hem ett köksbord från jysk som faktiskt passar in i huset men som är på tok för mjukt. Vilka alternativ har jag att välja mellan för att det ska bli bra? Osmo? Linolja? EpoxI? ;) Det är hederlig klen furu som behöver bättre egenskaper... Försökte hitta men det var mest det som inte funkat som dök upp.
 
Någon lack kanske? Har kört polyuretan lack på en bänkskiva av gran, man får en väldigt tålig/slitstark yta
 
En variant är att aktivt slita ner det mjuka med stålborste/rotborste och sedan lacka. Det ger en hårdare mer rustik yta. Men också ett helt annat uttryck så det kanske inte är vad du är ute efter.
 
I princip kan du inte få det hårdare utan att väsentligt förändra ytan. Slitstarkare och motståndskraftigare mot smuts går absolut att få genom ytbehandling men tåligare mot slag och stötar blir det inte.

Men visst kan du radikalt tänkta dig att förändra bordet så går det ju att limma ett laminat på hela ytan t.ex.
 
Det som gör det hela lite problematiskt är att det finns 6 matchande stolar och en bänk där bordsskivan är betsad och sittytorna verkar lackbetsade. Men det är bara bordet som har fått det mjukare virket. Jaja. Jag får väl helt enkelt se om det blir bättre av att oljas med något lämpligt. Dels för att förhindra fläckar men också för att få en bra känsla. Det känns lite "torrt" nu.
Att radikalt förändra det skulle innebära att jag får bygga en igloo och bo där ett tag eller två...
 
V vectrex skrev:
Men visst kan du radikalt tänkta dig att förändra bordet så går det ju att limma ett laminat på hela ytan
Kan man limma laminat på en bred solid limfog (som jag antar bordet är)?
 
Stämmer. Enligt deras sida ska det vara lackat. Väldigt snålt i så fall. Ryslinge heter det för övrigt...
 
  • Träbord med lackad träskiva i Ryslinge-stil och vita ben
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola C Ola C skrev:
Kan man limma laminat på en bred solid limfog (som jag antar bordet är)?
Nej, det kan man troligen inte. Inte utan att hela bordet slår sig. Möjligen om man även gör det på undersidan men högst tveksamt om det går ändå.

Tänkte inte på det i all hast! ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.