Byggahus.se
Är det någon här på forat som har någon erfarenhet av Hammer K3 Winner? Funderar på en sådan och undrar över kvalitet och precision överlag.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Jag har en B3 Winner Comfort från 2005 men jag köpte den begagnad och den var i rätt dåligt skick när jag fick hem den så jag kanske inte är helt objektiv. ;)

Är dock nöjd med min såg nu efter att ha jobbat igenom de problem som den hade, har tyvärr inte kommit igång med fräsen ännu.
 
Aha, något speciellt som har strulat eller som behöver modifieras? Har du den med klyvanhållet på en rundstång? Vad jag förstår finns det 2 varianter där. Hur tycker du anhåll och justerbord är?
 
Klyvanhåll på rundstång är det på min och anhållet måste i princip justeras maximalt åt ett håll för att bli parallellt med klingan. Det måste vara något som hänt med själva hållaren för anhållet. När jag fick sågen gick det otroligt trögt att höja sänka/bladet vilket jag blev ganska besviken på då jag köpte den från ett företag. Det var även signifikant glapp i vinklingsfunktionen vilket gick att avhjälpa med en ny bussning. Det blev väl delar för runt 750kr med rejäl rabatt innan jag fick ordning på allt.

Justerbordet var rätt mycket jobb att få inpassat och det är väl något man inte slipper även om man köper en ny eftersom de levereras omonterade. Det känns som att mitt justerbord rullar ok och inte har några direkta fel men visst har det slitits en del under tidigare ägares vård. Något som också är tråkigt är att de lyckats få klingan att skära i bordet vilket jag fick förklarat för mig beror på att de kört klingan alltför varm - låter otroligt.

Kanske skulle passa på att nämna att jag endast haft erfarenhet från en GTS10XC tidigare så jag är ingen van justersågsanvändare. Min lokal är dessutom väl liten för den modell jag köpt men det funkar...
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tack snälla för infon!(y)
 
U
Har också en B3 winner, ny från förra året. Tycker kvaliteten är bra med tanke på priset. Har en del saker jag irriterar mig på men på det stora hela är jag nöjd. Formatbordet är lite klent och klyvanhållet gör mig tokig. Har versionen med aluminiumrundstång och klyvbreddskala på stången. Avläses via en plexibit som svävar en centimeter över stången. Helt värdelöst vad gäller precision. Deras "proffs"-anhåll är mycket bättre tror jag, med avläsning direkt på bordet.

Edit: Eller ja, det är bra kvalitet för en nytillverkad såg till det priset. Har du plats och tid får du mycket mer såg för pengarna på begagnatmarknaden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Jag har en K3 Winner, inköpt 2010 till kampanjpris, och den är jag mycket nöjd med. Har kapat och klyvt allt från ek till furu utan att den kroknat. Tycker inte jag haft några problem med klyvanhållet. Precisionen är god men hållet med om att skalan på rundstången inte är optimal. Men, som jag lärde mig på kurs i Småland: ” lita aldrig på skalor på maskiner”. Finliret på halvmillimetrar och tiondelar görs med provsågning och mätning på spillbitar. Största problemet tycker jag är insällningen av kapanhållet på justerbordet när man gerar. Ingen större precision i skalan på bordet. Jag brukar mäta och ställa in med smygvinkel. Sedan saknas en riktig nödstoppsknapp. Det finns bara av/på knapp och den är placera så att den är svåråtkomlig när justerbordet är draget bakåt. Kan naturligtvis fixas med egen knapp om man får tummen ur nån gång....
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tack för infon!(y)

Det är just det där med utrymme. Egentligen har jag en bra gjutjärnssåg som jag är väldigt nöjd med, dock saknar jag justerbord.

En Hammer är väl det jag får plats med utan att ge avkall på allt för mycket svängrum i lokalen.
 
Håller med om att manöverpanelen är lite oåtkomlig men har inte de nyare sågarna ett nödstopp mitt på?

Nödstopp och manöverpanel på en röd "B3 winner" maskin i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.