Byggahus.se
Hej! Jag undrar om en badrumsfläkt a la Pax eller Fresh som är fuktstyrd realistiskt kan ersätta en luftavfuktare i vår tvättstuga i källare på ca 12 m2?
 
Det kan den säkert. Men det är risk att den gör ett sämre jobb och är dyrare i drift.
 
  • Gilla
skinkan
  • Laddar…
Bästa är väl både avfuktare och en fuktstyrd fläkt antar jag...?
 
Det är inte säkert. Vädrar du ut fukten så vädrar du samtidigt ut värme. Det är för att slippa detta som man har en avfuktare.
 
Läste detta på en sida nämligen, lät logiskt ..

"Frånluft ska finnas tillräckligt för att det ska skapas undertryck så tvättstugefukt inte kan komma in i andra rum eller via luftläckage komma ut i huskonstruktionen. Ventilationshål i väggen utan fläkt löser inte alltid den biten. Tvärtom kan det vid tillfällen då vinden ligger på istället blåsa inåt så att ett övertryck uppstår. Till väl fungerande ventilation behövs fläkt, med andra ord mekanisk frånluftsventilation. Antingen löses det med ett för hela huset centralt ventilationsaggregat eller kanbadrumsfläkt som Intellivent 2.0 sättas att självstyrande öka ventilationen då för hög rumsfuktighet via badrumsfläktens inbyggdahygrostat detekteras"
 
A Ace112 skrev:
Hej! Jag undrar om en badrumsfläkt a la Pax eller Fresh som är fuktstyrd realistiskt kan ersätta en luftavfuktare i vår tvättstuga i källare på ca 12 m2?
Beror på om du hängtorkar eller kör torkskåp/tumlare. För hängtorkning kan det fungera under vinter/vår, men dåligt under sensommar/höst. När temperaturskillnaden ute och inne är liten och luftfuktigheten hög kommer även luftfuktigheten bli hög inomhus. Kläder som inte torkat inom ett dygn eller två brukar börja lukta mögel.
 
Vi har tvättstuga på 15 kvadrat i källare. Tidigare körde vi med avfuktare, men har nu en pax som går på kontinuerlig drift + forcerad vid hög luftfuktighet.

Tvätten torkar garanterat på under ett dygn (8kg som hängs upp). Nu den här tiden på året så torkar en mindre tvätt på en halv dag.

Anledningen till att vi kör fläkt och inte avfuktare är för att öka ventilationen i källaren. Visst drar vi ut lite värme, men å andra sidan får vi lite frisk luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.