Byggahus.se
harry73
Renault trafic passenger. Alla får plats och lyckas jag baxa ut baksäten är det den perfekta lastbilen.

Sedan körde jag några dagar i en e-golf förra veckan och komfortmässigt är en elbil suverän
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Chevrolet Suburban. 3,9 ton och 360 hästar bigblock V8 ren kärlek. Perfekt när man bygger, det är bara att lista in skivor och annat i bakluckan.

Funderar dock på att montera in en extra tank på några hundra liter, för att förbättra bränsleekonomin (jag räknar i tankningar/månad).
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Chevrolet Suburban. 3,9 ton och 360 hästar bigblock V8 ren kärlek. Perfekt när man bygger, det är bara att lista in skivor och annat i bakluckan.

Funderar dock på att montera in en extra tank på några hundra liter, för att förbättra bränsleekonomin (jag räknar i tankningar/månad).
Fast nu pratade vi bilar, inte lastbilar...

(dock låter ju 3,9 ton totalvikt lite överdrivet)
 
Mitsubishi Outlander PHEV. Elbil när jag klarar mig på det, bensin när jag måste åka långt. Gott om utrymme i baksätet för tonåringarna. Tyst så länge som man undviker motorvägen (även om det inte är så mycket vägljud där heller). Eldriften sänker ljudnivån rätt mycket får man säga, även när den går på bensin.

Hög markfrigång och fyrhjulsdrift (om än något begränsad) gör att man klarar av lite terräng också. Stort bagageutrymme som tar tre stora balar med isolering. Och naturligtvis dragkrok.

Fungerar både för pendling, långkörning och annat.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Patrik440
Saab 9-5 sedan diesel , Nissan Kubistar diesel och Scania husbuss. Det är de som står utomhus hemma nu iaf och sedan finns det en Volvo 142 och Chrysler 1966 också.

Får kanske bli lite fler bilder senare när jag kommer hem men lägger iaf upp en bild på min IRUS U1200K som är bra till mycket, på semestern blev det många badturer och till affären då och då för att handla.

/ P
 
  • En grön IRUS U1200K traktor med släp parkerad vid en vägkant, med två små hundar framför samt en skylt för svenska jordgubbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 8 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast nu pratade vi bilar, inte lastbilar...

(dock låter ju 3,9 ton totalvikt lite överdrivet)
3050 kg tom, 3900 tjänstevikt, reggad som tung personbil, så kräver att man haft körkortet ett tag för att få köra den på B.
 
  • Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Aha, du vill alltså komma runt 20 mil längre per tank. Smart! :crysmile:
Nejdå, den är inte speciellt törstig, för sin vikt. En bit över litern milen, kanske. Jag har för mig att jag räknade ut det till cirka 12 liter i timmen.

Men, visst, när "low fuel"-lampan tänds så är det 25 liter kvar i 148-liters-tanken.

Men, jag kör rätt så mycket, så komfort och säkerhet är viktigt, och jag behöver något som lämpar sig för "grovt trädgårdsarbete" (dra träd som blåst omkull och sånt) och byggmaterialstransporter. Relativt ofta så har jag nytta av extra baksätet också, när vi samåker med kompisar till evenemang. Har varit suverän nu när jag flyttat.

Bäst av allt, min fru har lovat att om det blir en ny istid så får jag köpa såna här till den: https://i.pinimg.com/736x/c7/f8/69/c7f869f8e52435719036459b02c9a8a7.jpg

Så, var bra kompisar och hjälp till genom att lämna kylskåpsdörren öppen!

Jag skulle gärna vilja ha det här utrustningskitet också, skulle underlättat att slippa anmärkningar på bilprovningen: https://i.pinimg.com/originals/cd/1a/81/cd1a814fabfb4c451e95cac4623fac95.jpg

Har dock inte hittat en svensk leverantör.
 
  • Gilla
  • Haha
fia_mstd och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Bränsleekonomin lär ju knappast bli bättre, däremot räckvidden.
Jo, om man räknar den i tankningar per månad.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Saab 9-5 sedan diesel , Nissan Kubistar diesel och Scania husbuss. Det är de som står utomhus hemma nu iaf och sedan finns det en Volvo 142 och Chrysler 1966 också.

Får kanske bli lite fler bilder senare när jag kommer hem men lägger iaf upp en bild på min IRUS U1200K som är bra till mycket, på semestern blev det många badturer och till affären då och då för att handla.

/ P
Grym glassätarbil Patrik! bevisar att jag inte tänkt fel när jag övervägt en Grålle här mitt i stockholm för att åka å handla mjölk på Ica.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Två vita BMW. En X5 40d och en 520d kombi. 520n byts i November till en ny 520d.

X5an är toppen som byggbil då den får dra 3500kg.
 
Ford transit -87, lastar mycket volymkrävande.

Röd Ford Transit -87s sidoruta med spegling av träd och hus, parkerad nära gula väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ärvde tantens Renault -07 när hon bytte bil.

Blå Renault bil parkerad vid ett hus med höstlöv och en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh P-A
 
Sommarbilarna
Dodge Coronet -69 cabriolet i rött till vänster och röd Desoto -61 4dr ht till höger parkerade utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dodge coronet -69 cab och Desoto -61 4dr ht

Åker passat kombi och vw caravell till vardags.
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
En Desoto?(y) Samlar du på brödrostar också?:rofl:
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Har en Mitsubishi Space Wagon -88, sjukt snygg!

[länk]
Puh....det är nästan så jag måste fylla i en kränkthetsrapport på den bilden....
 
  • Gilla
Mawe85 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.