Byggahus.se
Foliehatt.
Jag tänker på Hanlon's razor "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Excel
Foliehatt :thumbdown:
 
Excel
Brukar då och då lyssna på Peter Schiff som utöver ekonomi diskuterar amerikansk politik vilket jag tycker är intressant.
 
Börjar det dra ihop sig till global reset eller vad tror ni? Det geopolitiska läget ser inte allt för ljust ut!

 
Excel
Svårt att bedöma spekulationerna, jag har säkrat upp genom att binda räntan på huslånet i 5 år på 1.58% (har kört rörligt sedan 2008)

Risken i det finansiella systemet har ökat och jag tror det kommer innebära något högre räntor framöver. Lägre räntor än de vi har idag är knappast troligt, min gissning är blir det QE i Europa och Sverige då RB har slut på krut i räntebössan.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Excel
Ny video från Mike Maloney
 
Såg den igår fm och Mike gör bra och påkostade program som är lätt att förstå för nybörjare, men det är inget nytt under solen.

Finns även ett rätt bra avsnitt för nybörjare på svenska för dem som tycker att det är jobbigt att ta in information på engelska, vad pengar är och hur dem skapas.

 
Excel
Intressant avsnitt, kom att tänka på Riksbankens utredning om e-krona.

Om många finner det säkrare att föra över tillgångarna från bankerna till e-kronasystemet som hanteras av riksbanken så är detta väldigt dåligt för bankerna som inte kan låna ut lika mycket då kapitaltäckningsgraden sjunker.

Givet en kapitaltäckningsgrad på 10% ger -10 kr uttag en effekt på -100kr för banken. :poop:

Tänk om befolkningen i stor skala flyttar lagligt betalningsmedel till e-kronasystemet, start på en bank run?
 
Excel
Det gäller att sprida riskerna över flera institut.

Det gäller att positionera sig inför smällen
 
Ja jag har spridit mina tillgångar i många olika korgar, men banken ingår inte i dem. Gillar inte att det står att bankgaratin gäller UPP till 100000 euro. Hur den tolkningen blir ser man först vid en kris.

Gällande krypto valutor och e-kronor så är jag fortfarande kluven. Bankerna/systemet/stater ser en konkurrent och försöker svartmåla att det bara är tjuvar och banditer som använder det och och att det finns andra säkrare banktjänster som swish mm. Stater/banker vill få bort kontanter för totalkontroll över människors tillgångar och även kunna ha ännu lägre räntor utan risk för bankrun.

Sedan kommer Riksbanken in och pratar om e-kronor när dem börjar inse att det kontantlösa samhället kommer driva en del människor till andra kryptovalutor som gör det betydligt svårare att beskatta folket.

Tyvärr är den här tråden lite halvsovande och vi är ett fåtal som försöker hålla liv i den.
 
Excel
Jag tolkar att staten kommer skydda 100.000 euro även om det står ”upp till”

När riksbanken börjar ersätta enl garantin kommer det ske med hjälp av QE, dvs. sv. kronan kommer sjunka som en sten med inflation som följd.

Denna tråd går lite på sparlåga vilket kanske inte är så konstigt. :cool: Framtiden får utvisa hur rätt eller fel vi hade.
 
Det kontantlösa samhället kan inte fungera...... får man inte använda kontanter blir man tvungen att använda någon annan valuta som kontanter. Till exempel koppar eller silver enligt vikt...... eller ekorrskinn...... eller så blir det total anarki när man måste stjäla det man inte kan köpa.
I en värld mer hermetiskt slutna gränser enligt nordkoreansk förebild kan Swish vara ett alternativ men i en värld där privatpersoner kan röra sig över nationsgränserna måste man kunna betala för sig också i ett grannland där man inte är mantalsskriven och inte har bankkonto. Det enda fungerande sättet är med kontanter.

Gällande bankgarantin så skötte sig finländska staten på 90-talet.......men inflationen blev hög.
 
Excel
Tror inte heller på ett kontantlöst samhälle, sedlar och mynt måste finnas tillgängliga. e-kronan är ju inte döden för sedlar och mynt, snarare ett komplement till bankernas system.
 

Ligger och slösurfar och hittar lite nya program i en serie 1-4 på Svenska som jag tycker är ganska intressanta.

Ganska likt hur jag ser på globaliseringen vs Trump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.