Byggahus.se
Hej. Har försökt att leta fram ett svar men inte lyckats hitta något.
Nu när det har varit enormt varmt och i stor t sett inte regnat en droppe här på Tjörn så är grundvatten nivån nästan obefintlig. Nu är det så att mitt vatten börjar smaka hav. Inte mycket men lite. Då är min fråga så här. Kommer det att bli bra vatten igen när det regnat ett tag? Eller tränger saltvatten in för evigt i brunnen nu? Jag har ingen aning om hur djup brunnen är. Bara att den är borrade i berget.
Tacksam för svar om någon vet.
 
R
Sitter pumpen nära botten så kan det bli så att havet vill in . salt och sött blandar sig inte , det skicktar sig
Så troligtvis kommer ditt vatten tillbaka med rätt smak
Hur gammal är brunnen , kanske den finns i SGU registret kolla in här , du kan zoma in din fastighet
apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
 
Glömde att skriva om pumpen. Den sitter i min källare. Antar att det är en jetpump. Så att höja den känns lite lönlöst ;) Brunnslocket är så jä**a tungt att jag inte kan lyfta bort det och kolla runt lite. Vattnet luktar inget. Det har en väldigt lätt smak av salt. Men står det i soda stream flaska som är tillsatt kolsyra ett par timmar så luktar det hav.
 
R
Säkerligen är det eb ejektorpump du har , två slangar ut till borrhålet
En jetpump kan bar suga ca 9 meter teoretiskt 11 meter , lika med en ejektorpump , det brukar var en s.k. 11 metersbit nedanför ejektorn för att den inte ska kunna suga luft
Har du kollat SGU
 
Då är det en ejektorpump jag har. Det går 2 slangar till brunnen. Tack för upplysningen. Men hur som haver så får jag väl köpa lite dricksvatten till det regnat ordentligt i ett par veckor.
 
Brunnen fanns inte med på sgu :(
 
R
OK men två slangar från pumpen och ut genom väggen

Edit kolla vad som finns hos grannarna om dom står där , såg att det var lite dåligt med vatten i dom flesta på din ort
 
2 slangar ut från väggen ja. Kartan på sgu blir jag inte klok på :) klickar i allt vad grundvatten heter men får inte upp något. Haha måste vara trött.
 
R
Klicka inte på grundvatten det är brunnarna runt omkring dig som du måste se på , vad dom ger , hur djupa dom är , dom är nog inte djupare än 100 meter med risk att få in saltvatten
Grundvattnet är lite diffust att se och värdera med
Ett tips är att prata med grannarna och höra hur dom har det
 
R
Du räknar ringarna på din ejektor pump.
10 meter per ring.
 
Ejektorpumpen sitter nere i brunnen och har inga ringar.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Ejektorpumpen sitter nere i brunnen och har inga ringar.
Är du en messersmitt!!

Jag har ejektor pump i min källare, den har 7 ringar. Ejektorn sitter ett långt ner i pumphålet.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Saltvatten i borrade brunnar är sällan havsvatten utan relikt vatten som finns djupt ner i berget. Och kan tränga in vid dålig grundvattennivå eller vid för kraftigt uttag av vatten.
 
Japp det är jag. Det är en rotodynamusk pump du har i källaren. Ofta kallad certifugalpump. Ejektorpumpen sitter nere i brunnen.
Här kan du läsa mer:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pump
 
"dynamuskpump", de va nåt nytt...:rofl:
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.