Byggahus.se
Cheesen
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur lång tid är det sen köket var nytt?
Vårt är året drygt. Förra köket är 7år nu... Men det hade bara 50kg skenor. Det är dock fortfarande också kärvfritt.
 
Cheesen
tommib tommib skrev:
Nu gällde jämförelsen specifikt Electrolux/Sentens och IKEA. Det jag har läst och upplevt av kvaliteten så är det ungefär samma.

Blum har säkert bättre gångjärn än dem de tillverkar åt IKEA men jag har inga som helst klagomål på mina. Jag har inte heller klagomål på mina fullutdragslådor som är rejält tungt lastade. De fungerar utan att kärva.

Ja, det kommer säkert vara bättre med ett dyrt kvalitetskök. Frågan är hur mycket bättre. Det största problemet med IKEA, i mitt tycke, är det begränsade utbudet av mått. Det passar inte alltid och det är synd att använda massa passbitar som inte bidrar till något.
Jag tycker att det största problemet med Ikeakök är att dom försöker skapa sin egen standard så att du inte ska kunna välja andra vitvaror eller byta inredning. Många gånger så har dom 18mm stomme som ger ett annat innermått än andra tillverkare. Köpa ett hyllplan på närmsta bygghandel och bara lyfta in det går ju inte.
Och varför var 120 stommen bara 1118mm bred? Behöver man nånsin byta den stommen så måste man: A. Uppsöka Ikea och hoppas att dom fortfarande säljer en likadan stomme. Eller. B. Gå till ett snickeri och specialbeställa ny stomme. Eller C. Flytta samtliga angränsande stommar för att få plats med en 120standard stomme. Eller D. Tillverka en ny själv.
 
BirgitS
Cheesen Cheesen skrev:
Vårt är året drygt. Förra köket är 7år nu... Men det hade bara 50kg skenor. Det är dock fortfarande också kärvfritt.
Okej, lite kort tid för att veta hur det uppför sig med åren.
 
Cheesen
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, lite kort tid för att veta hur det uppför sig med åren.
Sant. Men Ikeaköket som fd grannen hade fick vi byta skenor efter tre år. Det var som det som är poängen.
 
tommib
Jo, det är riktigt. IKEA kör lite egna mått. Det är problematiskt om man ska blanda men håller man sig till deras system så går det rätt bra. Dessutom finns det massa tredjepartstillverkare som har anpassat sig efter "IKEA-standard" för fronter och inredning.

Vitvarorna har jag inte upplevt något stort bekymmer med men iofs valde vi en IKEA-ugn (den var på extrapris på fyndavdelningen).

Eftersom det föregående kökssystemet Faktum hade en livslängd på typ 20 år och fortfarande (?) går att komplettera så räknar jag med att mitt Metodkök kommer hålla så länge som det behöver.

Hur många andra kökstillverkare har såpass lång livslängd på sina köksserier? Det är en ärlig fråga. Hur ofta går man in på en bygghandel och köper ett hyllplan eller liknande till sitt kök? Det köper man väl av kökstillverkaren?
 
  • Gilla
erijo923
  • Laddar…
Cheesen
tommib tommib skrev:
Jo, det är riktigt. IKEA kör lite egna mått. Det är problematiskt om man ska blanda men håller man sig till deras system så går det rätt bra. Dessutom finns det massa tredjepartstillverkare som har anpassat sig efter "IKEA-standard" för fronter och inredning.

Vitvarorna har jag inte upplevt något stort bekymmer med men iofs valde vi en IKEA-ugn (den var på extrapris på fyndavdelningen).

Eftersom det föregående kökssystemet Faktum hade en livslängd på typ 20 år och fortfarande (?) går att komplettera så räknar jag med att mitt Metodkök kommer hålla så länge som det behöver.

Hur många andra kökstillverkare har såpass lång livslängd på sina köksserier? Det är en ärlig fråga. Hur ofta går man in på en bygghandel och köper ett hyllplan eller liknande till sitt kök? Det köper man väl av kökstillverkaren?
Har då själv kompletterat flertalet garderober med hyllplan från närmsta bygghandel. Är det bara en std så passar det ju. Kan vara svårt att veta vem tillverkaren är som fjärde boende på 14 år.
Ikeagarderoberna fick jag kapa till egna hyllplan till då inte ens Ikea hade hyllplan i rätt mått.
 
BirgitS
Cheesen Cheesen skrev:
Sant. Men Ikeaköket som fd grannen hade fick vi byta skenor efter tre år. Det var som det som är poängen.
Har släktingar med ett Ikea-kök som är från sista våren innan Metod kom (2014?) och det är inga problem med dess lådor och skenor. Då hade de just flyttat från ett 5 år gammalt Ikea-kök och det slitage som var där var typ avskav på några lådfronter och någon mindre fuktskada på stommen med diskhon. I nuvarande kök är det mest hemtjänsten som lagat mat och det blir ju begränsad matlagning men diskbänken i trä har tagit en del stryk av vatten och för varma pannor men det blir det ju oavsett vem som levererat träskivan om man inte sköter den.

tommib tommib skrev:
Eftersom det föregående kökssystemet Faktum hade en livslängd på typ 20 år och fortfarande (?) går att komplettera så räknar jag med att mitt Metodkök kommer hålla så länge som det behöver.
Det är några år sen kompletteringsmöjligheten försvann, tror det bara fanns i två år efter att Faktum slutade säljas.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
BirgitS
tommib tommib skrev:
Hur många andra kökstillverkare har såpass lång livslängd på sina köksserier?
Marbodal skriver så här:
Vi har ett gammalt (ca 15 – 30 år) Marbodalkök och vill byta luckor. Det funkar väl?
Det kan fungera beroende på hur gammalt ditt kök är. Om det är tillverkat efter 1996 så finns det en möjlighet då det borde vara samma mått på stommar och luckor som i dagsläget.
https://www.marbodal.se/magasin/2016/november/fraga-koksexperten/
Så drygt 20 år.

Ballingslöv verkar vara i ett skede av byte mellan två sorters stommar: https://www.ballingslov.se/koek/koek-fran-ballingslov
Men jag hittade ingen uppgift om hur länge de haft den äldre eller hur det går att komplettera.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ballingslöv verkar vara i ett skede av byte mellan två sorters stommar: [länk]
Men jag hittade ingen uppgift om hur länge de haft den äldre eller hur det går att komplettera.
Jag tror att Ballingslöv haft sina stommar i drygt 20 år: Vi köpte ett Birka ek år 2000 och det går fortfarande att få support och byta/komplettera delar. Någon gång måste tillverkarna givetvis byta konstruktion, men typ 20 års produktionscykler måste anses extremt bra för konsumenterna i dagens konsumtionssamhälle.
 
BirgitS
Ja, det fungerar ju bra för dem som kan köpa tidigt i produktcykeln, däremot för dem som köper bara något år innan ett byte är det ju inte lika bra.
 
  • Gilla
maximm och 1 till
  • Laddar…
tommib
De som köper tidigt i produktionscykeln drabbas å andra sidan av barnsjukdomar hos de nya produkterna. Om man ska betrakta det på så sätt så är kök en konsumtionsvara med hyfsat lång livslängd.


Vill man ha ett kök som går att komplettera i oändlighet ska man nog satsa på ett platsbyggt i massivträ. Då kan man också ta in en snickare (eller göra själv) när något ska kompletteras eller ändras. Prisbilden blir givetvis annorlunda, precis som med alla andra konsumtionsvaror.

Som vanligt gäller det att hitta någon form av sweet spot vad gäller kvalitet/prisförhållandet. Personligen tycker jag att IKEA ligger rätt nära.
 
  • Gilla
Rikarddahlqvist
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Som vanligt gäller det att hitta någon form av sweet spot vad gäller kvalitet/prisförhållandet. Personligen tycker jag att IKEA ligger rätt nära.
Jag tror inte att kvalitén skiljer sig nämnvärt mellan Ikea och tex Ballingslöv, men däremot har den sistnämnde större utbud av stommar, utförande och som sagt finns reservdelar betydligt längre. Jag har utnyttjat 20 års garantin då gångjärnen i skafferidörren började bli slappa.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Jag tror inte att kvalitén skiljer sig nämnvärt mellan Ikea och tex Ballingslöv, men däremot har den sistnämnde större utbud av stommar, utförande och som sagt finns reservdelar betydligt längre. Jag har utnyttjat 20 års garantin då gångjärnen i skafferidörren började bli slappa.
...men i samma prisnivå som Ballingslöv får man, om man gör några ekonomiska val som tex att ha skåp och inte fullutdrag överallt, och lägger på lite granna till men mycket mindre än skillnad mellan IKEA och Ballingslöv, ett helt anpassat kök där varje stomme är skräddarsydd för köket, inga moduler i fasta mått... Därmed inte sagt att inte Ballingslöv är dåliga, de är det säkert inte - men har man tex (som jag skrev tidigare) tex 290 i takhöjd så får man inte fullhöga överskåp med Ballingslöv heller. Men med ett måttbeställt kök får man det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.