Vi delar på en borrad brunn med grannen på landet. Hydropressen sitter i hans källare och går på hans el.
Nu undrar jag hur man beräknar elåtgången för pumpen, tex per kubikmeter uttaget vatten?
Pumpen sitter c:a 60 m ner i ett 95 m djupt hål i berget. Hydropressen är på 100 liter och har tillslagstryck 2 bar och frånslag vid 4 bar.
Vilken energi går åt för att fylla från 2 till 4 bar? Det handlar om c:a 50 liter vatten då skulle jag tro.

Trodde först att detta borde vara en enkel gymnasiefysik-beräkning men jag får inte grepp på vad man skall använda för formler...

om ni ska dela på elförbrukningen så köp en elmätare :)

Bästa svaret

Som sagt enkelt att sätta en egen mätare där så vet ni vad som förbrukats, och sen två vattenmätare också för att fördela den om det inte delas rakt av.

Vill du uppskatta förbrukningen som du frågade får du utgå från hur långt ner vattenytan står normalt och oberoende av hålets djup eller pumpens placering. Så kan du dela arbetet i ett rent lyftarbete till acken och sen ett tryck-volymarbete för stegringen 2-4 bar.

Använd SI enheter hela vägen så får du det rätt och omvandla svaret till vad du vill ha för enhet slutligen. Lyftet tar du via W=mxgxh (kg, 9.81, m) och hydropressen W=PxV (Pa, m3).

Tack för tryckformeln!
I mitt tänkta fall tar jag 100 l vatten och en höjd på 30 m samt medeltryck på 3 bar:
Lyftarbetet blir 29430 Joule
Sen blir det 0.1 m3 * 300000 Pa = 30000 Joule för trycket
Sammanlagt c.a 60 kJ, vilket blir 0,016 kWh
Då ser man att det inte direkt lönar sig att stoppa in en elmätare för att ta reda på rätt förbrukning. Det blir ju kanske 200 liter om dagen under 5 veckor på sommaren, 5 * 7 * 2 * 0,016 = 1,1 kWh för hela sommaren...
Inte lätt att hitta en elmätare för 1 SEK ens i Kina.
Tack för hjälpen.

Sen har du i praktiken en verkningsgrad också som ökar förbrukningen men med så små ingångsvärden gör det ju inte så mycket om den påverkar i häradet 1.5-3 ggr som kan vara realistiskt här. Nu har du fått lite enkla sätt att skatta diverse ofta förekommande fall både för fläktar och pumpar mm. I ditt fall kan du som du ser använda bara lyftarbete till en fiktiv höjd där 3 bar ger 30 m extra men bra att ha fler sätt i verktygslådan.

Ja, jag var ute efter storleksordningen.
Om det är 10 ggr fel så är det ju i alla fall försumbar kostnad.
Varje gång man måste byta tryckströmbrytare (2 ggr på 18 år) eller hydropress (1 gång) så flyger det ju iväg i belopp som är 100-1000 gånger större.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.