Byggahus.se
V
Ang det här med prickad mark.

Vi har en stor tomt där ca 1000 m2 är prickad => värdelös mark rent ekonomiskt om vi skulle stycka av den och sälja. MEN vad händer om vi bygger ett attefallshus (vilket man får) på den prickade marken och EFTER att huset är klart styckar av tomten. Då har vi ju en tomt (visserligen prickad mark) men nu finns det ett hus på tomten. Vips har värdet ökat med hur många procent som helst.

Får man lov att göra så?
 
För att kunna stycka av attefallshuset måste det troligtvis uppfylla alla krav som om du skulle uppföra ett vanligt hus där, bland annat att det inte är byggt på prickad mark. Ett attefallshus behöver "tillhöra" ett annat hus för att kunna stå på prickad mark.
 
V
13th Marine 13th Marine skrev:
För att kunna stycka av attefallshuset måste det troligtvis uppfylla alla krav som om du skulle uppföra ett vanligt hus där, bland annat att det inte är byggt på prickad mark. Ett attefallshus behöver "tillhöra" ett annat hus för att kunna stå på prickad mark.
Jag tänker som dig, men sedan läste jag detta.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8881708&fileOId=8881759
 
  • Gilla
ollead och 2 till
  • Laddar…
V Valen1 skrev:
Ang det här med prickad mark.

Vi har en stor tomt där ca 1000 m2 är prickad => värdelös mark rent ekonomiskt om vi skulle stycka av den och sälja. MEN vad händer om vi bygger ett attefallshus (vilket man får) på den prickade marken och EFTER att huset är klart styckar av tomten. Då har vi ju en tomt (visserligen prickad mark) men nu finns det ett hus på tomten. Vips har värdet ökat med hur många procent som helst.

Får man lov att göra så?
Finns inga begränsningar i detaljplan om antalet tomter eller storlek på tomter?
 
V
A Alias_Olle skrev:
Finns inga begränsningar i detaljplan om antalet tomter eller storlek på tomter?
Jo, minsta tomtstorlek 1000m2 så det klarar sig.
 
  • Gilla
Alias_Olle
  • Laddar…
harry73
Oavsett om man kan göra det, är det väldigt olämpligt att göra det, och jag skulle avråda alla att köpa en tomt med (nästan) bara prickmark.

Skulle huset brinna ner eller skulle man på annat sätt behöva utföra bygglovspliktiga åtgärder kan man glömma att få bygglov. Och i värsta fall sitter man efter en brand med en tomt som inte får bebyggas.

Läs också nedanstående urklipp från TS länk
Närbild på en utskrift där texten framhäver avsaknaden av byggrätt på viss mark och konsekvenserna vid bränder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alias_Olle
  • Laddar…
Det är lantmätaren som avgör om det är lämpligt att stycka av och det skulle inte vara lämpligt utan att direkt tittat på hur fastigheten ser ut. Men bedömmer lantmätaren det som lämpligt kan den styckas av.

Det som blir problem är att byggnaden då blir planstridig. Detta innebär att det blir istort omöjligt bygga ut. Ersätta byggnaden om den brinner ner. Bygga ett attefallshus till det nya huset. Bygga garage. Bygga på takkupa. Med mera.
 
Fast just attefallshus o friggebod, får du ju bygga även om huvudbyggnaden är planstridig.
 
Det är dock viktigt att ha med sig att det inte går att förutsätta att man automatiskt får uppföra en bygglovsbefriad komplementbyggnad på "prickmark", bara att man inte behöver ta hänsyn till detaljplanen. Placeringen ska ändå bedömas lämplig, så argumenten man använt för att motivera "prickmarken" vid planläggningen kan också användas för att avslå en ansökan om komplementbyggnad, speciellt om det är en relativt ny detaljplan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
V
A Alias_Olle skrev:
Det är dock viktigt att ha med sig att det inte går att förutsätta att man automatiskt får uppföra en bygglovsbefriad komplementbyggnad på "prickmark", bara att man inte behöver ta hänsyn till detaljplanen. Placeringen ska ändå bedömas lämplig, så argumenten man använt för att motivera "prickmarken" vid planläggningen kan också användas för att avslå en ansökan om komplementbyggnad, speciellt om det är en relativt ny detaljplan.

Nja.. vad jag läst mig till så får kommunen inte neka attefallshus pga prickad mark.
 
V Valen1 skrev:
Nja.. vad jag läst mig till så får kommunen inte neka attefallshus pga prickad mark.
Inte enligt detaljplanen nej, men anledningen till att det i detaljplan har bedömts lämpligt som prickad mark kan användas för att bedöma placeringen olämplig ändå enligt 2 kap PBL, då hänvisar man till PBL istället för att hänvisa till detaljplanen.

Mark "prickas" oftast av en anledning, siktlinjer vid vägar, zon för avåkning, utsikt eller liknande.

Här finns mycket matnyttig information, bland annat några informationsfilmer som tar upp just avstyckning.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-attefallshus/

 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.