Byggahus.se
Har fått ett luktproblem i ett av rummen i huset.
Huset är från -32 med trästomme och träfasad.
Rummet har 2 av sina väggar mot yttervägg med trägolv.

Lukten började nu för ca 1-1 1/2 månader sedan men har blivit mer intensiv nu när värmen har kommit med besked. Och den blir som starkast när solen ligger på och värmer upp rummet på eftermiddagen.

I början var det en svag lukt av järn/metall, men nu är det mer åt fuktig jord med stark underton av metall. Det närmast jag beskriva det är som liknande en gammal jutesäckar i lukten. Först tänkte jag - fuktskada. Men nu har jag haft 2 killar från OCAB här igår och de tyckte inte det luktade som en fuktskada, det finns heller inga synliga indikationer på fuktskador. Har även tagit upp 2 hål med dosfräs men det luktar bara gammalt friskt trä.

De misstänkte att det kunde vara nåt i inredningen som gav ifrån sig lukt när rummet värmdes upp av solen. Rummet är nu rensat på nästan all inredning, det som får stå kvar är några garderober som endast luktar gammal garderob.

Nu vet jag att lukten kan ha smittat ytskikten och att man kanske får ge det ett par dagar, men jag tycker inte jag märker nån större skillnad efter det blev tömt igår.

Är det nån som har nån idé på vad det kan vara ?
 
Hur länge har du haft huset? Är detta första gången? Ändrade rutiner i uppvärmning? Andra förändringar på huset? Ventilation? Nya möbler?

Vi har alltid haft ett piano men i vårt tidigare boende hade vi ftx och där kände vi aldrig någon lukt. Sedan flyttade vi till ett hus med självdrag och då började pianot lukta, öppnade upp det och hittade endel svartmögel.

Lukt kan komma från alla möjliga ställen.

Men är huset nytt för er och detta är första gången ni haft sol där hade jag nog hyrt eller köpt en ozongenerator och kört på, försvinner det och inte kommer tillbaka = problem solved. Annars gå vidare därifrån.

Sålänge ni vet att det inte är något problem med fukt nånstans...
 
Vi har bott här lite över ett år, så levt med huset genom alla årstider. Nej inga ändrade vanor eller förutsättningar.
Fick tips genom en grupp på FB att det kan vara tretex-skivorna i ytterväggen som luktar, tydligen ska lukten vara snarlik den jag upplever. Förra våren och sommaren var ju inte direkt så här varma som årets maj varit.
 
hsd
S johd01 skrev:
Hur länge har du haft huset? Är detta första gången? Ändrade rutiner i uppvärmning? Andra förändringar på huset? Ventilation? Nya möbler?

Vi har alltid haft ett piano men i vårt tidigare boende hade vi ftx och där kände vi aldrig någon lukt. Sedan flyttade vi till ett hus med självdrag och då började pianot lukta, öppnade upp det och hittade endel svartmögel.

Lukt kan komma från alla möjliga ställen.

Men är huset nytt för er och detta är första gången ni haft sol där hade jag nog hyrt eller köpt en ozongenerator och kört på, försvinner det och inte kommer tillbaka = problem solved. Annars gå vidare därifrån.

Sålänge ni vet att det inte är något problem med fukt nånstans...
Jag funderade va f-n är sol-ved, så insåg jag att johd01 blandar in engeska i svenskan :geek:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nää jag menade faktiskt ved som torkat i solen, de luktar fan. :poop:
 
Blod brukar lukta svagt av järn.
 
Ja det kan ju vara ett dött djur , om det nu kan lukta så länge.
 
loa78 loa78 skrev:
Har fått ett luktproblem i ett av rummen i huset.
Huset är från -32 med trästomme och träfasad.
Rummet har 2 av sina väggar mot yttervägg med trägolv.

Lukten började nu för ca 1-1 1/2 månader sedan men har blivit mer intensiv nu när värmen har kommit med besked. Och den blir som starkast när solen ligger på och värmer upp rummet på eftermiddagen.

I början var det en svag lukt av järn/metall, men nu är det mer åt fuktig jord med stark underton av metall. Det närmast jag beskriva det är som liknande en gammal jutesäckar i lukten. Först tänkte jag - fuktskada. Men nu har jag haft 2 killar från OCAB här igår och de tyckte inte det luktade som en fuktskada, det finns heller inga synliga indikationer på fuktskador. Har även tagit upp 2 hål med dosfräs men det luktar bara gammalt friskt trä.

De misstänkte att det kunde vara nåt i inredningen som gav ifrån sig lukt när rummet värmdes upp av solen. Rummet är nu rensat på nästan all inredning, det som får stå kvar är några garderober som endast luktar gammal garderob.

Nu vet jag att lukten kan ha smittat ytskikten och att man kanske får ge det ett par dagar, men jag tycker inte jag märker nån större skillnad efter det blev tömt igår.

Är det nån som har nån idé på vad det kan vara ?
Vad har du för grund?
Kan säkert vara ett djur som krupit in och dött.
 
Gammelnörden
ricebridge ricebridge skrev:
Blod brukar lukta svagt av järn.
Låter som om du tror TS har skelett i garderoben. :crysmile:
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Råttor som dör i väggarna kan lukta på en massa konstiga sätt.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Låter som om du tror TS har skelett i garderoben. :crysmile:
Nä, det är bara att jag brukar ha svårt att få bort blodlukten.
 
Uppdatering:
Tömde ju rummet på all inventarie men luktande fanns kvar i samma omfattning även efter flera dagar.
Igår så testade jag att ha mörkläggningsgardinen neddragen hela dagen, och trots 30 grader ute så luktade det inte! Så nu är golvfärgen en stark kandidat och inte tretexen.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.