Byggahus.se
B bjorsi skrev:
Jag ställde ett gäng motfrågor som jag fortfarande inte fått svar på så jag valde att inte gå vidare. Dock såg ansökan ut som att den var skickad fastän jag inte klickat på skickat. Jag kommer därmed avvakta ett tag och se vad som händer med erbjudanden från olika banker.
Okej. Jag vet inte heller huruvida vi kommer att flytta bolånet till dem, men vill gärna få ett erbjudande att ta ställning till. Tack för svar!
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Danske Bank kräver att man flyttar löne- och sparkonto och att man sparar 100 000 (samt att man går med i facket - vet ej om detta är ett krav) för att få 1,19.
De övriga, Enkla, Landshypotek, Hypoteket och Avanza kräver inget sådant.
Om man inte är med i facket och väljer att gå med för att ta del av deras erbjudande ska man ta i beaktande att fackavgiften motsvarar väl räntekostnaden på ett lån på ca 300 000 kr. Eller annorlunda uttryckt, ungefär kostnaden för 0,2% ränteförändring på ett 2-miljoners lån.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Om man inte är med i facket och väljer att gå med för att ta del av deras erbjudande ska man ta i beaktande att fackavgiften motsvarar väl räntekostnaden på ett lån på ca 300 000 kr. Eller annorlunda uttryckt, ungefär kostnaden för 0,2% ränteförändring på ett 2-miljoners lån.
Fast nu är väl ändå inte ett fackligt medlemskap enbart till för att få låga bolåneräntor. Schyssta arbetsvillkor och annat är en större anledning till att gå med. Sedan är bättre lånevillkor bara en bonus.
 
Så skickade jag också ett "jag-vill-ha-amorteringsunderlag"-mess till banken. De ringde upp nån dag senare och sänkte rabatten med 25 punkter till en ränta på 1.16%. Det gick givetvis absolut inte att pressa mer. Lite lustigt då jag har 1.14% på andra halvan av lånet... Kommer aldrig att begripa hur de tänker, får väl fundera ett varv till på om det nu är värt att byta.
 
Har fått ett erbjudande om att gå vidare i processen men har fastnat vid det finstilta:
"Slutbetalningsdatum framgår i den villkorsbilaga som skickas till er efter utbetalning. Eventuell restskuld förfaller i sin helhet till betalning på slutbetalningsdagen. Möjligheterna att då erhålla ett nytt lån är beroende av Långivarens särskilda beslut." Detta känns sådär, man vill inte gärna bli bedömd på nytt om ens kreditvärdighet kanske minskat pga sjukskrivning eller arbetslöshet. Är det någon som vet vad som gäller från Enkla?

Skulle spara 700 i månaden på att byta till Enkla så det är lockande minst sagt.
 
S surfarn skrev:
Har fått ett erbjudande om att gå vidare i processen men har fastnat vid det finstilta:
"Slutbetalningsdatum framgår i den villkorsbilaga som skickas till er efter utbetalning. Eventuell restskuld förfaller i sin helhet till betalning på slutbetalningsdagen. Möjligheterna att då erhålla ett nytt lån är beroende av Långivarens särskilda beslut." Detta känns sådär, man vill inte gärna bli bedömd på nytt om ens kreditvärdighet kanske minskat pga sjukskrivning eller arbetslöshet. Är det någon som vet vad som gäller från Enkla?

Skulle spara 700 i månaden på att byta till Enkla så det är lockande minst sagt.
Vet ingen, allra minst jag, som läst bolånevillkoren hos sin bank, det kanske är en standardformulering som alla banker använder?
 
Jag fastnade även vid det finstilta, fast en annan punkt (nämnt i tidigare inlägg).

Idag hörde Swedbank (min nuvarande bank) av sig och undrade om de fick räkna på min ränta då jag beställt amorteringsunderlag från dem. De skulle återkomma på fredag. Beställa amorteringsunderlag är en enkel prutning :)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Som återkoppling. Fick ner räntan hos Swedbank med 0,15% genom enbart beställa amorteringsunderlag, ligger på 1.24% nu
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Enkla svarade så här på min fråga om kan flytta lånet till sin nya bostad om man säljer sin bostad och köper en ny under bindningstiden.

Vi kan dessvärre inte hjälpa till att flytta med lånet till en ny bostad då lånet ni har kvar hos oss är kopplad till en specifik bostad. Skulle ni sälja bostaden under bindningstiden upphör lånet. Det innebär att ni kommer behöva betala en ränteskillnadsersättning för den period som är kvar på lånet.

Eftersom vi troligtvis inte kommer bo kvar i vår bostadsrätt i 3 år är Enkla ej aktuellt för oss.
 
B bjorsi skrev:
Enkla svarade så här på min fråga om kan flytta lånet till sin nya bostad om man säljer sin bostad och köper en ny under bindningstiden.

Vi kan dessvärre inte hjälpa till att flytta med lånet till en ny bostad då lånet ni har kvar hos oss är kopplad till en specifik bostad. Skulle ni sälja bostaden under bindningstiden upphör lånet. Det innebär att ni kommer behöva betala en ränteskillnadsersättning för den period som är kvar på lånet.

Eftersom vi troligtvis inte kommer bo kvar i vår bostadsrätt i 3 år är Enkla ej aktuellt för oss.
Det är väl exakt samma som alla andra banker om du har bunden ränta?
 
Enkla passar inte den som ska flytta eller utöka bolånet på 3 år.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Men den stora frågan tycker jag fortfarande är, vad händer efter 3 år? Hur går en ny låneansökan till, vad kollar de på då? Kan man riskera att sitta utan lånemöjligheter
 
B bjorsi skrev:
På Danske och Swedbank ska man kunna föra över det bundna lånet till ny bostad.
Se denna länk från Swedbank [länk]
Ok, ja du har rätt. Har för mig att i praktiken är det mycket svårare dock. Du måste väl ha köpt en bostad redan när försäljningen ska göras. Nu när du lade upp länken vill jag minnas att det var nåt som gjorde att jag inte kunde flytta med lånet till ny bostad när jag sålde/köpte.
 
S surfarn skrev:
Men den stora frågan tycker jag fortfarande är, vad händer efter 3 år? Hur går en ny låneansökan till, vad kollar de på då? Kan man riskera att sitta utan lånemöjligheter
Ingen vet med säkerhet vad som händer efter 3 år. Enkla är inte för den som tror att de sannolikt kan få problem att få bolån om tre år. Enkla är inte heller för den som sover dåligt för att de tar större risker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.