Byggahus.se

Bonniers Enkla bakom bästa bolåneräntan på 0,95 procent

1. H
    Moderator · Nivå 25
    Iofs, så bör man kanske ha liiite koll på vad man skriver på. Om man tänker sig ett rent skojarföretag, som lyckas få din signatur på ett låneavtal. Därmed får de loss summan från sina finansiärer. Det skall då gå till ditt nuvarande låneinstitut för att lösa lånet där.

Och då har vi öppningen för en bedragare. Om pengarna skickas till Nigeria istället, så står du med dubbla skulder.

Nu skall vi nog inte tro att varken Enkla eller någon av de nya aktörerna är rena bedragare. Men man skall inte vara helt aningslös.

• Laddar…
    • Svara
  2. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 9
    Ja, för att vara tydlig var mitt inlägg skrivet med glimten i ögat. Jag har inga planer på att hoppa på nåt erbjudande från någon av dessa nya aktörer.

• Svara
  3. E
    Medlem Nivå 2
    Idag fick jag ett mail från enkla.se med ett erbjudande om att ansöka om lån (jag hade tidigare registrerat mitt intresse). Efter att ha fyllt i de nödvändiga uppgifterna om vem jag är, vem jag arbetar för, hur mycket jag tjänar i månadslön, hur mycket jag har i lån och såvidare fick jag titta på deras lånevikor.

Jag har inte jämfört rakt av mot Swedbanks villkor, men jag reagerade lite mot skrivningfar som att "Utan Långivarens medgivande får den pantsatta egendomen inte ändras i väsentlig omfattning. Egendomen får inte heller hyras ut utan att Långivaren i förväg skriftligen har medgivit uthyrning." samt "Långivaren får i samband att Låntagaren ansöker om Bostadslån och under Bostadslånets löptid besiktiga egendomen för att kontrollera att dess värde som säkerhet inte har väsentligen försämrats. ... Låntagaren förbinder sig genom sitt undertecknade av Skuldebrevet att medverka till denna platsvärdering, som kommer att ske på Låntagarens bekostnad."

Ingen andrahanduthyrning och inge större ombyggnader kan jag leva med, men att jag ska behöva bekosta en inspektion av min lägenhet låter lite väl drygt tycker jag. Dessutom behöver jag ge Låntagaren fullmakt att "löpande inhämta information om Låntagarens kontohistorik och engagemang hos det eller de försäkringsbolag Låntagaren har." Så nej, jag är nog tveksam.

• Laddar…
    • Svara
  4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    I normala kontraktsvillkor är det rimliga att respektive part för sina kostnader. Eftersom det ligger i enklas intresse att besiktiga bostaden är det enda rimliga att de står för den kostnaden. Om låntagaren ska stå för kostnaden är rimligt att denne äger resultatet av besiktningen.

Dessutom stipuleras ju inte någon frekvens för besiktningarna, så det finns inget hinder att de springer där hur ofta som helst viket låntagaren då ska betala.

Helt orimliga villko helt enkelt.

• Svara
  5. X
    Medlem Nivå 1
    Skall poängteras att den raden du klippt ut ur citatet reglerar under vilka omständigheter som denna platsvärdering skall utföras. Stycket i sin helhet:

"Kontroll och besiktning 9.3.1 Långivaren får i samband att Låntagaren ansöker om Bostadslån och under Bostadslånets löptid besiktiga egendomen för att kontrollera att dess värde som säkerhet inte har väsentligen försämrats. Låntagaren är skyldig att ge Långivaren den information som Långivaren rimligen kräver. Om förhållanden enligt punkt 10 föreligger har Långivaren rätt att utföra en platsvärdering av objektet. Låntagaren förbinder sig genom sitt undertecknade av Skuldebrevet att medverka till denna platsvärdering, som kommer att ske på Låntagarens bekostnad.

10 Uppsägning pga. betalningsdröjsmål och andra omständigheter"

Således gäller kommer detta rimligen på fråga när man blivit uppsagd, och kan tänka mig att det finns fall då detta har föranletts av åverkan på den pantsatta egendomen

• Svara
  6. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Varför inte?
    Vi får i dagsläget betala 35% mer i ränta hos Sbab än vad Enkla erbjuder oss, så vi tänker givetvis byta.

• Svara
  7. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, då kommer saken i ett annat läge :)

• Svara
  8. P
    Medlem Nivå 8
    Vi ämnar byta från Swedbank till Enkla men det är en sak som vi känner kan bli problematiskt:

Vi skall inom något år köpa ett fritidshus som vi såklart behöver låna till.

Om vi nu flyttar vårat bolån på vårat ordinarie bostadshus till Enkla så är väl risken enorm att ingen bank sedan vill låna ut pengar till oss för det kommande fritidshuset eftersom dom (med rätta) kommer att misstänka att vi snabbt kommer att flytta över även det lånet till Enkla? :confused:

Kruxet är ju att Enkla inte utfärdar några nya lån utan endast accepterar överflytt av befintliga lån.

• Laddar…
    • Svara
  9. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Bra fråga, Enkla verkar passa bäst för dem som inte har planer på att utöka sitt bolån - för t ex renovering, köp av fritidshus (eller bil;)) - under de närmsta 3 åren.
    För dem kan Landshypotek vara ett alternativ. De lånar också ut till fritidshus.

Vad har ni för ränta idag hos Swedbank och hur stor är er belåningsgrad?

• Laddar…
    • Svara
  10. P
    Medlem Nivå 8
    Tack för tipset. 1.58% och 70% belåningsgrad. Lånebeloppet är dock lågt, ca 1.5milj.

• Svara
  11. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    Börja med att begära ett amorteringsunderlag från din befintliga bank. Då kommer de garanterat fråga vad de kan göra för att behålla dig som bolånekund. Men allt över 1,29% är en dålig deal förutsatt att belåningsgraden inte är superhög, vilket den inte är i ditt fall.

Bäst ränta får du hos Enkla, men då får du leva med ovissheten ang ert eventuella fritidshusköp, även om det säkert ordnar sig.

• Laddar…
    • Svara
  12. P
    Medlem Nivå 8
    Har nu gått vidare med vår ansökan på Enkla. Allmänt buggig hemsida. Sen fick jag inte fylla i något alls om min sambo som står på halva lånet. Undra om det sker i ett senare skede tro? För jag ska ju inte låna allt själv!

• Svara
  13. B
    Medlem Nivå 3
    Jag har också fått erbjudande att gå vidare.
    Upplevde jag med hemsidan som lite buggig, jag har inte skickat in min uppgifter där än då jag ville ha svar på en sak från Enkla. Dock ser det ut på hemsidan som att jag skickat in uppgifterna.

Men jag reagerade på en sak i allmänna villkoren:
    4.3.2. Långivaren får ändra räntesatsen avseende Bostadslån med fast ränta med omedelbar verkan då det motiveras av kreditpolitiska beslut, ökade upplåningskostnader för Långivaren eller andra kostnadsförändringar som Långivaren inte skäligen kunde förutse när lånet lämnades.

Jag ställde frågan precis till Enkla per mail att det bör vara orimligt att de ska kunna ändra räntan på lån med fast ränta, då är det inte fast.
    Liknande skrivelse hittade jag hos SEB men det var på lån med rörlig ränta.

• Svara
  14. Per Eskilsson
    Administrator · Nivå 19
    • Svara
  15. Stefan Bengtsson
    Medlem · Nivå 9
    Anledningen till att jag inte tänker nappa, är att jag inte är i behov av att låna pengar. Ni andra gör naturligtvis som ni själva finner bäst.

• Laddar…
    • Svara