Byggahus.se
H Höök skrev:
Om jag minns rätt Marbodals enklaste, spelar i samma liga. Hemmakök hos vanlig tvåbarnsfamilj.

Det som jag tror påskyndar nedbrytningsprocessen är om en ställer in blöt/fuktig disk eller inte. Och blir det ett hack i färgen så bör en bättringsmåla omgående så inte fukt tränger in för det tål inte spånskivor.

En del av spånköken ser ut som skräp redan som nya med slarvigt limmad laminat, vassa kanter i stommar osv. Syna!
Alla kök jag monterat på jobbet är till 90% samma sak samma kvalité, har monterat dom flesta märkena på den svenska marknaden.
I dom lägena vi monterat samma kök i tex bostadsföreningar så kan köken vid två års besiktningen vara splitter nya och se ut som skit.
Det som det hänger på är hur du använder köket, vissa tror att man kan spruta vatten som i ett våtrum och vissa kan stå och hacka grönsaker direkt på en laminatbänkskiva utan skärbräda under.
Sköter man om sitt kök så håller det.
 
  • Gilla
NNT och 2 till
  • Laddar…
Det är skrämmande så likt designen man använt i förslaget, nästan så man undrar om det är vårt kök. Vi beställde HTH GDS och de har emellanåt kampanjer, detta gjorde att vi hamnade en bra bit under 20 000:-. Personlig service med fullständiga ritningar och ändringar efter hur vi önskade det på den lokala HTH butiken. HTH-butiken skickade även flera förslag som vi kunde ta ställning till innan vi tryckte på"Beställ"-knappen.

Service kan såklart vara olika (oavsett HTH, Ikea, Kvik mfl), i vårt fall fungerade allt klanderfritt med HTH från utkast/prospekt till leverans inrullat i garaget utan extrakostnad.
 
  • Gilla
rogfro
  • Laddar…
Jag har Ikeas kök och inte ångrat mig en sekund. Ritade upp köket hos Ikea, Epoq och Hth och av dom 3 tillverkarna så fick vi den bästa lösningen gällande förvaring hos Ikea. Varken Hth eller Epoq kunde få till en bra lösning i ena hörnet vilket resulterade i döyta där medan Ikea löste det på ett bra sätt. Stommarna var lätta att sätta ihop (även om det tog ett tag) och generellt bra bra kvalite, pris och service så var inte valet svårt.
Det verkar även som att vissa blandar ihop Ikeas två olika köksserier gällande kvalite då dom som klagar verkar kolla på deras billigare kök. Metod (det dyrare) har enligt mig mycket bra kvalite i förhållande till priset och gånggärn mm är iaf i mitt fall (har dom ändrat nu?) av märket Blum.
 
Corpes Corpes skrev:
Jag har Ikeas kök och inte ångrat mig en sekund. Ritade upp köket hos Ikea, Epoq och Hth och av dom 3 tillverkarna så fick vi den bästa lösningen gällande förvaring hos Ikea. Varken Hth eller Epoq kunde få till en bra lösning i ena hörnet vilket resulterade i döyta där medan Ikea löste det på ett bra sätt. Stommarna var lätta att sätta ihop (även om det tog ett tag) och generellt bra bra kvalite, pris och service så var inte valet svårt.
Det verkar även som att vissa blandar ihop Ikeas två olika köksserier gällande kvalite då dom som klagar verkar kolla på deras billigare kök. Metod (det dyrare) har enligt mig mycket bra kvalite i förhållande till priset och gånggärn mm är iaf i mitt fall (har dom ändrat nu?) av märket Blum.
Två köks serier ?
 
richardtenggren
De har väl bara Metod idag, Faktum var väl föregångaren. Det finns ju dock två olika nivåer på lådor att välja, jag har bara använt den dyrare, i vårt tidigare kök och svärmors tvättstuga jag fixade i ordning.
 
När jag köpte mitt Metod-kök så sa dom att Ikea hade två olika, ett billigare som dom rekommenderade till typ fritidshus (alltså väldigt basic) och sedan Metod. Vet ej om det billigare saluförs i dagsläget men där gnälldes det mycket på just kvaliten på gångjärn och dyligt.

Edit. Eller så är det som svaret ovan, att dom har/hade två olika sorters lådor/beslag, ett billigare och ett dyrare, kommer inte riktigt ihåg.
 
Corpes Corpes skrev:
När jag köpte mitt Metod-kök så sa dom att Ikea hade två olika, ett billigare som dom rekommenderade till typ fritidshus (alltså väldigt basic) och sedan Metod. Vet ej om det billigare saluförs i dagsläget men där gnälldes det mycket på just kvaltien på gångjärn och dyligt.
Det är ett missförstånd dom har bara en.
 
U
T Polos skrev:
Det är ett missförstånd dom har bara en.
Det finns även en serie som heter Knoxhult. Väldigt enkelt byggd och inget man sätter in i ett permanentboende frivilligt.
 
  • Gilla
Augen81
  • Laddar…
I Ingolainen skrev:
Blev ikea i slutändan då dom hamnade ca 25000 billigare mot hth gds sortimentet. Berätttade även detta för säljaren på hth och han prutade 15000 direkt på sitt pris.
Var har ni varit och fått sådana priser och prutningar på HTH GDS? Det låter märkligt att det diffar så mycket för enligt min erfarenhet så diffade det mer som i jämförelsen i denna artikel. Är du helt säker på att det enbart var artiklar från HTH GDS och inte en blandning av GDS och HTH:s ordinarie sortiment?

Att säljaren kan pruta på GDS är också märkligt då den prislistan i alla fall tidigare var "låst" och gav ungefär priser som i jämförelsen.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
U under_construction skrev:
Det finns även en serie som heter Knoxhult. Väldigt enkelt byggd och inget man sätter in i ett permanentboende frivilligt.
Det är inte direkt en hel köks serie
 
Byggarebob11 skrev:
Ikeas beslag är väl knappast från Blum.
Lådor+skenor kommer från Blum eller också är det identiska kopior. Gångjärnen är jag inte 100 på men lådorna är exakt lika förutom präglad logga från Blum.
 
I
stiga stiga skrev:
Var har ni varit och fått sådana priser och prutningar på HTH GDS? Det låter märkligt att det diffar så mycket för enligt min erfarenhet så diffade det mer som i jämförelsen i denna artikel. Är du helt säker på att det enbart var artiklar från HTH GDS och inte en blandning av GDS och HTH:s ordinarie sortiment?

Att säljaren kan pruta på GDS är också märkligt då den prislistan i alla fall tidigare var "låst" och gav ungefär priser som i jämförelsen.
Hth i Borlänge var jag på. Enbart hth gds då säljaren ej kunde blanda system så lätt. I princip omöjligt som det lät. Ikea köket slutade på ca 45000 och hth gds på strax över 70 före säljaren själv prutade när jag tackade nej till hans offert
 
Bowman
Svårt det här.
Har tagit in offert från epoq och Ikea. Mer eller mindre samma pris på tusenlappen.
I första kollen nu så kunde man inte få till ett hörnskåp med den modellen jag valde på Ikea, men jag skall kolla på några fler lösningar.
Epoq kändes just nu roligare med några andra inredningar i skåpen osv.
Där borde iofs Ikea vara bättre, får kolla lite till.

Vet inte om jag vågar ta offer på ännu en leverantör. Blir för många val alltså.
 
Vi bytte kök för tre år sedan och valde Sentens vilket vi inte ångrar en sekund.
Något dyrare men betydligt bättre service än IKEA och kvalitén är det också skillnad på.
Samtidigt flyttade min mor inne en BoKlok-lägenhet med IKEA-kök så jag har kunnat jämföra ordentligt.

Det jag mest reagerar på är skillnaden på stabiliteten på luckan till skåpet för sopsorteringen samt utdragshyllorna i hörnskåpet. Der är enorm kvalitetskillnad på dessa...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
3
Bowman Bowman skrev:
Svårt det här.
Har tagit in offert från epoq och Ikea. Mer eller mindre samma pris på tusenlappen.
I första kollen nu så kunde man inte få till ett hörnskåp med den modellen jag valde på Ikea, men jag skall kolla på några fler lösningar.
Epoq kändes just nu roligare med några andra inredningar i skåpen osv.
Där borde iofs Ikea vara bättre, får kolla lite till.

Vet inte om jag vågar ta offer på ännu en leverantör. Blir för många val alltså.
Hur skiljde sig priset mellan Epoq och Ikea? Var det någon kampanj när du jämförde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.