Byggahus.se
RilleRock
M McZ skrev:
Som jag tolkat det så har sirenen en egen ingång, därmed behövs isåfall 6 par till den enheten. Men jag slipper dra kablar nån annanstans för ev. siren/blixtljus för övervåningen. Tänkte att blixtljus kunde vara bra där uppe vid rökdetektorerna, möjligen en av dom med siren.

Det är vanlig inomhusmiljö på övervåningen, ca 15m2 rum (2st) med snedtak. Dom få takmonterade IR detektorerna jag hittat är väldigt mycket dyrare än dom vanliga Bosch blueline jag redan har. Men det känns lite "overkill" med IR detektor på övervåningen. Jag ska montera magnetkontakt till fönster
Ja de är runt 3ggr dyrare.
Monteras lämpligast på en takhöjd på 5-6m förslagsvis i lager där inredning flyttas och i bilhallar så man inte kan krypa mellan bilarna.
 
RilleRock RilleRock skrev:
Du får uppgradera centralen till nyare fw.
Sen finns den under FlexC alt under spc connect i menyn i manöverpanel.
Tack RilleRock, fick det att fungera till slut. Mellanlandade på 3.7 och fick via webgränssnittet sen ta upp den på 3.8.5 men nu verkar faktiskt allt fungera, till och med appen i mobilen. Jobbigt att inte ha en on-prem installation, känns mer sårbart att bara ha det i cloud. (säger han som jobbar med IT...)

Fråga, fick till appen i mobilen, vill nu få igång den på resten av familjens mobiler. Måste jag då skapa individuella konton på SPC Connect och lägga till centralen för varje konto eller finns det ett smidigare sätt? Kan förstås använda mina credentials till alla men då kommer push-notiserna alltid säga att allt görs av mig när jag gärna vill kunna se vem som larmat/larmat av.

Återigen, Tack RilleRock för att du delar med dig av både filer och kunskap! Utan dig hade jag inte fixat det här.

// Azkel
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
Azkel Azkel skrev:
Tack RilleRock, fick det att fungera till slut. Mellanlandade på 3.7 och fick via webgränssnittet sen ta upp den på 3.8.5 men nu verkar faktiskt allt fungera, till och med appen i mobilen. Jobbigt att inte ha en on-prem installation, känns mer sårbart att bara ha det i cloud. (säger han som jobbar med IT...)

Fråga, fick till appen i mobilen, vill nu få igång den på resten av familjens mobiler. Måste jag då skapa individuella konton på SPC Connect och lägga till centralen för varje konto eller finns det ett smidigare sätt? Kan förstås använda mina credentials till alla men då kommer push-notiserna alltid säga att allt görs av mig när jag gärna vill kunna se vem som larmat/larmat av.

Återigen, Tack RilleRock för att du delar med dig av både filer och kunskap! Utan dig hade jag inte fixat det här.

// Azkel
De blir separata connectkonton isåfall.
Gött de löste sig (y)
 
RilleRock RilleRock skrev:
Ja de är runt 3ggr dyrare.
Monteras lämpligast på en takhöjd på 5-6m förslagsvis i lager där inredning flyttas och i bilhallar så man inte kan krypa mellan bilarna.
Det är ju inga 5-6m takhöjd på min övervåning.. kan nog inte ens skrapa ihop den höjden om jag skulle öppna upp mellan markplan och övervåningen :rolleyes: så det får nog räcka med magnetkontakt på fönstren för inbrottslarmet.

Kan man koppla branddeckare i en slinga till SPC 4320? Då räcker med en ingång till alla tre jag planerat att ha på övervåningen, samt en utgång för att kunna bryta matningen ifrån MAP, det är så man återställer om jag förstått det rätt.
 
RilleRock
M McZ skrev:
Det är ju inga 5-6m takhöjd på min övervåning.. kan nog inte ens skrapa ihop den höjden om jag skulle öppna upp mellan markplan och övervåningen :rolleyes: så det får nog räcka med magnetkontakt på fönstren för inbrottslarmet.

Kan man koppla branddeckare i en slinga till SPC 4320? Då räcker med en ingång till alla tre jag planerat att ha på övervåningen, samt en utgång för att kunna bryta matningen ifrån MAP, det är så man återställer om jag förstått det rätt.
Visst kan du det bara du lägger larmmotståndet över NC kontakten på alla 3.
Sen hade jag kört 1K motstånd samt "breda band" så alla 3 kan larma samtidigt annars blir det sabotage om mer än 1 larmar.

Precis (y)
 
Hej!

Jag har fått upp ett larm om "Extern sirensäkring". Finns det någon fysisk säkring på centralappraten?
 
RilleRock
P Peter_Nilsson skrev:
Hej!

Jag har fått upp ett larm om "Extern sirensäkring". Finns det någon fysisk säkring på centralappraten?
Nej.
Om man inte räknar med inkommande 230V.
 
Köpt en kamera till nu efter några månader användning och ska logga in via webben https://192.168.1.100/.
Får då upp att det är sekretessfel. Försökt i både Chrome och Explorer. Testat att stänga av brandvägg och antivirus men lyckas inte.

En angripare kan försöka stjäla dina uppgifter från 192.168.1.100 (t.ex. lösenord, meddelanden eller kreditkortsuppgifter)
Servern kunde inte bevisa att den är 192.168.1.100 eftersom inga alternativa namn på certifikatobjektet anges i säkerhetscertifikatet. Detta kan bero på en felaktig konfigurering eller att en angripare manipulerat anslutningen.

Lyckas komma till inloggnings fönstret ibland men sen är det stopp.
Webbplatsen kan inte tillhandahålla en säker anslutning
192.168.1.100 använder ett protokoll som inte stöds.

ERR_SSL_VERSION_OR_CIPHER_MISMATCH
 
RilleRock
G Grod4n skrev:
Köpt en kamera till nu efter några månader användning och ska logga in via webben [länk].
Får då upp att det är sekretessfel. Försökt i både Chrome och Explorer. Testat att stänga av brandvägg och antivirus men lyckas inte.

En angripare kan försöka stjäla dina uppgifter från 192.168.1.100 (t.ex. lösenord, meddelanden eller kreditkortsuppgifter)
Servern kunde inte bevisa att den är 192.168.1.100 eftersom inga alternativa namn på certifikatobjektet anges i säkerhetscertifikatet. Detta kan bero på en felaktig konfigurering eller att en angripare manipulerat anslutningen.

Lyckas komma till inloggnings fönstret ibland men sen är det stopp.
Webbplatsen kan inte tillhandahålla en säker anslutning
192.168.1.100 använder ett protokoll som inte stöds.

ERR_SSL_VERSION_OR_CIPHER_MISMATCH
https://medium.com/@mgajjar/how-to-fix-err-ssl-version-or-cipher-mismatch-error-5447c30ac78a
 
Filestorm
Nån som har tips på en bra IR för djur, Har idag MAGIC PIR PDM-I12 , funkar till viss del, dock så ska den ena hunden tvunget ligga på ryggstödet på soffan och då går det ej, "mitt förslag till frun var att sälja hunden" ;) vrt det finns ett husdjursclip att sätta detektorn som ändrar bevakningsområdet.

Alt. är att köpa en annan IR till mitt SPC, som sagt detta är ingen jätte hund.

RilleRock, du har säkert ett bra patent svar på detta.:D
 
Hoppas jag inte missat något i tråden, den är lärorik.
Jag har problem med att se ingångarna på Siemens Expander with 8 inputs and 2 outputs(SPCE652.100), den sitter i samma låda som centralenheten.
Utgångarna syns och systemet är i installationsfas.
Någon som har idé vad jag kan ha missat?

En skärmdump av en X-BUS kabelritningssammanställning med tabeller som visar position, ID, status och typ av enheter. Skärmdump av konfigurationsgränssnittet för "Konfigurerade expansionenheter" som visar en enhet ID5 online med 8 ingångar och 2 utgångar. Skärmdump av inställningsgränssnitt för Siemens SPC4300-expansionsenhet för säkerhetssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av gränssnitt för Siemens Expander konfiguration med utgångsinställningar och beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av Siemens Expander konfigurationsgränssnitt med sektioner för ingångar och beskrivningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
RilleRock
Filestorm Filestorm skrev:
Nån som har tips på en bra IR för djur, Har idag MAGIC PIR PDM-I12 , funkar till viss del, dock så ska den ena hunden tvunget ligga på ryggstödet på soffan och då går det ej, "mitt förslag till frun var att sälja hunden" ;) vrt det finns ett husdjursclip att sätta detektorn som ändrar bevakningsområdet.

Alt. är att köpa en annan IR till mitt SPC, som sagt detta är ingen jätte hund.

RilleRock, du har säkert ett bra patent svar på detta.:D
När han väl hoppat upp ligger han stilla då?
 
RilleRock
C ConnyK skrev:
Hoppas jag inte missat något i tråden, den är lärorik.
Jag har problem med att se ingångarna på Siemens Expander with 8 inputs and 2 outputs(SPCE652.100), den sitter i samma låda som centralenheten.
Utgångarna syns och systemet är i installationsfas.
Någon som har idé vad jag kan ha missat?

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Expansionsenheten kan inte heta 5.
1-3 då du har en central som klarar 32 sektioner.
Exp 1 blir sektion 9-16 osv.
Nr 5 innebär sektion 49-57.
 
  • Gilla
ConnyK
  • Laddar…
Filestorm
RilleRock RilleRock skrev:
När han väl hoppat upp ligger han stilla då?

Ja oftast gör han det.. måste ju iofs , skälla på alla som kommer ute ju :rofl:
 
RilleRock
Filestorm Filestorm skrev:
Ja oftast gör han det.. måste ju iofs , skälla på alla som kommer ute ju :rofl:
Testa med dubbellarmsfunktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.