Byggahus.se
Hur var fläkten i badrummet inställd? Av att läsa lät det som tryck men jag antar att det var på luftfuktighet? :)
 
Lime113 skrev:
Hur var fläkten i badrummet inställd? Av att läsa lät det som tryck men jag antar att det var på luftfuktighet? :)
I mitt fall kör jag fläktarna på dryg halvfart dygnet runt. När fukten ökar (dvs man duschar) går fläktarna upp i max tills fukten är borta, och fläktarna återgår till standardläge (dryg halvfart som sagt).
 
Försök att strypa så mycket du kan på nedervåning. Spaltventiler på övervåning brukar lätt bli frånluft på grund av självdragseffekten då den besegrar undertrycket. Lösningen är att skapa ett större undertryck och/eller strypa nedervåning mera för att tvinga in luft på övervåningen eller att installera en mera kontrollerad ventilation (FTX)
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
Tycker jag har strypt inflödet ganska mycket på nedervåningen, men får ändå ingen, eller väldigt lite, inluft genom ventiler på övervåningen. Även om utsug i toa (uppe & nere) går för fullt så kommer inte någon inluft genom spaltventiler.
Frågan är obesvarad, någon som har erfarenhet av utsug från allrum uppe (utan värmeåtervinning) och på så sätt skapa undertryck på övervåningen?
 
  • Gilla
Robbalove
  • Laddar…
Brukar vara svårt att få luftintagen på övervåningar att fungera åt rätt håll och att sedan få dem att uppnå erforderlig luftmängd ter sig nära nog omöjligt och helt hopplöst om luftintagen sitter ovan fönster. Dessutom måste huset vara ordentligt tätt på nederplan och alla frånluftskanaler ha mekanisk frånluft. Det hjälper föga att tex förse bad o toa med pax-fläktar om tvätt,kök o klädkammare har självdrag.I många 1%-plans hus ser självdraget ut som på skissen och då händer det som visas. Handritad skiss över luftflöden i hus med självdrag, inklusive beteckningar och kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pelig och 1 till
  • Laddar…
Snygg skiss! Photoshop? :)
Påminner väldigt mycket om hur det ser ut i mitt 1,5-planshus från 70-talet. Jag har satt Fresh-fläktar (motsv Pax) i alla frånluftskanaler, har luftintag ovanför fönster som på bilden. Inget självdrag i kök, klk mm. Och precis som i bilden, luftintag ovan fönster fungerar ej på övervåning.
Därför funderar jag på att komplettera ventilationen med mekanisk frånluft via fläkt på taket/gavel kopplad till tallriksventil i allrum på övervåning (som är mitt i huset). Jag vet att den typen av lösning förekommer i en del 70-talshus men skulle vara intressant att höra erfarenheter kring det.
 
  • Gilla
Fredrik12300
  • Laddar…
P pelig skrev:
Snygg skiss! Photoshop? :)
Påminner väldigt mycket om hur det ser ut i mitt 1,5-planshus från 70-talet. Jag har satt Fresh-fläktar (motsv Pax) i alla frånluftskanaler, har luftintag ovanför fönster som på bilden. Inget självdrag i kök, klk mm. Och precis som i bilden, luftintag ovan fönster fungerar ej på övervåning.
Därför funderar jag på att komplettera ventilationen med mekanisk frånluft via fläkt på taket/gavel kopplad till tallriksventil i allrum på övervåning (som är mitt i huset). Jag vet att den typen av lösning förekommer i en del 70-talshus men skulle vara intressant att höra erfarenheter kring det.
Har du kommit vidare i ditt projekt? Jag har ungefär samma problem med mitt 1½ plans från -74 där spaltventiler ovanför fönster på övervåning fungerar som frånluft, trots takfläkt som suger ur badrummen. Jag tror jag kommer ta upp nya ventiler bakom elementen där jag tycks ha undertryck när jag testat öppna balkongdörr på övervåningen. Längre upp blir det övertryck
 
Nix, ingen lösning i sikte. Har tyvärr ingen möjlighet att testa om golvnära ventil skulle funka bättre (saknar balkong på övervåning). Känns inte så kul att borra upp fler hål än 1/rum, man vill ju inte att huset ska se ut som en schweizerost :)
Å andra sidan kanske det vore vettigt om ventilationen blev bättre, men det vet jag inte förrän jag borrat, vi får se... Återkom gärna i dina försök.
 
Har en fläkt som sitter på takhuven som suger ur badrummen, spelar det någon roll hur tallriksventilerna är inställda för att få bättre undertryck på övervåning?
Bör jag tex strypa frånluft på nedervåningen genom att skruva in tallriksventilen? Eller bör jag strypa tilluften på nedervåningen istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.