Det här är en gammal shunt som läcker i axeln. Om man kopplar ur reglering så slutar den läcka efter ett tag.
Det låter inte som någon enkel uppgift att få tag i en ny och byta den. Jag satsar på att renovera den. Det är en Shunt AB Värmeteknik som sitter på en Paco Aquator panna.
Jag vill inte skruva upp den i onödan och inte under vintersäsong. Den får tillsvidare ligga på fast läge.
FRÅGA: Är det o-ring in och utvändigt som går att byta, eller hur tätar den mot axeln ? Vilken gummikvalitet är lämplig på o-ring ?
Det låter inte som någon enkel uppgift att få tag i en ny och byta den. Jag satsar på att renovera den. Det är en Shunt AB Värmeteknik som sitter på en Paco Aquator panna.
Jag vill inte skruva upp den i onödan och inte under vintersäsong. Den får tillsvidare ligga på fast läge.
FRÅGA: Är det o-ring in och utvändigt som går att byta, eller hur tätar den mot axeln ? Vilken gummikvalitet är lämplig på o-ring ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är en gammal 4-vägare ESBE Typ ?? , kolla om du hittar någon skrift på den , tror det finns renoveringssats att köpa , är nog samma grejer i den den som andra 4-vägare i gjutjärn , men själva huset lite spec för den pannan , det sitter ett par o-ringar som tätar , en mindre på axeln och en större under locket
Ett tips maila ESBE och skicka med samma foto så det blir rätt delar , om det finns
Ett tips maila ESBE och skicka med samma foto så det blir rätt delar , om det finns
Det är onödigt att köpa en sats när det bara är en O-ring man behöver. Jag har gjort det felet en gång.
Är satsen dyr då ? Det är annars ett sätt att vara relativt säker på att man har rätt o-ringar framme när man väl öppnar ventilen. Eller kan man köpa en sats o-ringar på biltema..eller ?D Daniel 109 skrev:
Bästa svaret
Det med att bara byta O-ringar kan gå om du får tag i rätt storlekar . den shunten är riktigt gammal och är nog lite sliten invändigt , på den typen är det en vinge som rör sig 90 grader
och är lagrad i bakändan i godset , axeln kan vara sliten och glappa så det pyser värme förbi
vingen ( den sitter inte riktigt i läge )
Men kolla först upp med ESBE hur det finns delar , troligtvis är det invändiga standard
och är lagrad i bakändan i godset , axeln kan vara sliten och glappa så det pyser värme förbi
vingen ( den sitter inte riktigt i läge )
Men kolla först upp med ESBE hur det finns delar , troligtvis är det invändiga standard
Klicka här för att svara
