Byggahus.se
Startar den här tråden lite för tidigt tror jag, det är nog kommande sommars projekt, men det upptar hjärnan nu, så jag börjar i tanken i alla fall.

På landet har jag en hall 3,5*2 m med en dörr på varje vägg. Ytterdörr och köksdörr mitt på motstående långsidor, dörr till vardagsrum respektive trappa på motstående kortsidor, förskjutna så att de sitter mot varsin långsida med en meter vägg åt andra sidan. Ungefär såhär:
Ritad skiss av en hallplan med dörröppningar och tänkt hörngarderob, varmvattenberedare och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gröna är en tänkt hörngarderob. I den kommer det att vara (finns redan) en vägghängd varmvattenberedare, röda cirkeln, och elcentral, röda strecket.

Mellan vv-beredare och dörrkarm är det idag drygt en dm. Blir det för trångt att bygga en vägg där? Jag menar, kan det finnas något skäl att man behöver mer än några cm för att komma åt vid sidan av vv-beredaren? För underhåll, framtida byte eller vad vet jag. Vv-beredaren är nog max fem år gammal, så det finns inget behov just nu.

I hallen finns också typ fem generationers utanpåliggande eldragningar där de äldsta är bly-kulo, varav en del är nedplockad. Som fulast ser elen ut såhär:
Gamla kablar och elinstallationer på en vägg i ett hörn ovanför en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde man riva ut all el och dra om den? Har funderat på om man borde lägga in den i väggen, men då all annan el (utom kök och badrum) är utanpåliggande känns det som lite överkurs. Har inte heller bestämt om all väggbeklädnad ska ner eller om det bara ska upp bröstpanel och spacklas och tapetseras i övrigt. Tak och taklist blir det till att byta i alla fall.

Så vad borde jag tänka på? Kan hörngarderoben ställa till problem? Hur mycket kan en partiell omdragning av elen gå på, det är väl en 7–8 grupper som sticker iväg åt olika håll i huset via olika hallväggar, de flesta via det förevisade hörnet.
 
En vanlig innervägg med 70mm regel och gips på båda sidor bygger ju 95mm, så den får ju precis plats. Självklart lär det ju bli mer tidsödande att exempelvis byta VVB, när det blir trångt.
Kanske kan du slopa skivan på insidan, som då ger lite manöverutrymme?

Elen hade jag nog passat på att uppdatera när du ändå renoverar utrymmet.
Infällt är förstahandsval för mig, men beror självfallet på förutsättningar.
 
Så var det dags att börja bygga då. Semestervecka (-ish) och gott om tid att jobba lite med eget. Planeringen har dock varit klart bristfällig. Inte heller har något material inhandlats (men några verktyg :D).

Elen kommer huvudsakligen inte dras om då det inte känns värt det, den måste dock snyggas till lite då den delvis går längs en dörrkarm som sen många år är utbytt mot ett pizzavalv.

Renoveringsprojekt med oavslutat valv mot ett kök med synliga elledningar och dörrkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att återställa dörren är tyvärr inte aktuellt då det delvis är kaklat mot valvet på kökssidan.

Projektplan:
Platsbygga hörnskåp.
Sätta bröstpanel i form av pärlspont.
Tapetsera övre vägghalva.
Reparera och måla spänntak.
Måla(?) golvet.

Det kanske blir en bild eller två. Vi tar väl två förebilder till för säkerhets skull.
Före-bild på ett renoveringsrum med vit stol, svarta sopsäckar, skor och kläder, och synlig elkabel längs takkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinreddt rum före renovering med värmepanna, rör, skrymmande föremål och äldre dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att dra igång inomhusprojekt på landet i maj är...som det är. Har man inställningen att det får ta den tid det tar och att det är roligare att vara ute så går det inte så fort. Är man glad amatör och ändrar sig lite längs vägen så man behöver tänka om hjälper inte det heller.

Nu är i alla fall all gammal blykulokabel utbytt och en udda placerad strömbrytare flyttad. Elen kommer dock inte göras helt klar förtän det är färdigt och tapetserat ifall någon undrar varför det hänger en kabel på trekvart någonstans.

Byggt regelverk för platsbyggt skåp. Skåpet innehåller både varmvattenberedare och elcentral, så en stor öppning känns viktigt, annars pajar väl största möjliga sak direkt.
Renoveringsarbete med nytt träregelverk för inbyggt skåp med synlig varmvattenberedare och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av rum med nytt regelverk, borttagen strömbrytare och handverktyg på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Regelverk för hörnskåp med varmvattenberedare och öppen elcentral, oavslutad elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående inomhusrenovering med nybyggt träregelverk runt varmvattenberedare och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så lite reglar för dörrbladen. Skruvlimmade med vändning och störtning i enlighet med en tio år gammal BH-tråd! Hoppas det blir bra. Sista metern klyvning av reglar (av 10–12 kanske) blev med fogsvans då cirkelsågen lade av. Den hämtade sig dock efter att jag var klar, men fy! att behöva göra något sånt här för hand.
Reglar uppstaplade på en arbetsbock ute i gräset, en regel ser handsågad ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissa vad som är handsågat!
Nysågade träreglar placerade på bockar utomhus, redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdiga reglar. Nu ska det bara mätas och kapas till exakt samt kapas upp dörrblad.
 
Det är ett långsamtgående projekt det här, men i helgen gjordes iaf. dörrarna till städskrubben. Mycket pyssel och goda möjligheter att tänka fel erbjöds, men vi blev över lag nöjda. Det kommer krävas en liten täcklist på den utanpåliggande dörren då det inte var vår nivå att få till ett perfekt avslut mellan två dörrar som möter varandra i 15 graders vinkel, men som sagt: bra nog. :D

Varmvattenberedaren ska, som föreslogs i en annan tråd, flyttas så att den sitter bredvid normcentralen istället för framför den.

Monterade träramar runt en varmvattenberedare, intill en vit dörr med en täcklist som behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit dörr liggande på gräs med handtag och gångjärn, bredvid en grön borrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggda träddörrar till städskrubbe med varmvattenberedare, rör och brandsläckare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två vita dörrar monterade i en vinkel med svarta handtag i en städskrubb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En nyinstallerad hörndörr till en städskrubb i ett rum med lutande tak och trägolv, handtag på dörren indikerar handgjord installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Viktor Eriksson och 2 till
  • Laddar…
Bara en kommentar, men det har ju inte med den aktuella ombyggnaden att göra. En elektriker kommer inte att gilla att beredaren sitter så nära centralen. Vid arbete i centralen finns inte plats att komma åt.
 
Nej precis, som jag skrev ska vv-beredaren flyttas till den andra väggen så att den sitter bredvid elcentralen istället.
 
Även i semestermode i sommarvärmen (å andra sidan, när utom på semestern kan man få något gjort på landet?) händer det något nu.

Jag vet att saker görs i delvis fel ordning, och jag kommer svära över mig själv när det ska målas efter panelsättandet istället för före, men den dagen den sorgen.

En besöksfri dag utan vansinnig hetta så blev en hylla byggd och det sista panelandet gjort.
Arbetsverktyg och skivor på träbord för hantverksprojekt utomhus på en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit bygghylla under konstruktion på en träterrass omgiven av verktyg och byggmaterial en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nybyggd, vit hylla utomhus med en skugga av fotografen i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd vit hylla ovanpå grön vattenvärmare, med en vattenpass på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit inbyggd hylla med öppen yta och skåp, svarta gångjärn och spärrbeslag, bredvid en grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett bakstycke ska på hyllan och lite lister ska förstås till (det senare får dock vänta tills golvet är slipat och klart).

Mot bättre vetande är varmvattenberedaren inne i skåpet inte flyttad än. Men det kommer att hända. Under ledning av en gammal elingenjör var jag inne och kopplade bort ett par trådar ur centralen i veckan, och den arbetsställning som krävdes för det var inte rolig. Så jag lovar, en vacker dag!

Nybyggd vit hylla i ett hörn med vita träpanelväggar och ett obehandlat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd hylla med kläder och hattar, skohylla nedanför och en röd krok på en vit panelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plastdjurskrokar på vit panelvägg, svart häst till vänster och vit get till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plastdjur som används som barnkrokar på en vit vägg; en röd dinosaurie, en svart get och en vit häst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avslutar med en stilstudie på barnkrokar. Solida plastdjur och dubbelgängad skruv. Ena sidan en häst och en get. Andra sidan bjuder en tjur, ett får och en dinosaurie. :D
 
  • Gilla
Viktor Eriksson
  • Laddar…
Trots att det kommer rendera nya frågor om vv-beredaren (nej, den är inte flyttad än) slänger jag in ett par så-här-långt-blev-det-gjort-den-här-semestern-bilder.

Återstår: golvslipning, målning av dörrar, foder och tak. Och så flytt av vv-beredaren då. :geek: Delvis renoverad hall med tapetväggar, orenoverad dörr och vitmålade trädetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre hall i ett hem under renovering med trägolv, öppna vita dörrar och en bågformad dörröppning som leder till andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man hade ju kunnat tro att en sån här sommar då det är för varmt att göra något ute hade kunnat rendera ett vettigt arbetstempo inne, men nej. Nåja, nu ser det i alla fall ut mer som en sommarstuga än en knarkarkvart i hallen. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.