Byggahus.se
engs
Har en AP AC LR placerad på samma plats som min gamla allt-i-ett-router och får något bättre täckning. Men den kan ju inte bryta mot naturlagarna angående hur frekvenser penetrerar väggar etc.

Ser det som en fördel med accesspunkter, förrutom att man kan ha flera, är att de normalt inte ser ut som ett rymdskepp likt de flesta routers. Utan man kan få upp den på tak/vägg utan att dra uppmärksamhet till sig och på så sätt få bättre täckning.

Appropå det, någon som sett skillnad/test på täckning för en Ubiquiti AP om den sitter i tak eller vägg, dvs finns det någon fördel med horisontellt eller vertikalt montage angående hur bra räckvidd man får?
 
S sinclairhacker skrev:
Skall man bara ha en enda trådlös accesspunkt, så kan de bättre modellerna från Asus ha bättre signal än EN Unifi acesspunkt.
Fast jag hade ju en snikmodell från Asus.
 
Jag har 1 Unifi AP LR
https://m.prisjakt.nu/product/1379755

Trots att jag kör med laglig styrka, det går även att gå över det, så har jag väldigt bra täckning i mitt hus och tomt.
Tror att de nyare AC modellerna har sämre räckvidd.
 
engs engs skrev:
Appropå det, någon som sett skillnad/test på täckning för en Ubiquiti AP om den sitter i tak eller vägg, dvs finns det någon fördel med horisontellt eller vertikalt montage angående hur bra räckvidd man får?
Tittar man på plotterna så ser det ut som om man borde få bättre resultat med en takmontering. Den verkar optimerad för det.

Jag får dock bra resultat även med montering på en vägg i ena änden av huset, så det fungerar iaf bra för mig det med.
 
Jag har en AC lite som täcker övervåningen, men eftersom vi har ett gammalt hus med en murstock som är som ett stort murat H med från början (tror jag) 5 kakelugnar uppe och 3 nere så tror jag denna massiva tegelklump inte är fördelaktig för WiFi. På sikt hade jag tänkt köpa en accesspunkt till, men jag har igen kabeldragning dit jag skulle vilja montera den, jag hade även ett behov av att lägga en router/switch ganska nära ytterdörren för att mitt doorman ska funka, och det blev en gammal TP-link router med n-hastighet dolt i ett köksskåp tillsammans med all hemautomation. Med WiFi påslaget på denna så har jag täckning i hela huset. Men jag tror jag trasslat till det med hur detta är uppsatt, för jag har inte helt optimalt fungerande nätverk. Jag tror de har hamnat på olika subnät som inte gatas. Hemautomationen har kontakt med internet, en chromecast går på denna WiFi, men är jag ansluten till en annan wifi når jag inte philips hue eller chromecast.

Jag har dessutom en netgear extender, så jag kan få ett antal nätverksportar och förlängt WiFi för en dator och lite annat...

Jag har en Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5, direktkopplad accesspunkt, resten kopplat via 2st netgear prosafe managed 8-portars swithchar, efter en av dessa sitter TP-linken.

Frågan är hur jag bäst ska sätta upp detta?

Helst skulle jag ha samma namn på alla WiFi och den själv väljer den som är bäst. Men detta är inget krav, det kan vara olika namn (så är det nu).

Behöver jag ställa in kanalerna manuellt för att få optimal funktion?

Hur ska edgeroutern vara intställd? Jag har kört wizarden med 2 subnät (minns inte varför, men detta var det som funkade bäst har jag för mig).

Hur ska TP-linken vara inställd för att bara funka som accesspunkt? (eller bör den dela ut adresser själv på ett eget subnät?)

En tanke kunde ju vara att ställa in så tex chromecast, spelkonsoller osv kör på en accesspunkt och dator på en annan(för att avlasta AC accesspunkten från video som "jämnt" strömmas).

Jag har även funderat på att min TV (som bara har en fysisk ethernet som går till bredbandbolagets "kabeltv" skulle få ett VLAN, där TVn ligger utanför mitt nät och bara lastar just denna kabel med sin strömmade video, medan spelkonsoler, TV, chromecast får ligga "innanför" mitt nät. Är detta svårt få till? Borde gå med bara netgear prosafe utan inblandning av edgemax? Om jag skaffar en till netgear router vid TVn (de måste väl ha VLAN och vara managerade för det ska funka?).

Många frågor, är detta enkelt eller svårt sätta upp?
 
Stäng av allt i TPn förutom wi-fit eller ännu bättre om det går, är att konfigurera den som en AP, sedan kopplar du in inkommande kabel till TPn i en av LAN-portarna. Nu kommer den att jobba som en AP.
Det allra bästa är att skaffa en Unifi AP till, då kommer dom att jobba mer ihop och lämna över till varandra.

Du ska bara ha en enda router annars kommer du att få flera lokala nät som inte kan prata med varandra. Det du ska ha är layer2-switchar (VLAN-switchar).
 
jag tror jag har ställt TP routern så, jag har kopplat den i en LAN port och min förhoppning är att den inte själv delar ut adresser... Frågan är om den av misstag har hamnat på ubis andra subnät, då jag har nästan allt på 192.168.2.xx (det blev så med wizarden) medan denna hamnade på 192.168.1.xx. Dock tror jag fortfarande (men inte säker) att det är edgeroutern som delar ut adresserna. Tyvärr är inte interfacet så lätt för "nybörjare" att jobba i tycker jag. Jag är totalt borta på detta, jag vet mer än gemene man, men till att bemästra inställningar för routing, vlan, flera subnät, flera accesspunkter så är det ett kliv... Även om man förstår hyfsat hur det kan funka på ett ungefär är det inte helt lätt att få till...

När man ställer om TP routern så verkar det inte längre gå att nå dess setup, då måste jag meka ned den och fabriksresetta för att kunna kolla inställningen... eller?
 
edgemax var inställd på två subnät wizard-config. TP-routern var kopplat på första porten och fick därmed ett annat subnät, jag flyttade den till port två och det blev samma nät på både AP och TP-link... Ska kolla om chromecast funkar bättre när de ligger på samma subnät...

Frågan nu är, kan jag sätta samma namn på WLANen eller strular det bara till det?
 
J JohanLun skrev:
Frågan nu är, kan jag sätta samma namn på WLANen eller strular det bara till det?
Du kan sätta samma SSID på båda, och det kommer att fungera. Om det kommer att fungera bra eller bättre än det gör idag, det beror dock på. En massa saker... :)

Om du vill att det skall fungera bra/bättre/bäst med alla möjliga, och omöjliga, klienter, predikterbart, och gå att ställa in, så måste man ha en lösning från samma tillverkare med stöd för det. Exv. UniFi, eller cisci meraki, eller dylikt.

Men för de flesta så fungerar det iaf någotsånär, så pröva du och se.
 
Har en edge router och en AC AP Lite och det har funkat kanon men igår så försvann wifin.

Har brutit strömmen lite snabbt och när jag slår på strömmen igen så dyker mitt wifi upp men försvinner strax efter?

Antennen som är trasig? Injektorn? routern bör det väl inte vara?
 
Kan du logga in på APn även när wifit försvunnit? Via någon trådansluten enhet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Kan du logga in på APn även när wifit försvunnit? Via någon trådansluten enhet.
Har ingen dator hemma, får åka och hämta den och prova
 
nino nino skrev:
Har en edge router och en AC AP Lite och det har funkat kanon men igår så försvann wifin.

Har brutit strömmen lite snabbt och när jag slår på strömmen igen så dyker mitt wifi upp men försvinner strax efter?

Antennen som är trasig? Injektorn? routern bör det väl inte vara?
Funkar det trådade nätverket? Jag hade liknande fel på min edgerouter/ap ac pro kombination, och det visade sig att nätadaptern till routern var paj... Tydligen inte helt ovanligt fel...
 
Det skulle ju onekligen svara på en del frågor.
 
Lampan / dioden vid console uttaget på routern blinkar och injektorn lyser

Måste väl göra en tur och hämta datorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.