Byggahus.se
A AndersS skrev:
Tror vi definierar "märkvärdigt" olika. Om vi utgår från ett hus i jugendstil och ca 120 år som inte är sönderrenoverat, bibehållet utssende inne/ute och med stor fastighet så är det märkvärdigt även i Stockholm men kanske vanligare ute i landet. Det är ju byggnadshistoria vi ser här.
Håller helt med... Nu vet jag inte hur detta hus omgivning ser ut, men om man dessutom vill att kringliggande hus ska ha ungefär samma stil så minskar antalet objekt än mer. Jag skulle nästan säga till bara ett fåtal områden i stockholmstrakten. Många områden har ju kvar de gamla husen men nya byggda på avstyckningar. Nästan inga är helt bevarade med bara sekelskifteshus. Jag har inte tittat på hus i Djursholm, Stocksund, Storängen, Saltsjöbaden då jag bedömt att de ligger långt utanför vad jag har råd med. Men när jag passerat dessa områden så har jag konstaterat att de är fantastiska områden.

Det finns inte så många sammanhållna villastäder från sekelskiftet kvar, iallafall inte med rimliga priser. Bromma, Enskede, Lidingö är inte direkt billigt. Duvbo (Sumpan), Solhem (Spånga), Norrviken (Sollentuna), Täby Kyrkby, Vaxholm, Stuvsta, Rönninge... Dessa områden går det ju hitta hus som inte ligger så mycket över "snittvillan" i storstockholm... Finns det fler ställen man kan hitta denna typ av villor i? Annat än som solitärer...
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller helt med... Nu vet jag inte hur detta hus omgivning ser ut, men om man dessutom vill att kringliggande hus ska ha ungefär samma stil så minskar antalet objekt än mer. Jag skulle nästan säga till bara ett fåtal områden i stockholmstrakten. Många områden har ju kvar de gamla husen men nya byggda på avstyckningar. Nästan inga är helt bevarade med bara sekelskifteshus. Jag har inte tittat på hus i Djursholm, Stocksund, Storängen, Saltsjöbaden då jag bedömt att de ligger långt utanför vad jag har råd med. Men när jag passerat dessa områden så har jag konstaterat att de är fantastiska områden.

Det finns inte så många sammanhållna villastäder från sekelskiftet kvar, iallafall inte med rimliga priser. Bromma, Enskede, Lidingö är inte direkt billigt. Duvbo (Sumpan), Solhem (Spånga), Norrviken (Sollentuna), Täby Kyrkby, Vaxholm, Stuvsta, Rönninge... Dessa områden går det ju hitta hus som inte ligger så mycket över "snittvillan" i storstockholm... Finns det fler ställen man kan hitta denna typ av villor i? Annat än som solitärer...
Vi kollar på hus och har tittat en del i Saltsjöbaden inkl Solsidan, Igelboda och Tattby. Vi letar inte primärt efter fina sekelskifteshus då de är för dyra för vår del. De börjar på 15 Mkr någonstans och det finns i princip ingen övre gräns. Djursholm/Stocksund och Storängen har liknande prisbild. I dessa områden är det många gamla hus, men det är också en mix av riktigt fina (och stora) hus från olika epoker. Här är tomterna oftast rejäla. Men att hitta ett så här litet och billigt hus som i artikeln med den tomtstorleken och i det skicket är mycket ovanligt i Stockholm.
 
Martin_B
Hur många välbevarade sekelskiftesvillor det finns i Stockholmsområdet eller i Sverige låter jag vara osagt, men jag kan ju säga som så, att procentuellt sett så finns det tyvärr EXTREMT FÅ sådana objekt till salu, och då menar jag i hela landet.
Med andra ord är det mycket ovanligt att det säljs välbevarade sekelskifteshus, inte minst i mer exklusiva stilar som exempelvis jugend eller nationalromantik, som inte är mer rörda än att de har blivit väldigt varsamt underhållna sedan de byggdes,.

I nästan samtliga fall går dessa objekt till "överpriser", förmodligen just för att de är så ovanliga sett till det totala antalet objekt som finns i utbudet.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.