Byggahus.se
Hur monterar man fiffigast blindfronten framför diskhon? Bänkskiva och underlimmad, uppfräst ho är redan på plats. Jag ser gärna att fronten går att demontera. Tänkte inte montera något handtag. Vinkeljärn/möbelvinklar går att montera i nederkant, men i överkant kommer man inte åt.

Jag har några mer eller mindre lyckade idéer:
  1. Möbelvinklar i nederkant och någon slag clips som fäster mot urfräsningen i bänkskivan i ovankant.
  2. Kardborre på stomme och front. Gör inget att det bygger lite. Fronten ska ändå ut 1,5-2mm för att hamna flush med övriga lådfronter.
  3. Montera med stift/träplugg och magneter som låser. (Blir svårt med justering)

Men tänker det är onödigt att uppfinna nya hjul. Kanske finns redan det ultimata beslaget som löser problemet enkelt och galant? :)

Kök med underlimmad diskho och en blindfront utan handtag som behöver monteringslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Fyra vinklar är ju helt klart lättaste och minst krångliga sättet. Vinklar med avlånga hål medger ju dessutom en del justering.
Om man monterar vinklarna på fronten först så är det inga problem att komma åt inne i skåpet för att skruva fast dem i stommen.
 
  • Gilla
Rolf Tore
  • Laddar…
Det är ca 35 mm utrymme mellan hon och fronten så det är praktiskt omöjligt att montera vinklar i stommen i överkant som du föreslår. Man får varken in händer eller verktyg för att komma åt.

Fler kreativa förslag tack! :)
 
Vinklar i nederkant och lite lim i överkant hade jag gjort. Då kan man fortfarande ta bort den utan övervåld om det behövs i framtiden.
 
  • Gilla
RedTop
  • Laddar…
L
Om det finns plats
Kanske något i stil med de fästen man har till plana badrumsspeglar utan skåp , dom är fasta i underkant och fjäderfunktion i överkant , lossas genom att spegeln lyftes uppåt och blir fri i underkant ,
 
  • Gilla
RedTop
  • Laddar…
Limma en list på var sida på insidan täckskivan och skruva från skåpen intill.
 
  • Gilla
RmK_71 och 2 till
  • Laddar…
useless förslag låter absolut bäst och enklast!
 
Utmärkt! Nu har jag lite att spinna vidare på!
Tackar! (y)
 
Det kanske funkar att limma fast starka magneter på baksidan av fronten som fäster i diskhon, lätt att ta bort och lätt att justera.
 
Lexington Lexington skrev:
Det kanske funkar att limma fast starka magneter på baksidan av fronten som fäster i diskhon, lätt att ta bort och lätt att justera.
Rostfria diskbänkar är praktiskt taget helt omagnetiska, så nej, det funkar inte.

Jag hade nog skruvat dit en plåtvinkel mitt på på varje sida av skåphålet, och skruvat fast täckskivan.
Sedan satt en plastplopp i vardera skruven/skruvhålet.
Nej förresten, det går väl bra att skruva direkt i skåpsidorna.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Rostfria diskbänkar är praktiskt taget helt omagnetiska, så nej, det funkar inte.
Den lilla detaljen ja.
 
Lexington Lexington skrev:
Den lilla detaljen ja.
Fast man kunde ju limma en magnetisk järnbit på diskhon också, och då fått en elegant lösning.

Kanske riktigt genialt i alla fall (y)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Detaljbild av metall lådglid på ett öppet köksskåp, med fokus på gångjärnsbeslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tepanna och 1 till
  • Laddar…
Det blev såhär till slut. En list som skruvades från skåpen bredvid. Jag la en fjädrande tätningslist i mellan så jag fick lite justermån i sidled. Passade in noga och det blev helt OK.

Trälist skruvad på grå yta med justerbar tätningslist mellan för sidledsjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köksskåp med list skruvad från sidan och fjädrande tätningslist i mellanrum för sidledsjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tepanna och 4 till
  • Laddar…
Vi hade en sådan lucka som vi satte med magneter. Var små krångligt att få ditt och ibland ramlade den av. Finns dock neodymmagneter idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.