Byggahus.se
Varm luft stiger. Därför monteras alla andra värmekällor, radiatorer etc, vid golvet.
Men varför i hela världen monteras luftvärmepumpars innedel oftast uppe vid taket? Det är utmärkt när de används som kylaggregat vid luftkonditionering, men i Sverige är det vanligare att låta dem vara del av bostadsuppvärmningen. Frågar man leverantörerna får man dessutom rådet att öka fläkten och vinkla luftströmmen åt det håll man vill ha värmen. Så otrevligt med en vinande fläkt som blåser i nacken!
Jag har bara sett något enstaka fabrikat som har inomhusdel som är menad att monteras lågt. Men de flesta är kylaggregat som monteras högt och körs baklänges.
Finns det kanske någon leverantör eller montör som har en bra förklaring till detta bakvända sätt att installera LVP?
Eller någon som kan tipsa om en bra LVP med lågt monterad inomhus del?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Om du söker på "luftvärmepump golvmodell" så kan du hitta en del. Jag tror i grunden att det är just fråga om att det är apparater som är byggda för att vara luftkonditionering men som sedan modifierats för att passa vårt udda nordiska sätt att använda dem. En förklaring som nämns ibland är att sitter den högt så minskar risken att möbler står i vägen och bromsar flödet. Det går att sätta en ordinär innerdel lågt också. Så har jag i mitt vardagsrum.
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du söker på "luftvärmepump golvmodell" så kan du hitta en del. Jag tror i grunden att det är just fråga om att det är apparater som är byggda för att vara luftkonditionering men som sedan modifierats för att passa vårt udda nordiska sätt att använda dem. En förklaring som nämns ibland är att sitter den högt så minskar risken att möbler står i vägen och bromsar flödet. Det går att sätta en ordinär innerdel lågt också. Så har jag i mitt vardagsrum.
Hur lågt? Och hur riktar du luften när den sitter lågt?
 
L LaoLars skrev:
Hur lågt? Och hur riktar du luften när den sitter lågt?[/QUOTE
Den smiter ut runt golvet vilka ju är rätt ok i värmedrift.

I princip hur lågt som helst om du inte har kyldrift med kondens i beaktande
 
L LaoLars skrev:
Hur lågt? Och hur riktar du luften när den sitter lågt?
Min sitter under ett fönster. Överkanten är runt 70 cm över golvet. Jag riktar luften rakt framåt från den.
 
A Avemo skrev:
Min sitter under ett fönster. Överkanten är runt 70 cm över golvet. Jag riktar luften rakt framåt från den.
Luftutblås rakt ut i rummet. Du har inga nackdelar från det?
Under fönster är ju traditionen att man låter varmluften stiga för att mota kallras. Har du prövat det eller har du energifönster med försumbart kallras?
 
L LaoLars skrev:
Luftutblås rakt ut i rummet. Du har inga nackdelar från det?
Under fönster är ju traditionen att man låter varmluften stiga för att mota kallras. Har du prövat det eller har du energifönster med försumbart kallras?
När man värmer med element så sätter man gärna ett under varje fönster för att motverka kallras. Det är något som man får klara sig utan om man värmer med luftvärmepump. Visst är det en nackdel. Den nackdelen har man var innerdelen än sitter. Men jag lider inte av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.