Byggahus.se
Hittar inte Gaggenau-fläkten och flera av de andra du nämner via prisjaktsfiltreringen. Får kolla vidare när jag har tillgång till riktig dator.
 
Prisjakt kanske inte listar vare sig alla produkter eller försäljningsställen... Gaggenau heter cv480 dom andra kan jag ej i huvudet
 
Tack! Ska kolla dessa. Nån egen personlig favorit som extra prisvärd?
 
Har bara haft möjligheten att använda bora och Gaggenau, skrev fel tidigare den heter CV282.
 
Aeg har lanserat Combohob som verkar vara samma produkt som Eico. De finns i två effektvarianter på hällen med olika manöverpanel. Den effektsvagare varianten verkar säljas i Tyskland men inte i Sverige. Finns för under 20000 kr om jag minns rätt.
 
Jag har en Gaggenau AL400 120.

Det fina med den är att jag har placerat motorenheten 6 meter bort samt den har en styrd utgång vilket drar igång motorn på taket. Så det är ett jäkla drag men låter näst intill inget.

Priset på dryga 70k är dock otroligt avtändande. Men fick allt för ett bra pris så är väldigt nöjd.
 
Lyfter en gammal tråd. Jag har inte kommit till skott med köksprojektet. När jag söker runt här på byggahus så hittar jag inget riktigt tydligt besked. Finns det nåt vettigt alternativ (sett till funktion) om man vill ha spishäll i en ö men vill undvika fläktkåpa i taket? Det har hunnit dyka upp en del nya modeller sen i fjol när jag frågade sist

  • Jag kan dra en kanal ut via krypgrund
  • Eller kan jag bespara mig besväret och köra på nån modell med kolfilter?
  • Eller ska jag planera om så att jag sätter vasken i hällen istället?
Det är rätt sällan vi lagar mat som osar men jag vill såklart inte lägga pengar på nåt som ändå inte funkar ordentligt.

Jag tar tacksamt emot era tankar och synpunkter
 
  • Gilla
a04917
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Vi har precis bestämt oss för en Siemens häll med inbyggd fläkt mella zonerna.
[länk]

För oss blev fet bästa alternativet då vi ville ha fri sjöutsikt från vårt nya kök som ska börja byggas om efter årsskiftet.
Vi velar fram och tillbaka mellan frihängande och integrerad i hällen, just med tanke på utsikten som i viss mån går förlorad med en frihängande. En kan undra hur effektiv den integrerade är och inte minst vilken ljudnivå den bjuder på vid maxläge. Vi överväger att åka till Siemens showroom i Solna men slipper gärna 50 mil i bil.

Hur tänkte ni kring effekt och ljudnivå?
 
JennyWhatever JennyWhatever skrev:
Vi velar fram och tillbaka mellan frihängande och integrerad i hällen, just med tanke på utsikten som i viss mån går förlorad med en frihängande. En kan undra hur effektiv den integrerade är och inte minst vilken ljudnivå den bjuder på vid maxläge. Vi överväger att åka till Siemens showroom i Solna men slipper gärna 50 mil i bil.

Hur tänkte ni kring effekt och ljudnivå?
Den inbyggda är inte lika effektiv.
För fristående ej inbyggd i hällen men pop up vid sidan så finns en test i en Råd och rön nyligen.
Då vi värderar utsikten ner över vattnet höge än effektiviteten blev det en Siemens inbyggd.

Ser man till luftmängd är den något lägre än vad man kan få genom talmonteras.
 
  • Gilla
JennyWhatever
  • Laddar…
E Evamag skrev:
Den inbyggda är inte lika effektiv.
För fristående ej inbyggd i hällen men pop up vid sidan så finns en test i en Råd och rön nyligen.
Då vi värderar utsikten ner över vattnet höge än effektiviteten blev det en Siemens inbyggd.

Ser man till luftmängd är den något lägre än vad man kan få genom talmonteras.
Är hällen installerad? Är den tillräckligt effektiv ? Hur lång imkanal har ni dragit ?
Undrar
Henrik
 
Var på Elgiganten idag och såg att dom hade en kolfilterfläkt som hängde som en lampa, ganska intressant om man nöjer sig utan utsug
 
Den är ännu inte på plats. Vi börjar köksrenoveringen om några veckor.
Vårt hus står på torpargrund så vi har valt utsug genom golvet och drar kanal med utlopp.
 
  • Gilla
Henfer och 1 till
  • Laddar…
Bygger de här hällarna med inbyggd fläkt ”bakåt”, dvs man behöver ett grundare skåp för att få plats med filterkit, kanaler osv?
Eller har man kittet på insidan av bänkskåpsstommen och sätter in grundare lådor?
Och behöver man förresten nån slags fläktkanal ut genom bänkskåp och sockel ut i rummet (för en kolfilterlösning)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.