74 838 läst · 57 svar
75k läst
57 svar
Häll med integrerad bänkfläkt
Hej!A Andjonsson skrev:Vi bestämde oss för Neff med inbyggd fläkt när vi byggde om och ville ha häll i ön. Beställde den från Tyskland och betalade 25 tkr mot runt 40-45tkr som svenska leverantörer ville ha.
Tog med kolfilter och släpper ner luften ned under skåpen där jag byggde/skarvade en kanal som vrider luften så den kommer ut på gaveln. Blev snyggast så samt man slipper drag vid fötterna.
Är sjukt nöjd med den, och baconfrågan är ett icke-problem då det steks ett par ggr per år bara...
Vi ska precis börja renovera köket och står med alla val, är inne på denna lösning också. Tar tacksamt emot tips om vilken tysk site ni beställde från? Var det ok leveranstid?
idealo.de är en bra tysk prisjämförelsesite. Dock är det många tyska webshoppar som inte skickar till sverige, åtminstone inte så att det direkt går att beställa via hemsidan. Men man kan ju alltid maila och fråga.
Jag beställde från www.bobselektro.de, men det var typ 7 år sen, så vet inte hur de står sig i dag. Tog mindre än en vecka att få hem grejerna.
Jag beställde från www.bobselektro.de, men det var typ 7 år sen, så vet inte hur de står sig i dag. Tog mindre än en vecka att få hem grejerna.
Har köpt en neff med fläkt - ska börja planera nu för installation. Har också tänkt dra ner i krypgrunden och ut på gavel. Har du några bilder på hur du gjorde + vilket material dvs rör/kanaler, kopplingar etc? Från hällen blir det 220x90 kanal om jag förstår det rätt, men sen - gå över till "rör"? Tacksam för alla tips!A Andjonsson skrev:Vi bestämde oss för Neff med inbyggd fläkt när vi byggde om och ville ha häll i ön. Beställde den från Tyskland och betalade 25 tkr mot runt 40-45tkr som svenska leverantörer ville ha.
Tog med kolfilter och släpper ner luften ned under skåpen där jag byggde/skarvade en kanal som vrider luften så den kommer ut på gaveln. Blev snyggast så samt man slipper drag vid fötterna.
Är sjukt nöjd med den, och baconfrågan är ett icke-problem då det steks ett par ggr per år bara...
Med tanke på hur lite det finns att läsa om inbyggda fläktar så tänker jag dela med mig av vår erfarenhet:
Vi köpte en Siemens till vårt nybyggda hus med stor köksö och fin utsikt - och drog förstås ut luften - och vi kunde inte ha varit nöjdare! Visst låter den på "Boost" men vilken fläkt gör inte det? I allmänhet räcker det med lägre nivåer, och det styrs automatiskt.
Nästan alla besökare kommenterar hur bra den verkar vara, och hur skönt det måste vara att slippa kåpan, och ja, det är det. Rek. alltså!
Vi köpte en Siemens till vårt nybyggda hus med stor köksö och fin utsikt - och drog förstås ut luften - och vi kunde inte ha varit nöjdare! Visst låter den på "Boost" men vilken fläkt gör inte det? I allmänhet räcker det med lägre nivåer, och det styrs automatiskt.
Nästan alla besökare kommenterar hur bra den verkar vara, och hur skönt det måste vara att slippa kåpan, och ja, det är det. Rek. alltså!
Samma här! Vi valde en Bosch och drog ut luften. Vi har haft vår i snart ett halvår och är supernöjda! Vi köpte vår separat, alltså inte via köksförsäljaren, och trots att jag försökte få svar på vilken typ av ventilation som behövdes så fick vi fel information om hur lättillgängliga platta ventilationer i de måtten var så det var lite extrajobb eftersom vi gjorde det mesta själva. Svaret ”det löser ju snickaren åt er” var återkommande men inte ens snickaren vi tog in visste riktigt och dokumentationen var knapp. Men ju mer populära dessa fläktar blir, desto mer kunskap kommer det ju finnas i branschen.
Vi har en avlägsen bekant som satt kan med kolfilter och de är inte lika nöjda tydligen. De köpte en billigare variant tror jag så jag gissar på att effekten inte är lika bra och utsug är väl att föredra istället för kolfilter. De gick från utsug till kolfilter och då hade jag nog inte varit nöjd oavsett fläkt.
Vi har en avlägsen bekant som satt kan med kolfilter och de är inte lika nöjda tydligen. De köpte en billigare variant tror jag så jag gissar på att effekten inte är lika bra och utsug är väl att föredra istället för kolfilter. De gick från utsug till kolfilter och då hade jag nog inte varit nöjd oavsett fläkt.
Sorry! Skrev fel; det är en Miele (KMDA 7774-1FI)JennyWhatever skrev:
Med tanke på hur lite det finns att läsa om inbyggda fläktar så tänker jag dela med mig av vår erfarenhet:
Vi har en Bosch PXX895D36E och är fortfarande jättenöjda! Vi fick en koksensor till som hade varit superbra också om den inte tappat kontakten med spishällen lite hela tiden och går inte att starta efter det men jag tror inte den säljs till nyare hällar så den var nog inte så bra gjord. Men själva spishällen och fläkten funkar utmärkt!P pezlin skrev:
Hej,JennyWhatever skrev:
Vi står inför vårt nybygge (stenhus) och kommer ha en inbyggd fläkt i köksö för att behålla utsikten. Tanken är att vi ska dra ut luften, hur drog ni ut frånluft? Genom plattan? Hur är det med kallras?
Inget kallras hos oss iallafall men se till att montera ett kallras-skydd/spjäll!O Olssonjosse skrev: