Byggahus.se

Häll med integrerad bänkfläkt

1. h-man
    Medlem · stockholm · 468 inlägg

h-man

Medlem
    Ska flytta mitt kök. Hällen kommer sitta på en köksö. Har sett lite hällar med inbyggd fläkt. Det verkar smidigt att slippa installera fläktkåpa, dra kanaler osv. Men hur bra funkar de i praktiken? Jag har krypgrund så det verkar hyfsat lätt att dra en ventilationskanal där

Hittar bara två stycken på prisjakt. Finns det verkligen inte fler? Har inte sett några tester heller. Nån som har några kloka tankar?
    https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4245316,4319369

Eller är det smartare att satsa på vanlig bänkfläkt? Är skeptisk till kolfilter men det verkar onekligen smidigt...
    https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s337129588

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Mycket bra att knuffa ner ånga och fett i krypgrunden om man vill ha större fuktproblem där

• Laddar…
  3. h-man

h-man

Medlem
    Jag utgick från att allt leds ut via ventilationskanalen. Vill såklart inte ha ner oset i krypgrunden

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Klart det kan göras med lite rör från spisen upp på taket eller ut genom grundmur
    för all köksvent ska ut direkt i friska luften :) och förpesta den :worried:

5. 13th Marine
    Barbar · Trelleborg · 9 739 inlägg

13th Marine

Barbar
    Skulle tro att det är kolfilterfläktar i dessa.

EDIT: Tydligen ska man kunna dra dem rakt ut också.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inte omöjligt att det är kolfilter
    Måste vara en otrolig fart fläktmässigt på dom , den ska vända uppåtgående till nedåtgående runt grytkanten
    Kanske säkerhetsbälte vid matlagning :)

7. 13th Marine

13th Marine

Barbar
    69dB på Boschen.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Inte oljudet som jag tänkte på , utan draget

• Laddar…
  9. 13th Marine

13th Marine

Barbar
    200W på fläkten tydligen.
    normal 550 m³/h, intensiv 690 m³/h enligt hemsidan.

Inte mycket mer än en bra "vanlig" fläkt.

10. h-man

h-man

Medlem
    Öhm, nu har jag tappat bort er. Hällen ska alltså sitta i en köksö och poängen skulle vara att det skulle vara lättare att dra ventilationskanal i krypgrunden än i taket

200W på fläkten tydligen.
    normal 550 m³/h, intensiv 690 m³/h enligt hemsidan.

Inte mycket mer än en bra "vanlig" fläkt.

Menar ni att de är lika bra funktionsmässigt som en vanlig fläkt? Har alltid trott kolfilter var snäppet sämre. Enklast vore ju såklart att sätta in nåt med inbyggd kolfilterfläkt alt en separat kolfilterfläkt

• Laddar…
  11. 13th Marine

13th Marine

Barbar
    Boschen kan monteras både som kolfilterfläkt med utblås i rummet (de två till höger i min bild), samt som traditionell fläkt med utblås ut ur huset (vänster i bild).

Jag menar att fläkten är ungefär lika kraftig som en vanlig fläkt, om det räcker till att suga ner alla ångor har jag ingen aning om, men jag har mina tvivel.

Undrar om den finns så att man kan provköra en någonstans.

12. h-man

h-man

Medlem
  13. D
    Medlem · 711 inlägg

DFYD123

Medlem
    Fast det ingår ju en häll i priset... installerade en bora i butiken för ngt år sedan och den fungerar över förväntan... tror dom säger att den klarar kastruller upp till 19cm. Gaggenau har lite roligare funktioner och precis som Siemens och Bosch och neff är förmodligen deras häll hästlängder bättre än Boras...

14. h-man

h-man

Medlem
    Det låter som om du tycker jag borde kolla på nåt annat än Bora. Har Gagg och de andra också hällar m inbyggd fläkt? Hittade som sagt bara två modeller via prisjakt pga kasst filter där

15. D
    Medlem · 711 inlägg

DFYD123

Medlem
    Bora var ju pionjärer och har patenterat vissa delar i fläkten så fläkten är möjligtvis bättre än vissa konkurrenter medans deras induktionshäll är tämligen långsam. Osäker på Bosch Siemens o neff men Gaggenau har en ”luktsensor” som styr effekten på fläkten som faktiskt funkar riktigt bra. Sen skiljer det sig lite mellan dom vissa har gjutjärnsraster runt fläkten så det även funkar som avställningsyta osäker på vilken som har vad dock. Sen finns även eico, falmec och miele tror jag har lanserat sin med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.