Byggahus.se
M
trevligt med lite fler perspektiv nilsson-ph! :)

- Det är slagna rörpålar (ca 10 m) på huset och markskruv (1,3 m) till studion. Vi ville inte chansa på huset då vi bor på gammal sjöbotten. Studion är en pass lätt byggnad att vi tänkte att det löser sig. Om det skulle sätta sig lite så är det inte hela världen.

- Ja vi övervägde som sagt markskruv på huset, men prisskillnaden var endast 10 - 20 000 kr i slutändan så då blev valet lätt. Vi har en bra firma som är billigare än de flesta p g a att de pålar med lastbil istället för pålkran.

- VA går i raka rör ner i backen och isoleras sedan där med cellplast ovanför. Emellan huset och marken så har vi satt på vanlig rörisolering + en elkabel i vattenslangen.


Intressant att höra din förklaring på hur en platta på mark vs denna grunden funkar. Visste faktiskt inte riktigt om det, men jag har alltid tänkt "varför anser folk att 200 mm cellplast i golv inte funkar när det är ok i väggar?". Väggarna och golvet är ju lika utsatt för kyla och vind i detta fallet.
 
Marc Linder skrev:
trevligt med lite fler perspektiv nilsson-ph! :)

- Det är slagna rörpålar (ca 10 m) på huset och markskruv (1,3 m) till studion. Vi ville inte chansa på huset då vi bor på gammal sjöbotten. Studion är en pass lätt byggnad att vi tänkte att det löser sig. Om det skulle sätta sig lite så är det inte hela världen.

- Ja vi övervägde som sagt markskruv på huset, men prisskillnaden var endast 10 - 20 000 kr i slutändan så då blev valet lätt. Vi har en bra firma som är billigare än de flesta p g a att de pålar med lastbil istället för pålkran.

- VA går i raka rör ner i backen och isoleras sedan där med cellplast ovanför. Emellan huset och marken så har vi satt på vanlig rörisolering + en elkabel i vattenslangen.


Intressant att höra din förklaring på hur en platta på mark vs denna grunden funkar. Visste faktiskt inte riktigt om det, men jag har alltid tänkt "varför anser folk att 200 mm cellplast i golv inte funkar när det är ok i väggar?". Väggarna och golvet är ju lika utsatt för kyla och vind i detta fallet.
20cm cellplast i golv är för lite för golvvärme på mark...i luft är det lite också då golvvärme har mycket högre temperatur som ger mer förluster än väggarna...
Ni kan ju se hur det fungerar första året så kan ni ju komplettera isoleringen om det behövs
 
En sak som påverkar komforten mer än vad som framkommer i debatt och regelsamlingar är uppvärmningssättetet. Golvvärme ingjuten i betong är inte den mest effektiva lösningen. Radiatorer under fönster som inte täcks för med möbler är den mest optimala lösningen. Då får man:
-skydd mot drag från fönster
-snabbt system som kan reagera och kompensera för såväl snabba temperaturfall som solinstrålning
-radiatorer värmer inte bara luften de strålar även värme mot väggar, möbler, människor osv. vilket höjer komforten enligt samma princip som en kamin gör.
-minimalt med läckage när värmekällan är placerad inomhus (jmf golvärme i betong)

Golvvärme är skönt för fötterna men kräver att man höjer temperaturen för att motsvara samma termiska komfort som radiatorer.

Så, behovet av isolermängd är alltså lite mindre med radiatorer än med andra uppvärmningssätt (golvvärme / luftvärme).
 
Redigerat:
Marc: Intressant att pålningen inte kostade mer. Kan du dela med dig av din kontakt? :)
 
Kenton. Det var han som byggde "figolithuset" i kanalen i Malmö som var i "Husdrömmar"?

Jag ser att ni verkar fått lika bra kontakt med honom som förra familjen. Hoppas det går bra.

Jag föredrar att komma bra överens med mina hantverkare och inte bli för goda vänner så vi har en yrkesmässig relation.

Kul se diskussionen kring husteknik i tråden. Men samtidigt är det mycket kring den nya tekniken som verkar vara baserat på hörsägen. Det borde ju finnas undersökningar man kan hänvisa till mer kategoriskt om det nu är en etablerad teknik i andra länder.

Vad gäller "det finns alltid etablerade husbyggare som hatar ny teknik" så sa man samma sak om de som kritiserade enstegstätade fasader.

(För övrigt håller jag med föregående talare om att det är bra om folk som skriver i tråden registrerar egna konton istället för skriva som gäst) :)
 
Hur har det gått med detta hus? Det skulle vara kul med en liten uppföljning!
 
K
Livet verkar flyta på. Jag följer dem på Instagram. Vad funderar du på?
 
Om huset funkar som det är tänkt, uppvärmning osv. Om allt de tyckte var så fördelaktigt i artikeln blev det i verkligheten också.
 
hsd
Vi är flera som undrar
 
Vad har dom för Instagram konto om man vill följa?
 
K
Fanns i ett tidigare inlägg:

Marc Linder skrev:
Om ni är intresserade av bilder och övrigt så kan ni följa @reednil på Instagram eller kolla in min youtube kanal marcandthematron. Där hamnar det diverse filmer om diverse saker.
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Hej Marc & Therese,

Spännande projekt. Vi har nästan bestämmt oss att göra en liknande förvaringsbodet och musikrummet ni har. Har några frågor som följande om ni kan svara:

1. Hur bra isolering finns i kylskåpsvagnen att förvara kläder och likadana grejer ? Hur tjocka isolering har det och vad är material ursprungligen ? Någon hälsorisk i längden ?
2. Vad är livslängd av en sådan kylskåpsvagn ? Jag tänkte bara sätta den på en förbred grusmark eftersom den har redan en järn bjälkram eller bas. Några risk med det ? Eller ska jag sätta jag några tunga lekablock under viktpunkterna ?
3. Vad kostade totalt att bli klar med bod o musikrummet ?
4. Vad är måttet på skåpena ni har använd ?

Tack i förhand för svaret.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.