Byggahus.se
Jag håller på med en utbyggnad av befintlig (gammal) byggnad. Har därför lite begränsade möjligheter hur avlopp kan dras. Bla kommer jag att dra på utsidan i mark två grenar till byggnaden, då en stenfot omöjliggör invändig dragning.

Min tolkning av info här på forat är bla att

Diskho dras med 75 mm rör
Golvbrunn 50 eller 75 mm rör
WC 110 rör

Markavloppen standard 110 rör

Enskilt avlopp gör att jag 'måste' ha traditionell avluftning. Men jag har ingen kunskap om var på ritad slinga avluftningen skulle göra störst nytta. Det mest praktiska skulle vara att dra den i väggen där gren 2 går ut genom yttervägg. Men då har jag WC, tvättställ och golvbrunn uppströms detta? Några tips?
 
  • Skissavlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle sätta avluftningen där du går in till golvbrunnen i det rum som jag antar är badrum. Med 110 mm rör är det inga problem att WC ligger "uppströms". Rören är aldrig helt fyllda med vatten.
Ett tips är att sätta en rensbrunn/spolbrunn i den näst sista böjen innan du går in i huset vid badrummet.
 
Tack för svar.

Jag kanske skulle numrerat skissens detaljer så man inte tar miste. Menar du den andra golvbrunnen om man räknar uppströms ifrån i systemet? Det är nämligen där jag har störst praktisk möjlighet att placera en avluftning.
 
Redigerat:
<<Enskilt avlopp gör att jag 'måste' ha traditionell avluftning>>

Har du traditionell på huvudbyggnaden så kan du sätta vacumventil på utbyggnaden.

Protte
 
Gjorde ett tillägg på skissen. Kommer detta att funka?
 
  • SkissavloppII.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bättre vid den andra golvbrunnen.

Protte
 
Jo det är det jag är rädd för att ni ska svara. :) Det blir nästan omöjligt att dra upp den där om man inte vill ha avluftningsröret som kompis i duschen. Möjligen om man tummar på storleken och går upp med bara 50 mm rör kanske jag kan dra den i vägg. Är det dumt ?
 
Väcker en gammal tråd.
Vi kommer att installera ett enskilt BDT avlopp med "minireningsverk inkl markbädd på burk" i slutet av oktober i år , och har en fråga ang avluftningen ut ovan nock, vårt bekymmer är att det är omöjligt att komma åt "ytteränden" av avloppet, vår avluftning kan installeras "som längst ut på stammen" att hamna mellan diskho och golvbrunnen i ovanstående ritning (110 mm rör kommer att användas för avluftningen). Kommer det att fungera ?
Övrig info: Vi har idag en stenkista för BDT med en vacumventil på samma rördragning (på samma ställe som det nya avluftningsröret kommer att anslutas) och vi har aldrig haft problem med den installationen under de 20 år det varit i drift, allt har fungerat ypperligt men då vi nu måste byta till en godkänd BDT anläggning har jag börjat fundera på avluftningen som jag vet måste sluta ovan nock utan vakuum ventil.
 
Claes Sörmland
Inga problem med den lösningen avluftningen, speciellt eftersom ni inte har WC anslutet. WC är det som vanligen skapar ett sådant flöde att vattenlås och liknande dras torra. Jag har t ex inte någon avluftning alls på min köksstam och det fungerar bra.

Anledningen till att vakuumventil inte ses som bra vid enskilt avlopp är (1) att slamavskiljare luktar och man vill vädra bort den lukten genom drag över nock och (2) att vissa tillverkares reningsmoduler är luftade via drag över knock.

Accepterar man risken för lukt vid slamavskiljaren och har en vanlig infiltration eller markbädd så fungerar det rent tekniskt med vakuumventil. Sen finns det en och annan miljöinspektör och entreprenör som tror andra saker. Och som sagt: kommersiella lösningar som kräver draget.
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inga problem med den lösningen avluftningen, speciellt eftersom ni inte har WC anslutet. WC är det som vanligen skapar ett sådant flöde att vattenlås och liknande dras torra. Jag har t ex inte någon avluftning alls på min köksstam och det fungerar bra.

Anledningen till att vakuumventil inte ses som bra vid enskilt avlopp är (1) att slamavskiljare luktar och man vill vädra bort den lukten genom drag över nock och (2) att vissa tillverkares reningsmoduler är luftade via drag över knock.

Accepterar man risken för lukt vid slamavskiljaren och har en vanlig infiltration eller markbädd så fungerar det rent tekniskt med vakuumventil. Sen finns det en och annan miljöinspektör och entreprenör som tror andra saker. Och som sagt: kommersiella lösningar som kräver draget.

Toppen, tack för ett snabbt svar.
Då kan jag ägna mig åt att ha en lugn och skön söndagseftermiddag istället för att fundera på "avloppet".

/Bosse
 
Hoppar in här med en sak jag funderat på. Om man har markbäddar/infiltration eller "markbädd på burk" som ventileras via skorstenseffekt upp över taknock. Hur blir det för oss i Norrland som kan ha -20 grader kallt ute under vintern? Hela avloppsanläggningen "fryser ihop" och någon nedbrytning med hjälp av bakterier kan ju knappast fungera?
 
Finns det något som heter avluftningsventil för avlopp eller är det vakuumventil man menar då ? Alltså ett intag av luft till avloppet och inte ett utsläpp ?
 
Lånar tråden lite. Har enskilt avlopp med infiltrationsbädd där jag fått anmärkning på att det sitter ”lock” på avluftningsrören till infiltrationsbädden. Det ska tydligen sitta någon typ av avluftningsventiler istället. Har googlat men blir inte klok på vad för typ av ventiler jag ska sätta på dessa plaströr som sticker upp ur marken. Vad heter de, och var köper man dem?
 
kulle
I irrbloss skrev:
Lånar tråden lite. Har enskilt avlopp med infiltrationsbädd där jag fått anmärkning på att det sitter ”lock” på avluftningsrören till infiltrationsbädden. Det ska tydligen sitta någon typ av avluftningsventiler istället. Har googlat men blir inte klok på vad för typ av ventiler jag ska sätta på dessa plaströr som sticker upp ur marken. Vad heter de, och var köper man dem?
https://markgrossen.se/enskilt-avlo...delar/ventilationshatt-infiltration-markbadd/
 
  • Gilla
irrbloss
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.