Byggahus.se
Hej!

Vi ska öppna upp mellan kök och vardagsrum och söker med ljus och lykta efter den typ av parkett som ligger i vardagsrummet för att lägga likadan i köksdelen. Har varit i kontakt med Kährs och Tarkett men de har inget liknande och de golv-ÅF jag varit på i Växjö har aldrig ens sett den läggningen vi har.

Undrar om någon av er vet något?

Och, om någon har nån idé om vad man kan göra om det inte går att få tag i likadan parkett. Att slänga ut parketten är inte ett alternativ just nu, men vi vill ha samma golv över hela ytan


Bifogar bild.
Träparkett i fiskbensmönster bredvid svart klinkergolv i ett hem, avgränsning mellan rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning,
Rickard
 
Det är likt Kährs Rotterdam, som jag la hemma 2002, men där är kvadraterna liksidiga...
 
BirgitS
Tittade mycket på parkettgolv förra hösten, och särskilt med 50- och 60-talsmönster, men såg inte till något sånt som du har.

Sen är det så att även om du skulle hitta samma parkettgolv så skulle det inte vara i samma färgton som det du har eftersom ekparkettgolv gulnar och mörknar med åren, dvs. det skulle tydligt synas att det är två olika golv ändå.
 
@ecupan:
Var det holländsk läggning på den kanske?

@BirgitS :
Vi har tänkt att slipa om befintligt golv i samband med renoveringen och ytbehandla allt golv med samma behandling, men det kanske inte hjälper?
 
BirgitS
S Streby skrev:
@BirgitS :
Vi har tänkt att slipa om befintligt golv i samband med renoveringen och ytbehandla allt golv med samma behandling, men det kanske inte hjälper?
Vet inte säkert hur långt ner färgförändringen går, tyvärr.

Sen är ju inte parkettgolv det mest praktiska i kök heller, särskilt inte med barn.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sen är ju inte parkettgolv det mest praktiska i kök heller, särskilt inte med barn.
Varför ?
 
S Streby skrev:
@ecupan:
Var det holländsk läggning på den kanske?
Nej, då tror jag det är tre parallella stavar och en stav vinkelrätt på plankan. Min har fyra stavar som bildar en liksidig kvadrat och i centrum en liksidig kvadrat. De lär ha varit tvungna att placera stavarna manuellt vid produktionen av plankorna...och då fanns inte detta mönster att få med klick funktion...De kallar det diagonalmönster i katalogen, men jag la kvadraterna bredvid varandra.
 
BirgitS
R RoBo skrev:
Varför ?
Parkettgolv tål ju inte vatten och kladd lika bra som plastmatta, linoleum och klinkers.

E ecupan skrev:
Var det holländsk läggning på den kanske?
Nej, då tror jag det är tre parallella stavar och en stav vinkelrätt på plankan.
Finns olika varianter på holländskt mönster, även detta flätmönster https://konsument.tarkett.se/sv_SE/kollektion-C000160-noble#nav-tab-5 med tre stavar åt båda hållen är ett så kallat holländskt mönster.
 
En liten uppdatering.

Då vi fortfarande inte hittat något företag som saluför/tillverkar det golv vi har i vardagsrummet så blir det till att slita upp golvet och lägga nytt på hela ytan istället.

Däremot så verkar det gå smidigt att få upp det i hela plankor (har provat lite) så vi kommer att spara det och försöka lägga om det nere i gillestugan när vi gör om där.

Tack för alla tips och hjälp!
 
BirgitS
När vi tog bort väggar så att vi behövde köpa ett nytt golv sålde vi det gamla på blocket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.