Byggahus.se
Hej,

Jag funderar på att köpa en lägenhet men vill inte lägga något bud innan jag vet vilka väggar jag kan riva. Har nu fått ritningar som jag ska utgå från. Enligt min tolkning är endast väggarna runt själva lägenheten bärande. Vad tror ni? Skickar med 2 bilder på olika ritningar där lägenheten är markerad med en orange ring. Tacksam för snabbt svar
 
  • Arkitektonisk ritning med mått och markerad sektion i orange cirkel. Planlösning för rum med detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av husplan, markerad med orange cirkel, innehåller kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Går ju inte att veta säkert utifrån de ritningarna, även om det är troligt att det är som du tror. Åtminstone måste man ju ta hänsyn till de rör (ventilation, vatten, avlopp) som går någonstans vid köket.
 
Ja, schaktet som går mitt i lägenheten (syns i bild 1) i kanten av köket lär du inte kunna ta bort.
 
Det är små kvadrater ritade i flera väggar, där skulle jag vara skeptisk till rivning. Dom har inte ritats av en slump. Gissar på ventilation eller vatten.
Byggår?
 
Ah, du menar den inringade lägenheten. Då var det bara några få kvadrater.
 
Konstruktivt ska det inte vara något problem att riva väggarna inom lägenheten utifrån ritningarna. Dock behöver du ta hänsyn till eventuella installationer som går i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.